Wie herinnert hem nog, de BMW Vision Concept? Het was een conceptwagen die door BMW werd voorgesteld op het autosalon van Frankfurt in 2009. De wagen heeft destijds enorm veel teweeg gebracht in de auto-industrie. Een hybride supercar? Zo iets kan toch niet? Bij BMW hebben ze dus bewezen dat het wel kan! In 2013 is de wagen namelijk in productie gegaan onder de naam ‘i8’.
Dus, een hybride supercar? Mogen we het zelfs een ‘supercar’ noemen? Ik heb geen idee. We noemen het anders een ‘superhybride’, de coole versie van een Prius, met de Porsche 911 als concurrent en een uiterlijk alsof er net een alien mee is gearriveerd op de planeet Aarde. Zeker in die blauwe kleur, die velgen en die vleugeldeuren. Heb ik trouwens al gezegd dat ik hem héél erg cool vindt?
Exterieur
Dat er niet veel productiewagens zijn die er zo futuristisch uitzien als de i8 staat als een paal boven water. Misschien dat Tesla in de buurt komt, maar dan nog … Er zijn wel behoorlijk wat mensen die hun bedenkingen hebben bij het exterieur, vooral de achterkant valt bij velen niet in de smaak.
De voorkant daarentegen wordt dan weer wel vaak als ‘mooi’ bevonden, maar over mooi of lelijk valt nu eenmaal niet te discussiëren. Extra aandacht was er voor de aerodynamica, en dat zit hem in de details. Zo hebben de zijspiegels een druppelvorm meegekregen om de lucht beter weg te leiden, net zoals de gapende doorgangen aan de zijkant.
De blauwe of grijze accenten die overheen de wagen lopen geven ook nog net iets extra aan het futuristische uiterlijk. Geen enkele andere wagen ziet er zo uit! De BMW i8 heeft dankzij zijn lage ophanging en lange wielbasis ook de indruk van heel breed te zijn. In combinatie met de vleugeldeuren spreekt het voor zich dat we hier dan ook met een echte blikvanger te maken hebben.
Interieur
Stiekem ben ik heel blij dat we de i8 de volle 24 uur hebben meegekregen, anders had ik nooit gezien hoe futuristisch het interieur er ’s nachts uitziet. Er lopen namelijk blauwe lijnen doorheen het volledige interieur, overdag niet zo spectaculair, maar ’s nachts geven die licht!
Er is keuze tussen 3 interieurdesigns voor de i8: Neso (standaard), Carpo (€1.575) en Halo (€2.795). Ons testmodel was voorzien van het Carpo design, tevens het interieur waar mijn voorkeur naartoe zou gaan.
Dat niet alles aan het interieur goed is moet natuurlijk ook even vermeld worden. De achterbank is echt wel nutteloos als je geen kinderen hebt die hun benen tekortkomen. Wat de koffer betreft is die naar supercarnormen behoorlijk ruim. Ik zeg supercarnormen want groot is de koffer zeker niet. Eenmaal de koffer vol is raad ik trouwens aan om niks meer op de hoedenplank te leggen want het zicht naar achteren toe is dan gewoon helemaal niks. Het zicht naar buiten toe is over het algemeen toch ook al niet best vanwege de brede deurlijsten.
Rijgedrag
Het is een vreemd gevoel om met de i8 te rijden. Bij het intrappen van het gaspedaal weet je gewoon dat je in één van de coolste machines van de wereld zit. Maar eenmaal op normale snelheid zou je wel eens vergeten dat je niet met een normale wagen aan het rijden bent. Het lijkt wel alsof je met een normale, comfortabele auto rijdt. Natuurlijk afgezien van het feit dat je heel veel bekijks trekt en er veel mensen denken te kunnen racen met jouw (niet cool trouwens, gedraag je alsjeblieft normaal op de openbare weg).
Eenmaal op de lege baantjes rondom Doel, het spookdorp waar onze review plaatsvond, werd het eens tijd om de i8 echt aan de tand te voelen. De acceleratie is natuurlijk fenomenaal voor de 362 pk die ze bij BMW uit de 3-cillinder en elektromotor hebben kunnen persen. 4,4 seconden heb je nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. En dat hebben we gemerkt!
In de bochten weet de i8 ook goed wat hij doet. Afgezien het feit dat het stuur misschien wat licht is voel je wel perfect aan waar naartoe. Ook wanneer de wagen overstuur begint te krijgen zal de elektronica het wel onmiddellijk corrigeren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er mee de debiel mag uithangen.
Bij het keren in een smalle straat is het wel een ander verhaal. De i8 heeft een vrij grote draaicirkel, waardoor het toch even duurt vooraleer men op de gewenste positie staat.
Opties
Een erg grote optielijst heeft de i8 niet, de meeste opties zoals verwarmde zetels of een navigatiesysteem zijn standaard al aanwezig. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen opties zijn. Zo is er de mogelijkheid om ‘Comfort Access’ aan te schaffen (€970), een systeem die de deuren automatisch ontgrendeld zonder dat je de sleutel uit je zakken moet halen. Hij ontgrendeld dan automatisch vanaf je de deurgrendel aanraakt.
Ook is er mogelijkheid om een snellaadkabel (€210) aan te schaffen, altijd handig natuurlijk voor wie eigenlijk niet wil stoppen om met dit pareltje te rijden. Voor het exterieur is er de keuze uit 6 verschillende kleurencombinaties, ons exemplaar was “Protonic Blau” met “Frozen Grey” accent. De andere kleurencombinaties zijn wit, zilvergrijs of donkergrijs met voor wit en donkergrijs de keuze voor blauwe of grijze accenten. Zilvergrijs komt enkel met blauwe accenten. Sinds kort is er trouwens een speciale editie op de markt, uitgevoerd in “Protonic Red”.
Voor de velgen zijn er 3 verschillende keuzes, allemaal 20″. Ons testmodel had turbinestyling 444 (standaard). De andere velgen zijn “W-spaak 470” (€1.530) en “Turbinestyling 625” (€1.835).
Conclusie
De i8 is echt wel dé sportwagen van de toekomst. Het lage verbruik in combinatie met de uitzonderlijke prestaties zijn echt verbazingwekkend. Verder is het ook gewoon één van de wagens die thuis hoort aan de muur van elke 8-jarige autoliefhebber. Ik kan ze niet op één hand tellen, de mensen die ik heb gelukkig gemaakt met een ritje in dit beest. En dan heb ik nog niet gesproken over al diegenen die hem wilden, maar niet meer konden aanschouwen. Zo’n aantrekkingskracht heeft de wagen.
De prijs en het zicht naar buiten toe zijn dan misschien de enige minpunten, maar bij BMW mogen ze mij zeker één als cadeau geven!
Specificaties
Motor: 3 cillinder, 1,5 liter, 231 pk, 320 Nm (benzinemotor)
131 pk, 250 Nm (elektromotor)
Transmissie: achterwielaandrijving voor de benzinemotor
voorwielaandrijving elektromotor
Prestaties: begrensd op 250 km/h, 0-100 km/u in 4,4 seconden
Normverbruik: 2,1 l/ 100 km
Gewicht: 1485 kg
Basisprijs: €142.000 incl. BTW
Prijs testwagen: €154.850 incl. BTW