Mercedes stelt in Genève de dakloze variant van de C-klasse in wereldpremière voor. Het is voor het eerst dat er een cabriovariant van de C-klasse wordt afgeleid. Moet er nog een E-klasse cabrio zijn?
Een beetje misleidend informatie, want de huidige E-klasse coupé en cabrio zijn namelijk ook afgeleid van de (vorige) C-klasse. Soit, de nieuwe C cabrio is volledig in lijn met de familietrekjes van de huidige Mercedessen. De gelijkenissen achteraan met de S-cabrio zijn dan ook sprekend, maar dat is eerder een zege dan een straf. Verwacht wordt wel dat zo’n C cabrio een stuk toegankelijker wordt dan de S-cabrio, ook ten opzichte van de E klasse cabrio die aan zijn laatste dienstjaren bezig is. De C cabrio zou dus de meest toegankelijke Mercedes-cabrio van het moment moeten worden. Ook voor deze knap gelijnde vierzitter kiest Mercedes voor een soft top stoffen kap die kan geopend worden in 20 seconden tot een snelheid van 50 km/h. De kofferruimte met gesloten kap bedraagt 360 liter, met op kap verlies je een aanvaardbare 75 liter.
Voor de meest (cabrio)interessante opties moet helaas worden bijbetaald. De nekverwarming (Airscarf) die het mogelijk maakt om ook op frissere dagen met open dak rond te rijden staat op de optielijst, net als de Aircap die zoals bij de E- en S-klasse cabrio luchtwervelingen in het interieur tegengaat dankzij een uitklappend luchtnet op de voorruit.
Het motorenpallet is gelijkaardig aan dat van de coupé. Twee diesels: C 220d & C 250 d met respectievelijk 170 en 204 pk, en maar liefst zes benzinemotoren: C 180 (156 pk), C 200 (184 pk), C 250 (211 pk), C 300 (245 pk), C 400 (333 pk) en C 43 AMG (367 pk). De C 220d en C 200 zijn ook optioneel met vierwielaandrijving te verkrijgen, de C 400 en C 43 AMG beschikken daar standaard over. De C-klasse cabrio zal begin deze zomer bij de Mercedes dealers staan. We verlangen plots nog iets meer naar de zomer!