Alfa Romeo is goed bezig. Alle begin is moeilijk, dat kunnen we ondervinden door de laattijdigheid van de Giulia. Maar het design maakt al veel goed. Dat Alfa Romeo dringend wat meer auto’s moet verkopen is duidelijk. De rekken blijven vullen met MiTo’s en Guillietta’s lukt niet meer. De Giulia is de eerste stap in de goede richting. Een model geplaatst in het populairste leasingsegment tussen een Mercedes-Benz C-klasse en de BMW 3-reeks. Nu is er de Alfa Romeo Stelvio…
De tweede stap heeft Alfa intussen ook gezet. Een grote stap, letterlijk dan. Want Alfa’s nieuwste is een stuk groter dan de rest. Ik heb het over de Alfa Romeo Stelvio. Een compacte suv die een duidelijke grote broer (of zus) is van de Giulia. Hetzelfde platform, dezelfde motor en zelfs compleet dezelfde prestaties. Toch in de topversie, de Quadrifoglio. Die met de Ferrari-motor is dat. De 2,9 liter V6 met 510 pk. Die spurt in 3,9 seconden naar 100 km/u. Aandrijving gebeurt ook hier door de automatische achttraps transmissie.
In een later stadium komen we te weten welke diesels en benzineversies op de Europese markt komen. De Stelvio wordt voorgesteld op de LA Autoshow.