Er wordt niet langer moord en brand geschreeuwd indien een merk de komst van een driecilinder aankondigt, maar bij de nieuwe Ford Fiesta ST was het toch wel even schrikken.
De komst van een nieuwe Fiesta betekent ook een nieuwe Fiesta ST en daar hoefden we zelfs niet lang op te wachten. Die ruilt zijn 1,6 liter viercilinder in voor een 1,5 liter driecilinder EcoBoost motor, maar de driecilinder is met 200 pk wel even krachtig dan de sterkste Fiesta ST van de vorige generatie. Dankzij 290 Nm volstaat een sprint van 0 tot 100 km/h in 6,7 seconden. De derde generatie Fiesta ST zal voor het eerst over verschillende rijmodi beschikken: Normal, Sport en Track. De fijnafstelling gebeurde deels op het Ford testcircuit in Lommel dus we vertrouwen er op dat het zal bijdragen tot een uitstekend weggedrag. Dankzij directe injectie en cilinderuitschakeling, jawel zelfs op deze driecilinder, is de CO2 uitstoot beperkt tot 114 g/km. De Fiesta ST zou ook beschikbaar zijn als vijfdeursvariant om een extra breed publiek aan te spreken.
Meer Genève nieuws vind je hier.