In Frankfurt stelt Mercedes officieel haar nieuwe C-Klasse coupé voor. Om het feestje compleet te maken staat de C coupé er in drie AMG varianten: de C 63, de C 63 Edition 1 en de C AMG DTM.
Mercedes beschrijft haar nieuwe C 63 AMG als de meest sportieve C-Klasse ooit. Het lijkt on sterkt dat de C 63 AMG in ‘basistrim’ al de sportieve bruutheid van de vorige C 63 AMG Black Series kan overtreffen dus het blijft afwachten of we die marketingpraat kunnen bevestigen. Net zoals de sedan en break komt de C-Klasse Coupé er met de ‘hot inside V’ 4,0 liter V8 met 476 pk en in S-versie met 510 pk. Daarmee gaan de modellen respectievelijk in 4 en 3,9 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h maar kan mits het volgen van een AMG rijopleiding verhoogd worden tot 290 km/h.
Ten opzichte van de C coupé zijn de wielkasten van de AMG’s ongeveer 6 cm breder om zo een breder spoor onder te bregen en zo de weg nog beter te knuffelen. De gelijkenissen met de S-Klasse Coupé AMG zijn overduidelijk maar de kenners zullen er weinig moeite mee hebben. Traditiegetrouw komt er ook een Edition 1 met extra opvallende looks. De kleurcombinatie van ‘Magno Selenite’ grijs en gele accenten is een knipoog naar de C 63 AMG DTM die zijn intrede maakt in de DTM volgend jaar. De op zijn zachts uitgedrukte speciale looks zullen niet voor iedereen zijn weggelegd maar zorgen alvast voor wat extra pit in het straatbeeld.
Onderscheid tussen de C 63 en de C 63 S vind je onderhuids in het gebruikte sperdifferentieel: de C 63 komt er met een mechanisch sperdifferentieel en de C 63 S is er enkel met een elektronisch sper. Beide differentiëlen zorgen ervoor dat de slip van het binnenste wiel tijdens het insturen beperkt wordt, maar zonder interventie van de remmen. Het voordeel van het elektronisch sper is de reactiesnelheid waardoor de griplimiet nog net iets verder ligt.
De marktintroductie is voorzien voor Maart 2016. AutoJunior kon eerder al rijden met de C 63 S AMG berline waarvan de rijtest binnenkort op onze website komt.