De Mercedes-AMG Project One is er! De duitsers hebben ons maandenlang geteased met allerhande onduidelijke foto’s, cijfers en geruchten. Maar oh man, wat zijn wij blij met deze nieuweling!
Maandagavond op het salon van Frankfurt was het eindelijk zo ver en kregen we de Project One te zien. De hypercar moet het opnemen tegen andere iconen zoals de Ferrari Laferrari, de Mclaren P1 en de Porsche 918 Spyder. Of misschien beter gezegd, hij moet hen ver achterlaten. De Project One is dan ook voorzien van zo’n 1000 Pk en de hybride aandrijflijn die Mercedes gebruikt in de formule 1.
De 1000 Pk wordt geproduceerd door een 1.6l V6. Het is bijna bangelijk dat een automerk er in heeft geslaagd om uit zo’n klein motorblok 1000 Pk te halen. Deze grote hoeveelheid vermogen heeft de Project One te danken aan een elektronische turbo en nog 4 elektromotoren. De 1000 Pk is dus ook niet volledig afkomstig uit de V6. De verbrandingsmotor alleen produceert 850 Pk, de elektromotoren zorgen dus voor de andere 150 Pk.
Zoals veel moderne hypercars is de Project One ook een Plug-in hybride. Je kan dus puur elektrisch ook nog rondrijden, ook al is het maar voor een 30-tal kilometer. ’s Nachts subtiel thuis komen om de buren niet te wekken lukt dus wel. 2 van de 4 elektromotoren zijn verbonden met de voorwielen, de Project One heeft dus alles samengeteld AWD. Deze 2 elektromotoren kunnen een toerental halen van 50.000 tpm! Een derde elektromotor vinden we bij de turbo, de vierde elektromotor dient als generator terwijl er thermische energie gerecupereerd wordt vanuit de uitlaat. Deze elektromotor bevindt zich achterin bij de verbrandingsmotor. Die verbrandingsmotor kan trouwens tot 11.000 tpm accelereren! Dit is gewoon ongezien in een auto voor op de openbare weg.
De topsnelheid van dit meesterwerk bedraagt meer dan 350 km per uur, wat hem helaas nog niet de snelste auto ter wereld maakt. Maar toch, 350 km per uur is zeer snel! De acceleratie naar 200 km per uur is voorbij in 6,0 seconden. Deze fenomenale acceleratie wordt tot stand gebracht dankzij een 8-traps automaat die speciaal voor de Project One ontwikkeld is.
Kijken we naar het interieur dan zien we hoe spartaans de Project One wel is. Het stuur is geïnspireerd op de formule 1 en voor de rest zien we vooral heel veel carbon. Een achteruitkijkspiegel vinden we ook niet terug, wel een achteruitrijcamera die zijn beelden toont op 1 van de schermen in de cockpit. De kuipzetels zijn een onderdeel van de monocoque zelf, wat er voor zorgt dat niemand ooit zijn portefeuille kan verliezen onder de zetels. De zetels zijn ook niet verstelbaar bijgevolg, maar het stuur en de pedalen gelukkig wel.
Denk je nu naar de plaatselijke Mercedes-dealer te kunnen om er ééntje te bestellen, dan zullen we je diep moeten teleurstellen. Elk van de 275 exemplaren is ondertussen verkocht voor een bangelijk bedrag van 2,8 miljoen euro per stuk. Om een exemplaar te kunnen bemachtigen moest je jezelf inschrijven op een wachtlijst. Via een verdeelsleutel werden dan de 275 gelukkigen vanuit die wachtlijst gekozen door Mercedes zelf. Er zouden 2 exemplaren komen naar Belgïe, 1 naar een Brusselaar en het 2de exemplaar naar een Vlaming.