Formule 1 Monaco

Formule 1 Monaco brengt je naar hogere sferen

De Formule 1 meepikken in Monaco stond al ruim een decennia lang op het to-do lijstje. De puzzelstukjes vielen dit jaar in elkaar en zo kon ik eindelijk eens de F1-bolides zien flirten met de vangrails in het prinsdom.

 

Woensdag

Na een 13 uur durende rit in de Jaguar XF nog een toerke in Monaco, de meeste mensen verklaren ons zot. Geen slecht idee blijkt, want de eerste spot is een Mercedes-McLaren SLR Coupé en we slagen er ook in om een volledig rondje Monaco te rijden, iets wat ons de komende dagen niet meer zou lukken.

 

Donderdag

Traditioneel geen Formule 1 op vrijdag in Monaco dus vinden op donderdag reeds de eerste en tweede oefensessies plaats. Na een slecht verteerd hoogstandje booking.com-zet-je-int-zak vinden we toch de moed om positief richting Monaco af te zakken. De eerste oefensessie moesten we daarom aan ons voorbij laten gaan, maar gelukkig zijn we goed op tijd voor de tweede oefensessie. Vanuit onze tribune (L) zien we alle rijders richting de gloednieuwe pitboxen afzakken. Op donderdag zijn de tribunekaarten een stuk betaalbaarder dan de andere dagen. We zitten vrij dicht en het geluid van de F1 bolides is net te aanhoren zonder oordopjes, al is het bij momenten toch vrij nipt.

Het wordt al snel duidelijk dat de Red-Bulls het weekend zullen domineren. Max Verstappen en Daniel Ricciardo zullen elkaar geen duimbreed toegeven. Wie gaat als eerste in de muur? We kunnen ook nog de kwalificaties van de Formule 2 meepikken en uiteraard ontbreken de zelfzekere Nederlandse supporters niet. Uiteraard is onze Belgische driekleur ook van de partij. Stoffel weet bovendien twee maal ploegmaat Alonso af te troeven. Veelbelovend. Het circuit gaat pas terug open rond 19u voor het gewone verkeer.

’s Avonds is het nog vrij rustig in Monaco al duikt er wel plots een in vlekken gewrapte Ferrari LaFerrari op. Van een Belg nog wel. Florian Merckx is namelijk actief in de Ferrari Challenge racedisciplines. Moederlief rijdt trouwens rond in een rode Ferrari 599 GTO. Een 911 Turbo S Exclusive Series, enkele Lamborghini Performante’s en een nieuwe Urus zorgen voor de nodige muziek in de oren.

Ook only-in-Monaco, de zone nabij Piscine en Rascasse wordt ’s avonds omgetoverd in een danspiste … De muziek staat er loeihard, dansende meisjes op verhoogjes, werkelijk een unieke sfeer. Wetende dat er de volgende morgen hier gewoon F1 bolides op knallen.

Vrijdag

Geen F1 op vrijdag dus, maar wel de Porsche Supercup en enkele disciplines van de World Series by Renault. Het circuit wordt terug opengesteld rond 14:30 en niet veel later komt er al een McLaren P1 op ons afgereden. Opvallend is wel dat er weinig spotters in Monaco rondlopen tijdens de Formule 1, in schil contrast met Top Marques. Op zijn minst opvallend is ook een Pagani Zonda S die in de haven op het circuit wordt uitgeladen. Het blijkt een met de hand beschilderde Zonda die destijds de snelste ronde op de Nurburgring wist te rijden in 2002. Een reclamestunt van Foglizzo Leather in samenwerking met kunstenaar Shalemar Sharbatly. Naast een Porsche 918 Spyder en Mercedes-McLaren SLR Roadster duikt ook plots Lewis Hamilton op in het straatbeeld op zijn customized Agusta motor.

Lewis Hamilton

Het is niet echt duidelijk waarom er nu geen F1 is op vrijdag. Sommige beweren dat het de bevoorrading van de stad anders in het gedrang brengt, maar het zou even goed kunnen zijn om een dagje extra inkomsten uit de vele bezoekers te slaan. Laten we het gewoon op traditie houden. Opnieuw verkennen we ’s nachts nog eens Monaco en niet zonder succes. De tdf’s en GTO’s vliegens ons om de oren en ook een Duitse Bugatti maakt enkele mensen gek. Als afsluiter nog een pizzatje om 2u ’s nachts met op de achtergrond nog een SLR die voorbij buldert.

Zaterdag

Zaterdag zijn de tribuneplaatsen dubbel zo duur als op donderdag. Om geen aanslag te plegen op ons zakgeld kiezen we voor tickets voor zone ‘rocher’. Dit betekent letterlijk rotsen inderdaad, al valt dat best wel mee. Enkele gekken brengen de nacht door net voor de ingang om zo de beste plaatsen weg te slepen; lees: ze plaatsen er stoeltjes en ketenen die letterlijk vast en pas op zondag gaan ze er effectief op zitten … Handig voor ons, want zo konden we toch nog relatief comfortabel zitten.

Opschudding alvast tijdens de derde oefenritten als Max Verstappen na de zoveelste doortocht toch in de muur knalt. Door het raken van de vangrail in Piscine is de wielophanging afgebroken en was zijn bolide stuurloos. Niks aan de hand zou je denken, maar de Red-Bull mechaniekers krijgen de auto van Max niet op tijd klaar voor de kwalificaties. Een gemiste kans voor Verstappen, want ploegmaat Ricciardo verovert met gemak de poleposition, voor Vettel en Hamilton.

Zaterdagavond is het naar Monaco normen relatief rustig. De Grand Prix lijkt dan toch veel Monegasken er toe gedreven om andere oorden op te zoeken. De aanwezige superrijken zijn wellicht ook per boot naar Monaco gekomen. Misschien zijn we te kieskeurig geworden …

Rolls-Royce

Zondag

Zondag zijn ons de tribunekaarten ons echt te duur (reken op minstens € 250) en om op de wellicht overbevolkte rotsen een plaatsje te vinden daar zijn we sowiso te traag voor. We kijken dan maar online met zicht op zee. Leve 2018. In een weinig spectaculaire race rijdt Ricciardo naar een verdiende overwinning. Rond 19:00 gaat het circuit terug open dus met de Jag zakken we nog eens af richting Monaco. Onderweg valt het ons op dat er nog enkele jachten zijn bijgekomen waaronder een waanzinnig ogende zeiljacht. Het blijkt een investering van 360 miljoen dollar van een Russische oligarch. We kijken extra hard uit naar onze volgende werkdag …

Alle hens aan dek als we plots een Bugatti Chiron in onze ooghoek krijgen in de hairpin. Het blijkt die van ex-F1 piloot Christian Albers. Wat een indrukwekkende verschijning. Opnieuw krijgen enkele mensen last van slappe beentjes.

Maandag

Terug naar huis. Of toch niet? Op Instagram zou er volgens enkele recente posts nog een Pagani Huayra BC gisterennacht bij hotel Hermitage zijn toegekomen. We passeren nog een laatste maal in Monaco, en ja hoor, na een spannende rit met dichtgeknepen benen staat het kunstwerk er nog steeds. De BC versie van Huayra is gelimiteerd tot 20 stuks, eerder zagen we al een exemplaar in Genève. End on a high noemen ze dat.

Ook op de terugrit was er wel wat te zien op de Franse snelweg. Onze camera blijft nooit ver weg. Wat een tripje …