Vandaag opent de Heizel zijn deuren voor de 93ste editie van het Autosalon.
Officieel is de European Motor Show Brussels een bedrijfsvoertuigensalon maar de definitie ervan is blijkbaar zo soepel dat de ‘kleine’ versie van het Salon zo goed als uitgegroeid is tot een normaal Salon. Gisteren was de pers welkom en ook Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Laurent die als vertegenwoordiger van Zijne Majesteit de Koning – Amen – was van de partij.
De verscheidenheid van het Salon in Brussel blijft verbazen. Zo is er onder meer een tentoonstelling van klassieke moto’s, een testparcours voor elektrische moto’s en fietsen, een Ecotrack piste voor auto’s met alternatieve aandrijving net zoals in 2013, een offroad parcours en een motorbikeparade. Tot en met 19 januari zijn de trucks te vinden in paleis 11 en 12, maar vanaf 23 januari maakt paleis 11 plaats voor de 3e editie van DreamCars ten voordele van Make a Wish.
Ditmaal wordt paleis 11 omgetoverd in een Franse tuin met 1.200 op maat gesneden hagen, stenen fonteinen en ijzeren hekkens. Alle gekheid op een FEBIAC-stokje! Wie een job in de autosector ambieert raden we zeker aan om eens langs te gaan bij Job on Wheels in Paleis 4 (zoek een De Lorean DMC-12). Men kan er op interactieve manier kennis maken met opleidingen voor o.a. automecanicien en er worden ook tips gegeven voor wie dus op zoek is naar een job in de autosector.
Het autosalon brengt geen grote verassingen met zich mee, maar er zijn toch enkele auto’s (los van het DreamCars salon) die zeker een bezoekje waard zijn: de volledig nieuwe Audi Q7, de performante BMW X5 M en X6 M, de gedurfde Citroën Divine DS Concept, de knap gelijnde Ford Mustang, de brute Honda Civic Type R, de veelbelovende Jaguar XE, de moderne Land Rover Discovery Sport, de krachtpatser Lexus RC F, de Shooting Brake telg van de Mercedes-Benz CLA, enkele ronkende AMG’s (CLA 45, GT, S 63 Coupé en C 63 AMG), de hoopgevende Peugeot Exalt Concept, de langverwachte Renault Espace, de trendy Smart Forfour, de nog langer verwachte Volvo XC-90, de VW Passat leasebak en de hippe VW Tristar Concept.
Ongetwijfeld zullen er achter de schermen nog enkele nieuwigheden te zien zijn maar zo ver gaat de “persvrijheid” van de aanwezige pers helaas niet.