Het segment van de kleine SUV’s is heel populair op dit moment, denk maar aan de Range Rover Evoque, de Audi Q3 en Q5, de BMW X1 en X3 en de Porsche Macan. Mercedes kon dus niet langer wachten en kwam met de GLA.
Een nieuwe Mercedes, betekent dus ook weer een nieuwe uitdaging voor AMG. Dit is het resultaat, de GLA 45 AMG. Hij gebruikt dezelfde motor als in de A 45 AMG, namelijk een 2 liter grote 4-cilinder en dankzij de nodige turbodruk produceert de motor een indrukwekkende 360pk en 450Nm koppel.
Die kracht wordt via de 4 wielen naar het asfalt geloodst. In normale omstandigheden is de GLA voorwiel aangedreven, maar wanneer de voorwielen dreigen grip te verliezen, kan er tot 50% van de kracht automatisch naar de achterwielen worden gestuurd. Dat zorgt ervoor dat je in de bochten vroeg op het gas kan gaan en dat je aan belachelijk hoge snelheden uit de bocht kan accelereren. Van 0 naar 100 doet hij trouwens in 4,8 seconden… én hij klinkt fantastisch!
Over het uiterlijk valt er te discussiëren. Sommige vinden het mooi andere dan weer niet. Hij oogt in ieder geval wat stoerder dan de A-klasse en zijn concurrenten, zeker in deze AMG-uitvoering. Hij is ook veruit de sportiefste, er is namelijk geen M uitvoering van de X1 of X3, geen sportieve Evoque en de Porsche Macan is eigenlijk een sportievere Audi Q5.
Het interieur is ook hetzelfde als in de A 45 AMG. Geen grote verassingen dus. Het is luxueus, overzichtelijk en sportief aangekleed. De zitpositie is ook subliem, vind ik toch. De recaro-sportstoelen sluiten perfect aan en geven voldoende zijdelingse steun. Het steur is mooi afgewerkt met alcantara en ligt goed in de hand. Achterin kan je ook comfortabel met z’n drieën zitten en er is een relatief grote koffer.
De versnellingsbak is de gekende 7-traps DCT. In de GLA AMG is hij nog wat verbeterd tegenover de A 45 AMG. Ze hebben hem wat vlotter en soepeler gemaakt, maar in de automatische stand durft hij soms nog wat twijfelen.
Dat merk je vooral wanneer je een inhaalmanoeuvre wil uitvoeren en hij toch even moet denken welke versnelling hij het best kiest. Nu ja dit is een ‘probleem’ die je bijna bij elke automatische versnellingsbak nog hebt…
Zet je de bak in manuele modus dan schakelt hij bliksemsnel op en bij het terugschakelen zorgt hij voor het nodige tussengas met het heerlijke gepruttel van de uitlaat. Dat geluid is zo verslavend dat je eigenlijk de hele tijd in manuele modus wil rijden en constant nutteloos op en terugschakelt…
Dat is wel minder goed voor het verbruik. Officieel verbruikt hij 7,5 liter per 100 km. Ons gemiddelde bedraagt 12 liter, maar dat zal meer te danken zijn aan een ‘enthousiaste’-rijstijl…
Dan de prijs… Deze GLA 45 AMG is te koop vanaf €56.265. Dat is een boel geld. Hij kost ook €8000 euro meer dan de A 45 AMG en is hij dat wel waard? Misschien wel, want eigenlijk is dit een A 45 AMG zonder de nadelen van een A 45 AMG…
Hij is iets groter, dus je zit wat hoger, je hebt wat meer kofferruimte, hij is wat zachter afgeveerd en hij blijft even leuk. Ondanks het feit dat dit officieel een SUV is kan je de GLA 45 AMG eigenlijk bestempelen als een grote hothatch en voor dagelijks gebruik zou ik zeker deze GLA verkiezen boven de A-Klasse.
Motor: 4 inlijn benzinemotor, 1.991 cc, 360pk, 450Nm (bij 2.250 tpm) Transmissie: AWD, 7-traps DCT Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec Normverbruik: 7,5 l/100km (testverbruik 12 l/100km) Prijs: 56.265 euro