Wie droomt er niet van een Audi RS3? Of toch liever een A 45 AMG, een 135i of de ongenaakbare Focus RS? Om de keuze nog dat tikkeltje moeilijker te maken is er nu een vernieuwde RS3 en die zit extra strak in het pak.
De Audi S3 beschikt sinds de facelift reeds over een 310 pk sterke 2 liter TFSi, maar voor wie dat nog niet voldoende is om het asfalt uit haar voegen te trekken krijgt de RS3 een 400 pk sterke vijfcilinder 2,5 l TFSi. Het maakt er meteen de krachtigste in serie geproduceerde vijfcilinder benzinemotor van. Een spurt van 0 tot 100 km/h lukt in 4,1 seconden, het maximum koppel van 480 Nm staat al ter beschikking vanaf 1.700 rpm. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/h, maar als je het lief aan Audi vraagt wordt die verhoogd tot 280 km/h. Geen nieuwe records in het verbruik want dat bedraagt toch een stevige (theoretische) 8,9 liter per 100 km.
De kracht wordt op de vier wielen overgebracht door een automatische 7-bak en een elektrohydraulische meerschijvenkoppeling zorgt voor een variabele verdeling van het aandrijfkoppel. De RS3 ligt tevens 2,5 cm lager dan de standaard A3 en ook de breedte vooraan is 2 cm breder waardoor de wielkasten extra breed zijn. De RS3 zal je tevens niet snel met een standaard A3 vergewissen. Zowel het front als de achterkant genieten een duidelijk RS design en ook de ovale RS uitlaten zijn opnieuw van de partij. Het blijft vooralsnog tot augustus wachten om de eerste exemplaren in het straatbeeld te spotten.
Meer Genève nieuws vind je hier.