Een vleugje Lotus, een korreltje Ferrari California, een snuifje Ford GT maar vooral een knipoog naar de originele ATS 2500 GT uit 1963.
Het Italiaanse Automobili Turismo e Sport (ATS dus) werd opgericht door Giotto Bizzarrini (inderdaad, oprichter van zijn eigen automerk Bizzarrini in 1964) en Carlo Chiti in 1963. Met een F1 wagen en een sportwagen hadden ze voor oog Ferrari het vuur aan de schenen leggen. Let op, ATS is niet te verwarren met het Duitse ATS Wheels dat actief was in de F1 van 1977 tot 1984.
De sportwagen zag als ATS 2500 GT het levenslicht maar er werden amper 12 stuks gebouwd en ook het Formule 1 avontuur was een flop. Van de vijf races waaraan het aan de start kwam slaagde ATS er maar één maal in om met een auto de finish te halen (niet toevallig in haar thuisgrandprix in Italië). De 2500 was één van de eerste auto’s met middenmotor en zoals de naam al doet vermoeden ging het om een 2,5 liter V8.
Nu komt ATS dus aandraven met een herinterpretatie van de originele 2500 GT. Het resultaat ziet er vrij strak uit maar bij Ferrari hadden ze duidelijk nog een overschot aan California voorlichten. Het chassis van de nieuwe ATS GT is een monocoque van carbonfiber waardoor het eindgewicht onder 1 ton zou uitvallen. Straf!
De GT vormt een mooie aanvulling op de ATS Sport 1000 (dakloos circuitbeest à la Radical) en de Stile 50 Speedster maar het is onduidelijk of deze laatst vernoemde auto’s wel degelijk te koop zijn.