BMW 2 Active Tourer

BMW 2 Active Tourer – Rijtest

Kort nadat we de 220i Coupé aan de tand (of nier) konden voelen maken we kennis met dezelfde typeaanduiding, maar dan in een ander formaat, namelijk de 2 Active Tourer. Het contrast kan niet groter zijn, van een pur-sang BMW naar een volumemodel zonder BMW geschiedenis, maar wel een 2 vol met andere kwaliteiten.

Alles went

BMW veroorzaakte een kleine schokgolf toen het in 2015 haar interpretatie van een kleine monovolume (of MPV zoals ze liever aangesproken worden) introduceerde (mede dankzij het succes van de Mercedes B-Klasse). Sinds dit jaar is er dus de 2e generatie. Verwar de nieuwe 2 Active Tourer niet met de 2 Gran Tourer, het grotere broertje van de Active Tourer die (voorlopig) nog niet vernieuwd is. Wat vooral opvalt tegenover de vorige 2 Active Tourer is dat alles iets strakker getrokken is en vooral de nieren vooraan lijken ontploft tegenover de vorige generatie. Bij onze testwagen lijkt het plaatje wel te kloppen, maar op een basisversie heeft de grille het charisma van een slecht afgebakken confituurtaartje.

We laten je graag zelf oordelen over het uiterlijk, maar het is niet ongepast om de Luxury Line (zoals ons testmodel) of het M-Pakket te kiezen. Ook ‘Mineralweiss’ als metaalkleur is geen slechte keuze, het stond onze testwagen als gegoten. Hetzelfde geldt voor de 19 inch velgen (+ € 1.820) die deze 2 Reeks meer in proportie brengt. Ondanks het ontbreken van een setje uitlaten, ziet de nieuwe 2 er achteraan een stuk gespierder uit dan haar voorganger.

Interieur

De grote revolutie vond plaats in het interieur, namelijk het dashboard. Chique is nog een understatement, dankzij het gigantisch curved BMW Live Cockpit scherm en het ontbreken van vele knoppen. BMW vond duidelijk inspiratie bij de grotere BMW iX. Zelfs de BMW iDrive knop moest eraan geloven. Er zijn wel enkele sneltoetsen, maar het merendeel van de handelingen moet je doen met je vingers op het aanraakscherm. Het knap stuur ligt perfect in de handen, maar het stuurgevoel voelt atypisch BMW aan. Deze auto is duidelijk op comfort gericht, maar zelfs in de Sport rijmodus stuurt deze BMW 2 erg lichtvoetig. Op het stuur bevinden zich twee aftandse knoppen die BMW wellicht op de kop kon tikken op Allibabba. Jammer, want het stuur is een pareltje. Het design van de binnenkant van het onderste deel van deuren lijkt dan weer geïnspireerd op de verandastoelen van je oma. Opvallend is ook de zwevende armsteun die tevens functioneert als middenconsole.

De achterbank is verschuifbaar over een lengte van 13 cm, en ook de rugleuning kan in helling aangepast worden zodat je kan spelen met de kofferruimte (+ 90 liter). Afhankelijk van de opstelling varieert de kofferruimte van 415 tot 1.405 liter, iets minder dan de 218i of 218d door de mild-hybride technologie.

Motor & Rijden

De benzinemotor kan rekenen op 178 pk, en de aandrijving wordt ook ondersteund door een 48 Volt batterij of marketing gewijs wordt dat tegenwoordig mild hybride benoemd. Ondanks de benaming ‘220i’ schuilt er onder de motorkap een 1,5 liter viercilinder, al heb je tijdens het rijden niet echt de indruk dat er power ontbreekt. De WLTP CO2 uitstoot bedraagt 138 g per km, niet echt een feestje waard, maar ook geen drama voor een benzinemotor. De motor is gekoppeld aan de Steptronic automaat met 7 verzetten met schakelpeddels aan het stuur.

Er zijn voldoende andere motorisaties voorhanden waar de 225e plug-in (245 pk en tot 92 km elektrisch rijbereik) wellicht het best zal scoren op onze leasingmarkt. Daarnaast is er ook nog keuze uit de 218i, 223i, 230e, 218d en 223d, al dan niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving (xDrive). Het normverbruik van de 220i is 6,2 liter per 100 km. In de praktijk kwamen wij uit op 6,5 liter per 100 km. Op zich acceptabel, maar geen mussendorst.

Je merkt meteen dat deze BMW 2 gefocust is op comfort. Dat vertaalt zich ook in de besturing, je kan het stuur met een pinkje bedienen. Deze 2 stuurt matig om een BMW te zijn, maar nog steeds goed uiteraard. Het typische BMW stuurgevoel zal je hier dus niet in terugvinden helaas, al is het de vraag of het doelpubliek van de 2 Active Tourer hier wakker van ligt. De stevige (optionele) sportstoelen zitten als gegoten en zijn zeker aan te bevelen. Enkel op kasseien krijgt de ophanging het wel erg hard te verduren.

Opties

Onze testwagen kon buiten de Luxury Line en de sexy velgen rekenen op een gans arsenaal aan opties waaronder drie pakketten: het Premium Pack Pro (+ € 3.917,36 comfortophanging, adaptieve LED koplampen, BMW Live navigatie aka augmented reality navigatie, Keyless go, Head-up display en parkeerassistentie), het Travel Pack (+ € 2.090,91 panoramische schuifdak en een verstelbare achterbank) & het Comfort Pack (+ € 1.438,02 verwarmde en elektrisch instelbare sportzetels vooraan). Vooral de sportzetels onthouden we in positieve zin, het snullig schermpje van de head-up display vinden we dan weer geen meerwaarde. Het Keyless go systeem is erg gevoelig en detecteert wanneer je naar de auto toe loopt. Minder is wel dat het systeem zelfs wordt geactiveerd als de kat passeert. De visuals van het parkeerhulpsysteem zijn wel ronduit indrukwekkend. 

Conclusie

Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de BMW 2 Active Tourer niet langer het lelijke eendje van de BMW familie. Mits de nodige visuele opsmuk is deze 2 reeks dus best een knappe wagen, maar we onthouden voor de praktische kant en het fantastisch ogend dashboard.

AutoBMW 220i Active Tourer
Motor1.499 cc 3-cilinder in-lijn turbobenzine
Maximum vermogen170 pk (115 kW verbrandingsmotor + 14 kW elektrische boost)
Maximum koppel240 Nm tussen 1.500 en 4.400 rpm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving & 7-traps automaat
0-100 km/h8,1 s
Topsnelheid221 km/h
CO2 uitstoot138 g/km (WLTP)
Normverbruik6,2 l / 100 km
Testverbruik6,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 37.945
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 48.910
BIV€ 280,03
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 221,62

Design
70
Interieur & Technologie
85
Comfort
80
Rijgedrag
70
Motor & Verbruik
70
Prijs & Opties
70
Reader Rating1 Stem
77
Chique interieur
Ontbreken iDrive knop
74