De E-Klasse kent weinig geheimen voor ons. De facelift van de 213-generatie konden we al proeven in coupé vorm, en nu is het ook de beurt aan de break als ‘E 300 de’ plug-in hybride variant. Offeren we graag wat kofferruimte op voor wat extra elektrisch rijplezier en voor financiële voordelen?
Mercedes is voorlopig de enige constructeur die zich engageert voor plug-in hybrides met dieselmotor. Niet zo lang geleden waagden Volvo en Audi zich ook aan het plug-in diesel avontuur, maar beiden zijn overgeschakeld naar de elektromotor & benzinemotor combinatie. Voorlopig legt die strategie Mercedes geen windeieren in België die vooral wordt gedreven door de zakelijke markt. Het lijkt wel iets minder slim voor particulieren die gemiddeld gezien iets langer met hun wagen rondrijden. Verschillende grootsteden zullen namelijk voertuigen met dieselmotor uit hun stadskern bannen (zelfs al is het een plug-in hybride) vanaf 2030.
Verbetering?
De huidige (en 10e) generatie E-Klasse is reeds op de markt sinds 2016 en werd vorig jaar grondig vernieuwd. De break onderging tijdens het facelift transformatieproces een iets mildere kuur. Waar de achterlichten van de sedan volledig werden hertekend is dat bij break iets minder evident. Buiten de kristalstructuur die vervangen is door apart aanstuurbare LED’s is er visueel zo goed als geen verschillen met de pre-facelift. Vooraan zijn de aanpassingen ingrijpend en niet iedereen zit op dezelfde lijn of het nu een verbetering is. In mijn ogen ziet de gefacelifte E-Klasse er iets braver uit, en verwarring met de vorige C-Klasse is niet uit te sluiten. Bij Mercedes zullen ze er wellicht niet wakker van liggen.
Onze testwagen kon ook rekenen op een nieuw kleurtje voor de E-Klasse: grafietgrijs. In de zon zit er een prachtige glans in, in de schaduw is het dan weer moeilijk om het verschil met het klassieke (obsidiaan)zwart te zien. Wie verzot is van de ster bovenop de motorkap kan nog steeds opteren voor het Exclusive pakket die ervoor zorgt dat je permanent een ster in het gezichtsveld hebt. Deze E 300 de was voorzien van het sportievere AMG pakket voorzien met 18 inch velgen. Zelfs in dat formaat ogen ze wat klein voor de E-Klasse. De 19 of 20 inch AMG velgen zijn wel niet beschikbaar op de plug-in hybride varianten. De facelift brengt wel twee stoere powerdomes bovenop de motorkap.
2.700 bar
De Mercedes-Benz E 300 de wordt aangedreven door de gekende 2 liter dieselmotor van 194 pk sterk en dat in combinatie met een elektromotor van 122 pk (gevoed door een batterij van 13,5 kWh). De dieselmotor kreeg ook een update tegenover de vorige versie met ondermeer een nieuwe krukas die de slag vergroot tot 94 mm en de cilinderinhoud groeit mee tot 1.993 cc en een verhoogde injectiedruk die nu 2.700 bar bedraagt. Ook hebben elk van de stalen zuigers nu een met natrium gevuld koelkanaal om de temperatuurpieken in de zuigeruitsparing af te vlakken. Ook werd de uitlaatgasnabehandeling verder geoptimaliseerd.
Puur cijfermatig is dit de meest milieuvriendelijke E-Klasse ooit. Mercedes claimt een gemiddelde CO2 uitstoot van 42 g per 100 km en een gecombineerd verbruik van 1,6 liter diesel per 100 km in combinatie met een elektriciteitsverbruik van 16,1 kWh per 100 km. Van onze 607 testkilometer reden we ongeveer de helft elektrisch. Dat vertaalt zich in een dieselverbruik van 2,5 liter per 100 km (elektrische km ook meegeteld) en 9,5 kWh per 100 km (diesel km ook meegeteld). Geen slecht rapport dus voor een auto die ruim 2,1 ton op de weegschaal zet. De moraal van het verhaal is dus dat in de praktijk de verbruikscijfers sterk afhangen van hoe lang je traject is en hoe vaak je kan of wil opladen. Ook de prestaties zijn best straf voor dit zwaargewicht. Een spurt van 0 tot 100 km/h in 6,0 seconden behoort tot de opties. Opladen kan enkel aan een wisselstroomlader, maar de laadpoort zit wel vrij subtiel weggewerkt in de achterbumper.
Optioneel kan je opteren voor het 4MATIC vierwielaandrijving systeem. Het overgewicht hieraan gepaard valt best mee, dus ook de impact of het verbruik. 4MATIC lijkt ons in moeilijke weersomstandigheden altijd de beste keuze, maar het vermogen van 316 pk van deze E 300 de op de achterwielen is best goed beheersbaar in normale omstandigheden.
Save Battery
De E 300 de heeft 7 verschillende rijmodi: Eco, Comfort, Sport, Slippery, Electric Drive, Save Battery en Individual. Heel wat scrollwerk dus om in de gewenste rijmodus te komen. In Save Battery dwing je de E-Klasse om enkel gebruik te maken van de dieselmotor. In Electric Drive rijd je enkel elektrisch, tot er geen jus meer zit in de batterij. Reken in de praktijk op zo’n 40 – 45 km elektrisch rijbereik.
Indien je het verbruik wilt optimaliseren zal je toch de nodige bijsturing moeten geven via de selectie van de rijmodi. Tenzij je enkel kortere ritten afhaspelt en bijladen geen probleem is want dan is de Electric mode de ideale stand. Het gaspedaal vloeren gaat in twee stappen. Bij het voelen van extra weerstand moet je nog éénmaal dieper het gas intrappen en dan springt de dieselmotor bij. Het lijkt ons mechanisch niet optimaal dat de motor heel vaak wordt gestart en uitgeschakeld.
Als je de kofferklep opent schrik je jezelf letterlijk een bult. De koffer is verkracht door de modernisering. Het koffervolume slinkt van 670 liter tot een nog steeds aanvaardbare 480 liter door de positionering van de batterij. Een vlakke laadruimte bij neergeklapte achterbank zit er niet in. Ondanks de fiscale voordelen kan voor bepaalde klanten dit praktisch kantje een struikelblok zijn waardoor er bij de concurrentie geshopt kan worden. De facelift bracht overigens amper aanpassingen voor het interieur en dat is eigenlijk geen slechte zaak.
Deze E 300 de plug-in hybride is wederom geen koopje. Je moet minstens 68.000 euro op tafel leggen voor de 300 de break en dan moet je nog aan de opties beginnen. Gelukkig zijn er voldoende fiscale voordelen als bedrijfswagen dankzij de lage CO2 uitstoot. Met enkele opties tikte deze 300 de af op een dikke € 82.000. Grootste bijdragers zijn de AMG line (+ € 4.199) en het Premium plus pakket (+ € 7.454). Dat laatste pakket omvat het panoramadak, het Burmester surround system, het memory pack, parkeerpakket met 360° camera, keyless go, dodehoekcamera en verwarmde zetels vooraan. Voor dat stevig prijskaartje moet je wel een adaptieve cruisecontrol missen, evenals het automatisch van rijstrook wisselen bij het bedienen van de pinkers.
Conclusie
Indien je veel snelwegkilometers maalt dan lijkt de elektromotor in combinatie met de dieselmotor de beste combinatie. Ondanks het extra gewicht heeft de 2 liter diesel een mussendorst op de snelweg. Ook als je puur elektrisch rijdt en de discipline en de mogelijkheid hebt om telkens bij te laden dan hoef je echt zelden de tegenwoordig vrij dure diesel te tanken. Verder is de Mercedes E-Klasse de perfecte definitie van een echte Mercedes: een klassiek design, topcomfort, degelijkheid en een kilometervreter. Als plug-in variant komt daar nog eens een vleugje ‘emissievrije’ kilometers bij als je het heft in eigen handen neemt.
Auto | Mercedes-Benz E 300 de |
Motor / Batterijcapaciteit | 2,0 l 4-in-lijn turbodiesel + elektromotor / 13,5 kWh batterij |
Maximum vermogen | 316 pk (194 pk verbrandingsmotor + 122 pk synchroonmotor) |
Maximum koppel | 700 Nm |
Overbrenging & transmissie | Achterwielaandrijving & 9-trapsautomaat |
0-100 km/h | 6,0 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 42 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 1,6 l / 100 km + 16,1 kWh / 100 km (WLTP) |
Elektrisch normrijberijk | 48 km (WLTP) |
Testverbruik | 2,5 l / 100 km + 9,5 kWh / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 67.639 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 82.267,91 |
BIV | € 500,06 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 369,64 |