De Volvo S90 was één van de grote afwezigen op het autosalon van Brussel, maar gelukkig kan het Europese publiek eindelijk kennis maken met de S90 in Genève. De S90 staat er wel (letterlijk) in de schaduw van de V90 die er in wereldpremière aan de internationale pers getoond wordt.
Volvo’s XC90 was al een teken dat Volvo op de goede weg is, maar met de S90 heeft Volvo zichzelf werkelijk overtroffen. De agressieve snoet met holle grille is een verwijzing naar de Volvo P1800 en de optionele LED ‘Thor’s Hammer’ lichten maken de looks volledig af. Om de designambities van de S90 bij te treden heeft Volvo het zelf over een ‘lage’ vierdeurscoupé al zal iedereen dat wel met een grote korrel zout nemen. In het interieur zijn de gelijkenissen met de XC90 treffend en dat kunnen we enkel toejuichen. Om haar veiligheidstraditie alle eer aan te doen zit ook de nieuwe S90 vol met veiligheidssnufjes. Zo is ondermeer de ‘Pilot Assist’ die semi-autonoom rijden toelaat standaard op de S90. Concreet zorgt de Pilot Assist ervoor dat de auto autonoom binnen de wegmarkeringen blijft en dat tot een snelheid van 130 km/h.
Ondertussen zijn ook de Belgische prijzen bekend. Voorlopig zijn enkel de versies die gekoppeld zijn aan de automatische 8-traps Geartronic beschikbaar: de T5 met 252 pk (€ 50.900), T6 AWD met 320 pk (€59.500), D4 met 190 pk (€ 42.700) en de D5 AWD met 235 pk (€ 55.200). Later komt daar nog de T8 plug-in hybride versie bij die maar liefst goed is voor een gecombineerd vermogen van 410 pk.
Benieuwd of Volvo de Duitsers het echt moeilijk kan maken in de verkoopstabellen. Aan de capaciteiten kan het alvast niet meer liggen …