hypercars

3 Hybride Hypercars Vergeleken

hypercars

 

Nadat een paar magazines dan toch de review van de Ferrari LaFerrari mochten publiceren kan het mysterie uiteindelijk ontrafelt worden. Welke is de beste? Kan de LaFerrari het halen van de Mclaren P1 en de Porsche 918.

Electric Poweeeer!!

Deze drie wagens proberen het woord ‘hybride’ cool te maken en een nieuwe standaard te creëren voor de toekomst. Dit zijn de eerste generatie ‘hypercars‘ die een verbrandingsmotor combineren met een elektrische bron. Ze doen dit elk op hun eigen manier, bij Porsche en Mclaren kan je, indien gewenst, een kort eindje zuiver elektrisch rijden terwijl bij Ferrari de elektromotor enkel een ondersteunende functie heeft bij de verbrandingsmotor.

Daardoor halen ze allemaal emissie- en verbruikscijfers die je aan een compacte hatchback doen denken. De Porsche 918 en de Mclaren P1 doen het ietsje beter dan de Ferrari LaFerrari doordat deze twee een kort stukje volledig elektrisch kunnen rijden. De Porsche haalt de beste score met een indrukwekkend verbruik van ongeveer 3 liter per 100 km en een uitstoot van maar 70 grammetjes per km. De Mclaren doet het iets minder met een verbruik van 8.3 liter en uitstoot van 194 gram. Doordat het bij de Ferrari niet mogelijk is om enkel op elektriciteit te rijden heeft hij logischerwijze de hoogste uitstoot van 300 g/km terwijl het officiële verbruikscijfer nog niet is vrijgegeven door Ferrari.

Door de krachten van benzine en elektriciteit te combineren halen ze gigantische vermogens. Ze tippen allemaal of ruim boven de 800 PK. De Porsche moet het met het minste vermogen doen namelijk 887 pk. De Mclaren en de Ferrari doen er daar nog een schep bovenop en gaan allebei de 900 voorbij. De Ferrari wint in de pk-race met 963 terwijl de Mclaren het met een aardige 916 pk moet stellen.

Reviews

Slechts weinigen hebben tot op heden de kans gekregen om dit trio uitgebreid te testen. Daarom hebben we hieronder een lijstje van video-reviews opgemaakt. Dit zijn allemaal reviews van een Britse automagazines dus er moet een klein beetje nuance genomen worden met de review van de P1. Ferrari heeft deze autobladen een privilege gegeven want het normale pers embargo voor video loopt nog tot 26 mei. Dan kan iedereen, waaronder ook Chris Harris, zijn video posten. Wij verlangen al.

Evo redacteur Dickie Meaden reed de hypercar trilogie en hier is zijn mening op elke wagen in chronologische volgorde:

Een tweede zeer gelukkige Brit, Steve Sutcliffe, mocht ‘de toekomst in hypercars’ ook reviewen voor autocar.