Volvo stond al even te popelen om hun verkoopskanon, de XC60, die nu al bijna 10 jaar meegaat grondig te vernieuwen. Na dat alle 90 modellen aangepakt zijn is de XC60 het eerste model uit de 60 reeks die volledig vernieuwd wordt. Doet hij hetzelfde in zijn klasse als de XC90 deed bij de grote jongens?
Net als zijn grotere broer, de XC90, staat de nieuwe XC60 op het inhuis ontwikkelde SPA-platform. De S90 mag ook op dit platform vertoeven. Logischerwijze neemt de XC60 dan ook wat visuele eigenschappen mee van de 90 reeks modellen. Kort door de bocht gezegd is een XC60 eigenlijk niet meer dan gekrompen XC90. Toch oogt hij wat verfijnder en sportiever dan de grote SUV bij Volvo. Vooraan herkennen we de typische “Hammer-lichten” vanuit de vernieuwde volvo’s. Kijken we naar de achterkant dan hinten de lange fijne lichtunits naar het vorige model.
Gluren we naar binnen dan vinden we een gelijkaardig interieur design als in de 90 reeks. Toch heeft Volvo wat aanpassingen doorgevoerd. Zo kreeg de XC60 een herwerkt Sensus-infotainmentsysteem en zijn er wat grafische aanpassingen in het Volvo On Call systeem.
Doordat het SPA-platform modulair is krijgt de nieuwe XC60 ook meteen alle technologieën van zijn grote broer mee. Onder de motorkap is er momenteel een variatie aan krachtige diesel en benzinemotoren die allen hun vermogen delen over de vier wielen. Zoals bij de grotere Volvo’s vinden we helemaal boven de T8 Twin Engine Plug-in hybride terug. In de XC60 levert het combineren van een zowel turbo als compressor gevoede viercilinder met een elektromotor 407 pk op. Dit zorgt ervoor dat de nieuwste telg in de Volvo familie in 5,3 seconden de 100 km/u aftikt. Wil je een zuivere benzinemotor kan je kiezen uit de T5 en T6. De laatste is de verbrandingsmotor die gebruikt wordt in de T8 en levert 320 pk en 400 Nm koppel. De lichtste benzinemotor moet het doen met 254 pk. Dieselen kan ook met de D4 en D5 die respectievelijk 190 en 235 pk leveren.
Ook op veiligheidsvlak, de dada van Volvo, krijgt hij alle functies. Zo is er het Oncoming Lane Mitigation die een frontale botsing zou moeten vermijden terwijl de blindehoekscamera’s samen met de stuurhulp ook een zijwaarts botsing kunnen voorkomen. Brokken maken met een XC60 wordt dus vrij lastig.
Officiële Belgische prijzen zijn er nog niet bekend maar onze Duitse collega’s van Autobild vonden dat de lichtste D4 XC60 een mooie 48.000 euro gaat kosten. Wil je echter ecologisch gaan betaal je ruim 69.000 euro voor de T8 Twin Engine Plug-in hybride.De productie start al midden april en de orderboeken liggen al klaar bij je dichtste Volvo-dealer. Ongeduldige klanten zullen dus niet lang moeten wachten.