De Lincoln Continental was vanuit ons Europees standpunt het perfecte voorbeeld van alle Amerikaanse autoclichés op wielen: hoekig design, oversized, lomp, benzineverslindend en gewoon een beetje inspiratieloos. Veel Amerikaanser kon het haast niet worden.
We verontschuldigen ons voor deze kortzichtige analyse maar slechts enkele Amerikaanse sedans zijn er in geslaagd Europese chauffeurs op andere gedachten te brengen. Zelfs na enkele moedige pogingen van Chrysler en Cadillac is die mentaliteit nooit fundamenteel veranderd (we laten Ford even buiten beschouwing omdat haar Duitse tak lange tijd specifieke auto’s maakte louter voor de Europese markt). Net daarom is het zo frappant dat Lincoln met haar Continental concept, die overigens voorlopig enkel voor de Amerikaanse en Chinese markt weggelegd zal zijn, zoveel aandacht opeist in het Europese autonieuws afgelopen dagen. Of het nu komt door het opvallend design of omdat het de revival van Continental inluidt kan je nog in twijfel trekken.
We hoeven niet rond de pot te draaien. Het design van de 10e generatie Continental is er gewoon boenk op, eindelijk. Het nog om een concept maar omdat de productieversie al volgend jaar wordt voorgesteld zal het design toch al min of meer in zijn plooi liggen. Motorisch zijn de invloeden van mama Ford overduidelijk want de Continental krijgt een 3 liter EcoBoost V6. Voor alle duidelijk: geen V8 en geen 5 of 6 liter, hoe voorbeeldig.
Het wordt afwachten of de 21 inch blingbling velgen en het lichtgevend Lincoln logo de weg naar productie vinden. Ook de discrete positionering van de deurklinken (in dit geval een knop) vragen veel durf om in serieproductie te brengen. Het interieur maakt ons benieuwd naar de productieversie maar oogt verre van productierijp. Wie deze Continental wil aanschouwen kan terecht op de New York International Auto Show.