F

AutoJunior op bezoek bij Pagani Automobili Modena

In korte tijd is Pagani er in geslaagd om uit te groeien tot één van de meest gegeerde en tot de verbeelding sprekende automerken. In kleinschalig gezelschap ging AutoJunior op bezoek in de gloednieuwe fabriek en showroom van Pagani in San Cesario Sul Panaro nabij Modena.

De gloednieuw Pagani fabriek is pas sinds enkele weken te bezoeken en was ongetwijfeld het hoogtepunt van onze machtige AutoJunior roadtrip. De oude fabriek enkele straten verderop was dringend aan vervanging toe en Pagani wilde ook tegemoetkomen aan de grotere vraag en het verkorten van de levertijd voor wie een Pagani kan permitteren. Fabriek is trouwens een misplaatst woord aangezien het afbreuk doet aan de finesse en oog voor detail hoe de Pagani’s ambachtelijk met de hand in mekaar gezet worden. De nieuwe showroom is bovendien een verademing in de hoofdzakelijk verloederde en deprimerende industriezones van Modena.

Lambo by Pagani

De oude fabriek wordt nu louter en alleen gebruikt voor R&D en ook voor het prepareren van toekomstige Pagani modellen. Zo stond er in de oude fabriek een gecamoufleerde Pagani Huayra BC die een sporadisch rondje reed in de nabije dorpjes. Dankzij de nieuwe fabriek kan de productie opgedreven worden van 25 stuks per jaar tot 45 stuks per jaar. De nieuwe fabriek staat zowel in voor de productie van nieuwe Pagani’s als voor de modificatie of herstelling van bestaande Pagani’s aangezien het de enige plaats is waar de carbon onderdelen gemaakt kunnen worden.

pagani prototype

Uiteraard was ook Mr. Pagani in zijn heiligdom te vinden en die verplaatste zich niet in een Pagani, maar simpelweg op een fiets. Nabij de fabriek konden we wel een glimp opvangen van zijn diepblauwe Porsche 918 Spyder en de Ford GT met Gulf livery.

ford gt

Het fabrieksbezoek wordt ingeleid met een korte historische achtergrond waar duidelijk wordt dat de in Argentinië geboren Horacio Pagani een uitzonderlijke ervaring opbouwde in zowel het design en de productietechnologie van auto’s. Ook krijg je er een overzicht van de 150 Pagani Zonda’s die de afgelopen 15 jaar het levenslicht zagen in Modena, inclusief de Zonda “la nonna” met een chassis dat reeds 1 miljoen km op de teller heeft … Het fabrieksgedeelte zelf wordt vanop afstand vrij kort toegelicht, maar schept toch een voldoende beeld waarom het prijskaartje van een Pagani zo exuberant is. Foto’s maken in het productie gedeelte is niet toegelaten dus je zal tot in Modena moeten rijden om het vakmanschap te bewonderen. Maar dat is het meer dan waard, want er wordt autogeschiedenis geschreven en dat voel je tot diep in je hart.

# Pagani Zonda

pagani zonda c12

# Pagani Zonda F

# Pagani Zonda “La Nonna”

la nonna

# Pagani Zonda F Roadster

# Pagani Zonda Cinque Roadster

# Pagani Zonda F Tricolore

Pagani Tricolore

# Pagani Huayra

pagani huyara

 

Als bonus nog enkele detailfoto’s: