Ook MG had ooit een potente pk-zwangere break in de catalogus staan. AutoJunior kwam één van de weinige exemplaren tegen op het circuit van Spa Francorchamps.
MG kenden we onder het Rover tijdperk vooral van de sportief geprepareerde Rovers. Zo werd met de MG ZT-T ook de klassieke, maar tijdloos ogende Rover 75 onder handen genomen. Naast de traditionele viercilinders of iets spannendere V6’en lepelde MG een 4,6 liter V8 van Ford origine onder de motorkap van de ZT in 2003. Die V8 vond dat jaar ook zijn weg naar de opvallende MG XPower SV. Een ZT V8 was alvast iets praktischer en misschien minstens exclusief. De V8 in de ZT kon zowel aan een manuele als automatische bak gekoppeld worden en de krachtoverbrenging gebeurt in tegenstelling tot een normale ZT op de achterwielen. Met de hulp van Prodrive werd de transformatie naar de 260 pk krachtpatser in goede banen geleid. Niet lang daarna kwam MG helaas in moeilijke papieren, de rest van het verhaal kennen jullie hopelijk nog.
Tijdens de afgelopen editie van Spa Classic van enkele maanden terug wordt het circuit traditioneel overspoeld met Britten en uiteraard komen die niet met vierpittertjes. Zo was er dus ook deze opvallend gekleurde ZT V8 die me enkel opviel door de vier strakke uitlaatpijpjes. De kleur van de wagen is op zijn minst niet alledaags, maar de auto op zich weet wel de nodige charme en emoties los te weken.
Ook in België waren er enkele klanten die met plezier in de geldbuidel grepen voor deze sportieve MG. De MG ZT V8 in (gefacelifte) sedan vorm kwam ik enkele jaren geleden tegen in Knokke. Tel de volgende keer dus maar de uitlaatjes indien je nog eens een MG ZT op straat tegen het lijf loopt …