Met de 3e generatie A-Klasse sloeg Mercedes-Benz de bal compleet raak. Een veel modernere look en een geheel andere insteek trok heel veel jong publiek aan en liet de verkoopcijfers door het dak gaan. Geen wonder dus dat ze op deze manier ook de 4e generatie ontwikkelden. Nu deze ook toe is aan een facelift nemen wij hem maar al te graag eens onder de loep.
Laatste kans
Laatste kans. Een schap in de winkel waar een product die uit het gamma gaat nog een laatste keer in reclame wordt gezet. “The discount bin” zou je het wat lachwekkend kunnen noemen. Enter de Mercedes-Benz A-Klasse en derivaten. Mercedes kondigde in 2023 aan dat ze zich willen toespitsen naar de hogere segmenten met hun hogere “klasses”. Alles vanaf de C-Klasse werd veilig gesteld, maar bijna alle modellen eronder dus niet. Enkel de CLA zou de dans ontspringen. Das Haus heeft namelijk een nieuwe strategie waarin ze hun modellenrange willen opdelen in 3 segmenten. Entry Luxury, Core Luxury, and Top-End Luxury. Helaas ziet Mercedes de A- en B-Klasse niet “premium” genoeg om deze in hun Entry Luxury segment onder te brengen.
Klein, beetje premium
Wanneer BMW met de 1e generatie 1-Reeks op de proppen kwam, had Mercedes nooit verwacht dat die zo’n groot succes ging teweegbrengen. De cijfers spraken anders en de rest is geschiedenis. Fast forward naar 2024 en we zien dat net dit segment de grootste cijfers draait. Dus bij een facelift moet alles opnieuw bijgeschaafd worden. Maar Mercedes dacht daar anders over. Never change a winning team.
Er zijn namelijk geen gigantische zaken veranderd. Van buitenaf gezien wordt het erg lastig om het 2024 model er tussenuit te kunnen pikken tegenover een 2022 modeljaar… Enkel voor de echte kenners en autospotters vallen de herziene kop- en achterlichten op, maar ook deze hebben maar minieme veranderingen ondergaan. Ook bumpers zijn maar zeer weinig verandert? Enkel een nieuw setje velgen zou deze imposter kunnen verraden. Wil je echt zeker zijn dat er een facelift voor je neus staat, dan kijk je best eens binnenin.
Ok Boomer!
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur, dan heb je waarschijnlijk al meteen het grootste verschil in handen gehad. Het stuurwiel. Waar we eerder voorzien waren van een stuur met een hele reeks fysieke toetsen en twee touchepads hebben we de fysieke schakelaars moeten inwisselen voor aanraakgevoelige pads. Ook centraal zien we verschillen. De touchepad waarmee je de aanwijzer van het multimediascherm kon bedienen is ook ter hemelen gedragen waardoor er nu een ietwat raar en ondiep opbergvakje hebt op de middenconsole. Het is te klein voor een smartphone en te ondiep voor een portefeuille. Enkel wanneer je naar de McDonalds zou gaan kan je hier perfect je McNuggets doosje in zetten. Al zijn we zo goed als zeker dat dit niet Mercedes hun insteek was.
Los van de nieuwigheden zie je dat het interieur het echte pronkstukje is van de A-Klasse. De twee grote schermen zijn standaard aanwezig en zijn zeer handig in gebruik. Boomers klagen vaak over de sfeerverlichting dat het “precies een discotheek of een cabardouche is” maar gezien Mercedes-Benz duidelijk op het jongere publiek mikt met deze A-Klasse zal dit hen waarschijnlijk worst wezen. Ok Boomer! Ondergetekende is 23 jaar, en ja mij kan het wel paaien… Ook de stoelen zijn erg mooi vormgegeven met een geïntegreerde hoofdsteun, maar helaas is het maar oppervlakkige liefde. Want bij het plaatsnemen voel je dat er amper geef zit bij de rug en het zitvlak. Een kerkstoel gaan we het zeker niet noemen, maar op langere ritten kreeg onze rug het soms wel wat te verduren… Algemene kwaliteit van het interieur is mede door de twee grote schermen en verbeterd materiaalgebruik wel van het gewenste niveau.
On the move
Met een druk op de startknop springt de benzinemotor tot leven. Een zeer stille unit die samen met partner Renault ontwikkeld is. Net zoals de vorige generatie de 1.5 diesel motoren leende met de Franse buren. Of je dus nu in een Renault Clio, Scenic of Captur rijdt, allen hebben dezelfde 1.3 TCE motor in het vooronder liggen zoals deze A180. Het moet gezegd zijn, de zuinigheid, stilte en soepelheid van de motor doen geen afbreuk aan het premium-gevoel van het rijden. Uiteraard is deze A180 geen strepentrekker, maar daar tegenover staat dan wel de zuinigheid. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100km op autosnelwegen wat zeker geen mis cijfer is! De laag geplaatste neus en aerodynamica komen deze cijfers uiteraard ten goede. Ook het stuurgevoel vonden we fijn. Opnieuw niet ultra sportief of enorm communicatief, maar mensen die shoppen in dit segment hebben liever soepele en heldere besturing waarmee de wagen makkelijk te plaatsen valt.
Prijs
Premium mag dan synoniem staan bij veel mensen met de woorden “kwaliteit”, “merkbeleving” en “feel good”. Maar aan de keerzijde hangt aan alles dan ook een premium prijskaartje. De mooie dame/heer die bij de receptie u een kop Nespresso koffie aanbiedt moet natuurlijk ook betaald worden. Instappen in deze premium-markt kan met de A-Klasse vanaf 37.510 euro BTW incl. Hiervoor krijg je een Mercedes-Benz A180 op benzine in de Business Line uitvoering met 7-traps automaat. Had je toch liever een iets rijkere uitvoering gehad zoals onze testwagen, dan zal je een …. euro moeten achterlaten bij de dealer. En zelfs dan nog kan het zijn dat er op het stuur een knop aanwezig is waarbij als je deze aantikt, je de pop-up krijgt.
Wanneer de A-Klasse definitief het genadeschot krijgt wordt de nieuwe instapper de CLA-Klasse die met z’n vanafprijs van 41.866 euro meteen 10% hoger. Focus op kwaliteit i.p.v. kwantiteit vanaf nu dus bij het salesteam van Mercedes-Benz.
Conclusie
Premium heeft z’n prijs, maar eens je daar over bent waan je jezelf in de luxe van pakweg een S-Klasse van 8 jaar geleden. Deze A-klasse zwaait de instapklasse van Mercedes-Benz uit en haalt samen met zijn vertrek de ophaalpoort een stuk omhoog naar de CLA-Klasse. De 1e generatie was revolutionair en de 2e generatie borduurde verder op hetzelfde concept. De 3e generatie vond zichzelf opnieuw uit, en met succes. Deze laatste generatie eindigt op een goede noot met datzelfde concept. Welkom terug iedereen in de jaren 80 waar de kleinste Benz een 190 sedan was.
AUTO | Mercedes-Benz A180 |
Motor | 1.3l viercilinder mild-hybride benzinemotor |
Maximum vermogen | 100 kW (136pk) |
Maximum koppel | 230 Nm |
Overbrenging & transmissie | 7-trapsautomaat met voorwielaandrijving |
0-100 km/h | 9,2 s |
Topsnelheid | 215 km/h |
CO2 uitstoot | 133 g/km |
Normverbruik | 5,9-6,4 l/100km |
Testverbruik | 6 l/100km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 37.510,00 (A 180 Business Line) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 86.309,00 |
BIV | € 1.026,78 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 440,81 |
Foto’s by Ilo Haedens