Alfa Romeo Giulia

Nieuwe Alfa Romeo Giulia staat voor loodzware taak

New-Giulia-2

Dat de nieuwe Giulia de toekomst van Alfa Romeo zal bepalen is nu ondertussen al duidelijk. Alfa Romeo legt de druk bij zichzelf nog wat hoger door meteen het topmodel van de Giulia voor te stellen. De verwachtingen worden nu echt wel torenhoog.

Bij een nieuw begin hoort een nieuw logo. Met fierheid stelt Alfa Romeo haar nieuw logo voor op de langverwachte opvolger van de 159: de Giulia. Die moet opnieuw proberen klanten af te snoepen van de Duitse drievuldigheid. Daar waar de 159 een vrij klassieke schoonheid was, vraagt de Giulia toch iets meer gewenning. We twijfelen er niet aan dat de Giulia er in real life stralend zal uitzien, maar talrijke designtrekjes komen ons toch niet onbekend voor.

De focus van de Alfa Romeo Giulia ligt volledig op rijplezier. Daar waar de BMW 3 met de laatste generatie toch een kans heeft laten liggen, daar probeert de Giulia de leegte te vullen. Het stuur, de remmen, de versnellingsbak, het acceleratiegevoel en de achterwielaandrijving; alles staat in functie van puur rijplezier en de bestuurder. Alfa Romeo probeert zo met de Giulia terug haar roots in ere te houden die het merk zo gegeerd maakte. Alfa zelf noemt het “meccanica delle emozioni”.

New-Giulia-1

De allernieuwste Alfa werd onthuld voor het oog van de internationale pers in het volledig vernieuwde Alfa Romeo Museum in Arese nabij Milaan, en meteen in Quadrifoglio variant. Dit “klavertje vier” topmodel beschikt over een 510 pk sterke zescilinder met Ferrari DNA. Een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 voor/achter en een spurt van 0 naar 100 km/h in 3,9 s smaken naar (veel) meer. Opvallend zijn de korte overhangen en daardoor ook de vrij lange wielbasis. Dankzij Torque Vectoring met dubbele koppeling kan het differentieel het koppel perfect aansturen per achterwiel. De Alfa DNA knop die we al eerder zagen bij recente Alfa’s is ook op de Giulia aanwezig, zij het wel met vernieuwde instellingen die nog beter de wensen van de bestuurder vertalen in het gewenste weggedrag.

150624_Alfa_Romeo_Giulia_HP3

De vraag is of deze Alfa de A4, de 3 Reeks en C-Klasse kan doen zweten in de verkooptabellen, maar we zijn ervan overtuigd dat Alfa (of Fiat) alles uit de kast heeft gehaald om de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen te leggen. Het knappe interieur lijkt alvast een extra troef. Vreemd genoeg ontbreken nog alle details over de normalere versies maar Alfa probeert ons dus al warm te krijgen voor de Giulia in “klavertje vier” trim en dat lijkt ook aardig gelukt.

New-Giulia-Interior