Op Genève toont Aston Martin haar Lagonda en dat is meteen het startschot voor Europese bestellingen. Aston Martin hoopt zo het orderboekje van 200 stuks sneller vol te krijgen.
Eerst een stukje geschiedenis. Lagonda werd opgericht in 1906 door een Amerikaanse ondernemer Gunn in Engeland en de naam is een verwijzing naar zijn geboortestreek. Lagonda focuste eerst op het bouwen van motorfietsen met onder meer Belgische (!) Minerva motoren, maar later specialiseerde het zich vooral op driewielers en auto’s.
In 1947 kwam Lagonda terecht onder de macht van David Brown die toen ook bij Aston Martin aan de touwtjes trok. De laatste auto geproduceerd onder de Lagonda merknaam was de Rapide (de Aston Martin puzzelstukjes vallen in mekaar). Eind de jaren 70 werd de Lagonda benaming dan gebruikt voor het vierdeursmodel van Aston Martin. Dat was zo’n beetje de Porsche Panamera van die tijd en de Lagonda lokte dus vrij veel commotie uit. Na een veertienjarige carrière leek er geen opvolger te komen maar in 1993 verraste Aston Martin met een Lagonda Vignale concept.
Helaas bleef het bij een concept al kwam in 2008 dan toch de bevestiging van Aston Martin dat ze de naam Lagonda opnieuw zouden integreren in het gamma. Uiteindelijk duurde het tot vorig jaar totdat er met de Lagonda Taraf een productieklare versie het levenslicht zag. In se is het een verbouwde Rapide met een niet zo typisch Aston Martin design, maar de vorige Lagonda’s stonden daar ook niet om bekend. Oorspronkelijk was de Taraf enkel bedoeld voor het Midden-Oosten en de naam heeft daar ongetwijfeld ook een strategische betekenis. Aston Martin geeft nu dus op Genève het startschot voor ook Europese bestellingen. Het hoopt misschien zo het orderboekje van 200 stuks sneller vol te krijgen. Er is nog geen officiële prijs maar de internetgeruchtenmolen spreekt van minstens 400.000 Pond.