BMW laat haar nieuwe M4 MotoGP Safety Car voor dit seizoen door het scherm knallen. Deze zal overigens ook dienst doen als rijdend laboratorium voor een nieuwe water injectie technologie.
Mercedes-Benz levert al enige tijd Safety Cars voor de F1 en BMW doet dat ook al geruime tijd voor de MotoGP. Dit seizoen wordt alvast het 17e seizoen met een BMW Safety Car, ook dit jaar een M4. Onder de motorkap van de matzwarte M4 schuilt wel een interessante nieuwe technologie. Verneveld water wordt vermengd met de samengeperste inlaatlucht die ervoor zorgt dat de temperatuur van die lucht daalt. Daardoor neemt het volume af (simpele fysica) en kan er dus meer lucht in de cilinders. Het zou alvast zorgen voor meer vermogen en ook wat benzine uitsparen. Het water is afkomstig van een aparte tank van enkele liters die dus ook geregeld bijgevuld moet worden.
Benieuwd wanneer we deze technologie in serieproductie zullen vinden maar we hopen alvast dat de techniek betrouwbaar genoeg is zodat de BMW M4 niet aan de kant moet als het de MotoGP motoren achter zich moet houden.