Twee generaties E-klasse’s terug had je nog een 5,5 liter V8 nodig (E 55 AMG) om de spurt van 0 naar 100 km/h af te werken in 4,6 seconden. Met de nieuwe E-klasse lukt dat nu reeds met de E 43 AMG 4MATIC.
De krachtbron die daarvoor zorgt kennen we al uit de GLE 450 Sport, de SLC 43 AMG en de C 43 AMG, maar in de E-klasse werd de 3 liter met dubbele turbo opgekieteld tot 401 pk (34 pk extra). Iets grotere turbo’s en hogere turbodruk zijn voornamelijk verantwoordelijk voor de extra paarden. Ook de vierwielaandrijving is een helpende hand voor de straffe prestaties, maar de front-to-rear ratio van 31:69 maakt duidelijk dat de focus op de achterwielen ligt. Het normverbruik bedraagt 8,3 liter per 100 km en de CO2 uitstoot is 189 g per km onder de NEDC testcyclus.
Visueel herken je de 43 AMG aan de diamond grille, specifieke (19 inch) velgen, gesplitste (zwarte) uitlaten en rode accenten in het interieur. De eerste E 43 AMG’s worden in September geleverd, een Belgische prijs is nog niet bekend. Ongetwijfeld volgt er eind dit jaar ook de hardcore 63 AMG versie met minstens 585 pk.