wereldkampioen

Deze heren werden in 2017 wereldkampioen

Het autosportseizoen begint stilaan op haar einde te lopen (helaas) en dat betekent dat we op enkele disciplines na de nieuwe 2017 wereldkampioenen reeds kennen. Een overzicht …

 

Formule 1

Hamilton

Na het ‘pensioen’ van Nico Rosberg bij Mercedes leek de weg volledig open voor Lewis Hamilton om zijn vierde wereldtitel met gemak binnen te halen. Dat was buiten Ferrari gerekend, want na superieure wintertesten werd het Italiaanse merk uit Maranello tot topfavoriet voor de titel getorpedeerd. Vettel startte het seizoen dan ook ijzersterk met Ferrari en het was pas na de GP van nota bene Italië dat Hamilton de leiding van het klassement kon grijpen na een indrukwekkende zegereeks.

Door enkele vreemde manoeuvres van Vettel en een minder betrouwbare Ferrari kon Hamilton zich al in Mexico kronen tot nieuwe F1 wereldkampioen. Ondanks zijn zware levensstijl bewijst Hamilton opnieuw mentaal en fysiek ijzersterk te staan. We onthouden vooral dat de nieuwe F1-bolides een stuk sneller én luider zijn dan vorig jaar; én dat onze landgenoot Stoffel Vandoorne volgend jaar opnieuw aan de bak kan bij McLaren-Honda Renault.

 

Formule 2

Spa Grand Prix

Dit jaar kroonde de Monegask Charles Leclerc zich op bijna Stoffel-iaanse wijze zich tot wereldkampioen F2. De F2 ging tot vorig jaar nog als GP2 door het leven, inderdaad de klasse waar Stoffel-Vandoorne zich ook tot kampioen kroonde. Leclerc toonde zich duidelijk de sterkere van Rowland en Markelov. De Monegask maakt deel uit van het jongeren programma van Ferrari, dus afwachten of er voor Leclerc een F1 zitje in zit voor volgend jaar. Wij gokken van wel …

 

Formule 3

Lando Norris

Formule 3 is de opstapklasse naar de F2 en biedt de ideale mogelijkheid aan de rijders om de verschillende circuits uit hun broekzak te leren en zich in de (positieve) aandacht te rijden. De Brit Lando Norris kroonde zich tot kampioen en kreeg promotie van McLaren. Na enkele jaren deel uit te maken van het McLaren Young Drivers Program mag Norris zich volgend jaar test-en reservepiloot van McLaren-Renault noemen. Volgend jaar rijdt Lando Norris ook F2 bij Campos. Ook Mick Schumacher vond zijn weg naar de F3 dit jaar, maar kon alsnog geen potten breken.

 

Formule e

Lucas Di Grassi

Formule e kan een mooie groeicurve voorleggen en daar heeft Renault een groot aandeel in. Al drie jaar levert Renault de winnende auto en dit jaar was de titel voor Lucas Di Grassi. De Braziliaan haalde het in het kampioenschap voor Buemi (de kampioen van vorig seizoen) en Rosenqvist. Renault geeft nu de fakkel door aan Nissan om zich zo beter op haar F1-programma te concentreren.

 

WEC

Porsche LMP1

Opnieuw geen titel voor Toyota, maar wederom voor Porsche. Na het vertrek van Audi uit de WEC ging de strijd enkel tussen Toyota en Porsche. Met nog één race te gaan is het trio Brendon Hartley, Earl Bamber en Timo Bernhard reeds zeker van de titel. Ook in het constructeurs klassement is Porsche zeker van de eerste plaats. Alarmerend voor volgend jaar is dat Porsche dit jaar haar laatste jaar LMP1 rijdt. Zo blijft Toyota alleen achter om voor de zeges te ‘strijden’. Porsche is vanaf 2019 wel actief in de Formule e. In de andere WEC categoriën (LMP2, LM GTE Pro en LM GTE AM) ligt de titel wel nog voor het grijpen.

 

WRC

Ogier

Dit jaar moest het jaar worden van onze landgenoot Thierry Neuville. Door enkele foutjes in het begin van het seizoen en enkele mechanische problemen moest Neuville de titel laten aan de Fransmans Sébastien Ogier. Neuville heeft wel nog steeds grote kans om voor de derde maal de vice-kampioenstitel op zak te steken.

 

Moto GP

Marquez

De beslissing om te titel werd afgelopen weekend uitgevochten op het circuit van Valencia in Spanje. De tweestrijd Honda-Ducati en Marquez-Dovizioso kon enkel in het voordeel van Ducati beslist worden indien Dovizioso de GP in Valencia won. Een schuiver besliste daar anders over, maar ook Marquez kreeg het na een bijna-schuiver toch even wel héél warm. Marc Marquez behaalt zo zijn 4e Moto GP titel in amper vijf jaar.

 

DTM

Rast

Toeval of niet, na het vertrek van Audi uit de WEC vorig jaar heeft Audi dit jaar de DTM kunnen domineren. Vier Audi’s bevinden zich bovenaan de fahrerwertung van het afgelopen DTM seizoen. Ex-WEC piloot René Rast haalde het uiteindelijk maar met 3 punten voorsprong op DTM-rot Mattias Ekström. Ook hier moet het kampioenschap verder met een team minder volgend jaar. Mercedes trekt zich namelijk terug om zich voor te bereiden op haar Formule e deelname in 2019.

Het aftellen naar 2018 kan alvast beginnen!