Autosalon Genève: De allerlaatste (en minst speciale) Bugatti Veyron

La Finale

Bugatti had niet een al te beste reputatie als het aankwam op nieuwe onthullingen. Er werden zodanig veel speciale edities van de Veyron gemaakt dat niemand door het bos de bomen nog zag. Maar het Veyron-verhaal is nu finito, schluss, gedaan, over en uit met deze La Finale.
La Finale

De beelden van de onthulling van de La Finale stonden al snel daarna op onze Facebook-pagina. De modellen van dienst trokken het doek met een snelle ruk van de allerlaatste Veyron. Nr. 450. Zoveel zijn er gemaakt van de ultieme sportwagen die voor het eerst het daglicht zag in 2007. 150 roadsters en 300 coupés om precies te zijn. Dat niet iedereen het apprecieerde dat Bugatti de Veyron zolang uitmolk was duidelijk. Het is ze dan toch gelukt alle wagens te verkopen. Helaas werd op geen enkele Veyron winst gemaakt maar was deze Veyron gewoon een prestigeproject van Volkswagen, dat eigenaar is van het beroemde sportmerk.
La Finale

Broederlijk stonden ze tegenover elkaar, de eerste en laatste productie-Veyron. Zoals je wellicht weet houden autofabrikanten de eerste productieversie vaak voor zichzelf. Dat is bij de La Finale niet zo en dat betekent dus dat de gelukkige klant hem mag komen ophalen na het Salon van Genève.

La Finale

De La Finale is gebaseerd op de Grand Sport Vitesse, met nog steeds de 8-liter grote W16-motor met 1.200 pk en 1.500 Nm. Dat wisten we natuurlijk al maar het blijven toch hallucinante cijfers. 0-100 km/u volgt in 2,8 seconden. Ook de topsnelheid is bekend bij alle fans: 408 km/u. Al zijn er wellicht weinig Veyrons in de wereld die ooit de 400 km/u bereikt hebben.

La Finale

Verder nog iets veranderd aan deze ‘speciale’ Veyron? Niet veel, de kleurstelling is net als bij de #001 rood en zwart. En zoals je kan zien is die kleurstelling nu omgedraaid. Ook is de rode kleur eerder diepdonkerrood geworden. Dat wat betreft de Veyron #450.

La Finale

Een merk dat zich bezighoudt met één model kan moeilijk rendabel genoemd worden. Zeker niet in dit elite-segment. Betekent dit dat Bugatti de stekker eruit trekt? Absoluut niet. De Veyron-opvolger staat vol ongeduld te trappelen om het onbekende terrein te verkennen. Helaas zal de onthulling nog even op zich laten wachten.