Een ontzettend belangrijk model voor Audi, de nieuwe A6. Naar Audi normen onderging het design van de A6 zelfs een vrij grote transformatie. In Genève staat (één exemplaar van) de nieuwe A6 te schitteren.
Ietwat onverwacht kwam Audi vorig jaar met de gloednieuwe A7 op de proppen, nog voor de nieuwe A6 op ons los werd gelaten. Nochtans delen beide Audi’s hetzelfde chassis. Het interieur (in Black Panel-design) van de nieuwe A6 is quasi gelijk aan dat van de A7, maar op het exterieurdesign zien we zowaar enkele strakke lijnen boven de achterstel wielkasten. Een designtrek die vroeger enkel voor de RS6 was weggelegd. De typisch lange zijruitjes net achter de achterdeuren blijven wel behouden. Het zit er wel nog steeds in dat de man om de hoek niet zal opmerken dat je met een nieuw modelletje rondrijdt.
De belangrijkste nieuwigheden van de A6 op een rijtje:
- Een nog gebruiksvriendelijker MMI bedieningssysteem waarbij tot 7 bestuurders bijna 400 parameters kunnen opslaan. Wie ziet er een beginnen aan?
- Park Pilot en Garage Pilot die het mogelijk maken om de A6 zelfstandig uit of in een parkeerplaats te laten rijden.
- Alle motoren worden uitgerust met een elektrische startmotor-generator waardoor een zeilfunctie tussen 55 en 160 km/h mogelijk is (bij het uitbollen wordt de motor dan volledig uitgeschakeld). Bij het vertragen kan de startmotor-generator tot 12 kW recupereren. Deze mildhybride technologie levert volgens een Audi een verbruikswinst op van 0,7 l per 100 km.
- Bij de lancering zijn enkel twee 3 liter motoren beschikbaar. Een 3.0 TFSI met 340 pk en 500 Nm koppel en de 3.0 TDI (50 TDI) met 286 pk en 620 Nm koppel.
- Optionele HD Matrix koplampen en dynamische remlichten.
- Ook the usuals zijn op de nieuwe A6 van toepassing: ruimer, zuiniger, gestroomlijnder, stiller, sportiever, sneller … maar wellicht ook duurder. De nieuwe A6 is er voorlopig vanaf 61.900 euro inclusief BTW.
Voor de Belgische markt wordt het vooral uitkijken naar de Avant-versie want die is niet uit ons straatbeeld weg te slaan.