Audi komt, zoals vaak naar een salon, met veel nieuwigheden. Zo zagen we de nagelnieuwe R8 passeren en ook de RS3 Sportback kreeg een onderhoudsbeurt. Maar de echte ster van Audi in Genéve is deze Prologue Avant. Een concept om ‘u’ tegen te zeggen.
En de keuze voor een Avant concept car is geen verrassing. Audi kwam immers al eerder met een coupé-versie van de Prologue. Waar moeten we deze concept car plaatsen in het (lange) rijtje van Audi’s modellen? Je zou kunnen denken dat dit een tegenhanger is voor de CLS Shooting Brake. Maar iets zegt ons dat dit een belediging is voor deze lange break. Een andere mogelijkheid is dan weer dat het nog een trapje hoger wordt in de vorm van een A8 Shooting Brake. Daarmee zou Audi alweer een niche vullen die door geen enkel ander merk momenteel wordt gevuld.
Het blijft natuurlijk een concept car dus dromen van een productieversie is nog iets te vroeg. De motor in deze Prologue is ook om van te dromen. Een 3-liter TDI met 353 pk, gecombineerd met een elektromotor met een mooie 136 pk. 1+1 is hier niet 2 en het systeemvermogen is dan geen 489 maar 455 pk. En daar zijn we zeker tevreden mee. Nog meer tevreden zijn we met 750 Nm koppel die de Prologue Avant bezit.
Vadertje Staat zal minder in de wolken zijn met de fiscaal gunstige maatregelen die deze auto met zich meebrengt. Een gemiddeld verbruik van 1,6l/100km en een CO²-uitstoot van 43 gram/km dragen zorg voor jouw portefeuille. Puur elektrisch rijden kan dankzij z’n batterijpakket van 14 kWh zo’n 54 kilometer.
Groene cijfers genoeg maar is er ook wat te beleven aan Audi’s concept? 0-100 km/u in 5,1 seconden, permanent Quattro-vierwielaandrijving en een topsnelheid van 250 km/u. Meer dan genoeg voor de 5,11 meter lange Audi.