Goed nieuws voor wie op zoek is naar een alternatief voor de Porsche Cayenne Hybrid. Ook BMW geeft je de mogelijkheid om stoer voor de dag te komen met het oog op de omgeving, met deze plug-in hybride X5 xDrive40e.
We zagen deze stoere Sport Activity Vehicle al eerder in zijn conceptvorm en nu de productieversie klaar is kunnen we constateren dat er eigenlijk bitterweinig veranderd is. Motorisch krijgt de X5e een efficiënte maar krachtige, groene motor mee. Een 2-liter viercilinder die zo’n 245 pk en 350 Nm produceert. Daarbovenop komt nog de elektromotor, die overigens is geïntegreerd in de 8-traps automatische transmissie. Die elektromotor is goed voor 113 pk en 250 Nm. Het gecombineerde vermogen van deze wagen ligt dan op 313 pk en 450 Nm. Zeker niet mis.
De batterijen gaan zoals altijd de koffer in. Meer bepaald net voor de achteras. Bij veel auto’s is dit een probleem, maar een grote X5 zou hier geen problemen mogen mee hebben. Puur elektrisch rijd je een goeie 30 kilometer. Vergelijkbaar met andere premium plug-in hybrides. Op papier verbruik je dan 3,3l/100 km en de uitstoot daalt dan tot 77 gram CO² per gereden km. De 0-100 km/u-sprint wordt afgerond in 6,8 seconden.
De praktijk leert ons dat bovenvermelde cijfers moeilijk benaderbaar zijn. Dat realiseert BMW zich ook en geeft daarom zelf praktijkcijfers mee voor en doordeweekse rit. Rij je met een volle accu een kilometer of 60, dan zal je gemiddeld verbruik rond de 6,5l/100 km liggen. Wel het dubbele dat is opgegeven maar zeker een aanvaardbaar cijfer.
Rij je naar het zuiden van Frankrijk dan zal je minder voordeliger op jouw bestemming toekomen. BMW belooft ons dat het verbruik dan onder 11l/100 km ligt.