De Renault Avantime had de eer om als eerste auto in onze “AutoJunior Hall of fame” binnen te treden. Ter herinnering, in deze reeks geeft AutoJunior aandacht aan eender wie of wat rechtstreeks of onrechtstreeks een positieve invloed of onuitwisbare indruk heeft nagelaten op de auto-industrie. Vandaag hangen we een kader van de BMW Z8 bij.
Waarom in onze AutoJunior Hall of Fame? Met de Z8 bewees BMW dat het mogelijk is om een moderne interpretatie van een auto-icoon te vervaardigen zonder dat het een doorzichtige hedendaagse kloon was.
We gaan terug naar 1997 toen op het autosalon van Tokio een herinterpretatie van de iconische 507 roadster uit 1958 werd voorgesteld. Het was louter een conceptuele stijloefening waarbij de Z07 Concept een eigentijdse interpretatie was van het origineel zonder al te veel copy-paste werk. De reacties waren echter zo goed dat BMW besliste de Z07 zo goed als ongewijzigd in productie te nemen. Best wel “grappig” dat BMW een ode bracht aan de 507 die destijds bijna het faillissement van BMW veroorzaakte wegens commerciële flop. Gelukkig kwam het niet zover en doordat er toen zo weinig 507’s verkocht zijn maakt het de overgebleven exemplaren nog waardevoller en gegeerder. In 1999 werd de productieversie voorgesteld op het autosalon van Frankfurt met een design die dus weinig afweek van de Z07.
“Best wel “grappig” dat BMW een ode bracht aan de 507 die destijds bijna het faillissement van BMW veroorzaakte.”
Ook het interieur zit vol met hints naar voorvader 507 met onder andere de tellerpartij in het midden en het unieke 3 spaakstuur met 4 staven per spaak. Het zorgde alvast voor een uniek en vrij tijdloos sfeertje. Ook het aantal knopjes werd tot een absoluut minimum herleid. Hoofdontwerper van dienst was de Deen Henrik Fisker. Die naam komt je wellicht niet onbekend voor want Fisker heeft ook het ontwerp van de Aston Martin DB9 en AMV8 uit zijn tekenpen getoverd. In 2005 stampte hij zijn eigen coachbuilder merk uit de grond (Fisker Coachbuild) met als resultaat enkele gewaagde maar weinig succesvolle creaties. Meer recentelijk was hij ook het brein achter de Fisker Karma plug-in hybride die het zelfs in België vrij goed leek te doen. Helaas werd Fisker eind 2013 failliet verklaard. Gelukkig was het design van de Z8 wel een schot in de roos. Je moest al een ongelooflijk grote BMW-hater zijn om niet toe te geven dat het design ronduit subliem was.
Om het vrij exclusieve karakter van de Z8 te benadrukken kende de Z8 een vrij korte productiecyclus van amper 4 jaar. In totaal werden een zesduizend tal E52’s gemaakt. De Z8 was indertijd ook veruit de meest dure BMW in de catalogus. Voor bijna € 130.000 vond je in die tijd toch een gezellig appartementje aan de Belgische kust. Geen relevante vergelijking want de Z8 eigenaars hadden dat al. Vreemd genoeg werd de Z8 af fabriek full-option geleverd en van een optielijst was zo goed als geen sprake. Een hardtop in carrosseriekleur was ook inbegrepen en moest je dus ergens in je garage kwijt.
“Voor bijna € 130.000 vond je in die tijd toch een gezellig appartementje aan de Belgische kust. Geen relevante vergelijking want de Z8 eigenaars hadden dat al.”
De 4,9 V8 met 400 pk uit de E39 M5 kreeg de eer om de (run-flat) achterbanden aan te drijven en kon enkel aan een manuele zesbak gekoppeld worden. Wat een straf! De motor zat net achter de vooras en droeg bij tot de perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Buiten een aluminium spaceframe en neon lichten waren er weinig technische vernieuwingen. BMW kietelaar Alpina had de Z8 ook in zijn catalogus staan, maar dan wel onder de ietwat banale naam “Roadster”. Die had vreemd genoeg een aangepaste 4,8 V8 liter uit de toenmalige BMW X5 4.8 iS. Die leverde 381 pk en kon enkel gekoppeld worden aan een vijftrapsautomaat. In totaal zijn er 555 Z8’s omgebouwd tot Alpina waarvan 450 stuks terecht kwamen bij Amerikaanse klanten.
De BMW Z8 was verre van de beste sportwagen in zijn segment maar is tot op de dag van vandaag één van de BMW’s met de meeste uitstraling en charme. Zijn grootste concurrenten waren de Mercedes-Benz SL 55 AMG en de Ferrari 360 Modena Spider. Eind de jaren ’90 was BMW bovendien hofleverancier voor de James Bond films en de Z8 kwam ook uitvoerig in beeld in Bondfilm The World Is Not Enough. Ongetwijfeld zijn er dankzij die film wat klanten over de streep gehaald, maar volgens ons had BMW op voorhand het script niet doorgenomen. De Z8 komt er namelijk nogal abrupt aan zijn einde. Speciaal voor wie het Z8 einde al vergeten is hieronder de scène uit de film.
Goed nieuws voor wie een Z8 in zijn garage heeft staan. De huidige prijs ligt ver boven de toenmalige aankoopprijs en dat is vrij uniek voor zo’n jonge sportwagen. We moeten toegeven dat als we de tijdswaarde van geld in rekening brengen het een break-even investering is maar zelfs dat is vrij uitzonderlijk.