Een Dodge Viper met bachelor opleiding
De AMG GT was de eerste auto van een hele reeks nieuwe AMG-monsters. Nadat de fenomenale atmosferische 6,2 liter V8 ten grave werd gedragen en het 5,5 biturbo blok ook z’n leeftijd begon te voelen was het tijd voor de volgende stap. En in welke auto beter je nieuwe motor showen dan in een prachtige slanke 2-deurs sportwagen. Sindsdien zagen we het 4.0 biturbo V8 blok in zo goed als elk AMG model verschijnen, behalve de kleinere modellen zoals de A, GLA en CLA. Maar de tijd staat nooit stil. Wanneer Mercedes-AMG het doek van de AMG GT trok in 2014 stond hij klaar om concurrenten zoals de 911 (991) Turbo of Jaguar F-type aan te vechten. Intussen zijn we 7 jaar later en zijn beide concurrenten al enige tijd vervangen door hun opvolgers. Dit brengt een paar belangrijke vragen bij ons op. Is de GT dan nog wel relevant wanneer een A 45 S met z’n turbo viercilinder op een regenachtige dag zomaar de supercar van AMG het snot voor de ogen kan rijden bij een stoplichtsprintje? En in 2021, is hij nog steeds z’n bijna 160.000 euro waard?
Absoluut. Ziezo, einde van de review. Je hoeft niet verder meer te lezen want hier beantwoorden we de vraag al meteen. De AMG GT mag dan wel 7 jaar oud zijn, door milde facelifts door te voeren en nieuwe varianten te bedenken heeft Mercedes de auto fris gehouden en overall vinden we dat het design de tand des tijds erg goed doorstaan heeft. Het uiterlijk is, afgezien van de wat grote koplampen, nog erg in lijn met de huidige designtaal. Het recept van lange motorkap, korte cabine en een dik paar heupen op een korte kont is dan ook nooit uit de mode gegaan. Kijk naar z’n concurrentie. De F-type heeft dan wel een drastischere facelift doorgaan, weinigen zullen het woord “lelijk” en “F-type” samen in één zin durven plaatsen. Ook de 911 doet het al tientallen jaren met grofweg dezelfde vorm. En ocharm als je met je A 45 S denkt hem te snel af te zijn. Wacht tot die 295 mm brede achterbanden hun grip gevonden hebben want dan veegt dit monster de vloer met z’n kleine broertje.
Range anxiety
Toen de AMG GT in 2014 gereleased werd, was hij verkrijgbaar in 2 smaakjes. Je had de “instapper” AMG GT met 462 pk en 600 Nm, hiernaast hadden we de GT S die 510 pk en 650 Nm uit hetzelfde blok haalde. In 2016 volgde hierop de trackfocused GT R die met z’n 585 pk en 700 Nm een indrukwekkende tijd van 7:10,92 zette op de Nürburgring Nordschleife. Alsof de pret niet op kon kwam Mercedes-AMG later dat jaar ook met de GT Roadster en de GT C Roadster. Die laatste variant booste het vermogen van de V8 naar 558 pk en 680 Nm en moest zo de kloof tussen de GT S en GT R opvullen. Om het nieuwe jaar 2017 goed in te zetten kreeg de AMG GT vanonder de kerstboom een nieuwe grill (die van de roadster), de inmiddels bekende Panamericana-grille. Ook steeg de poweroutput van de standaard GT van 462 naar 476 pk en kreeg de GT S nu 523 in plaats van 510 pk.
Anderhalf jaar later was het mes weer bijgeslepen voor de AMG GT en werden naast wat kleine zaken zoals nieuwe koplampen en uitlaatsierstukken ook kleine dingen in het interieur meegenomen die Mercedes eigenlijk met de facelift in 2017 had moeten doen. Ook werd een nieuwe variant onthuld op de Los Angeles Autoshow: de AMG GT R PRO. Met z’n poweroutput van 585 pk bleef dit cijfer identiek aan dat van de reguliere GT R. Het waren echter vooral de aëro-onderdelen en de tweaks aan het chassis die er nog eens bijna 6 seconden afsnoepten van een rondje op de Nordschleife.
Toen werd het even stil rond de GT, tot Mercedes midden 2020 het doek trok van de AMG GT Black Series! Een racemonster voor op de openbare weg met een dubbeldekkerspoiler. Ja hoor, dat is een woord dat je nog niet eerder gehoord had. De gekende V8 maakte deze keer gebruik van een flatplane krukas net zoals de Voodoo V8 uit de Shelby GT350 en de oude Lotus Esprit V8. Dit in combinatie met grotere intercoolers resulteert in een oogwaterende performance-cijfers. 730 pk bij 6.800 rpm en 800 Nm koppel tussen 2.000 en 6.000 toeren. Mercedes zag dat dit brede gamma niet echt overzichtelijk was en dunde bij de komst van de Black Series het gamma wat uit door de GT S uit de range te halen en de GT nu standaard 530 pk te geven. De GT C bleef op 557 pk en de GT R zou een jaar later ook verdwijnen aangezien de Black Series nu de kroon spande als topmodel.
Night Edition
Een laatste hoera van de reguliere AMG GT kwam er in 2021 in de vorm van de Night Edition. Leverbaar in Obsidian Black, Selenite Grey of Graphite Grey Magno. Dankzij het Night pakket krijg je een dak van koolstofvezel met getinte strepen, een zwarte Panamericana-grille, zwarte remklauwen met witte AMG-letters en een set bespoke 19/20-inch wielen. Standaard wordt hij geleverd met GT Ride Control adaptieve demping, samen met een elektronisch gestuurde differentieel. De koplampen en achterlichten zijn ook licht getint. Het donkere thema gaat binnen ook verder met de uit zwart nappaleder opgetrokken AMG-Performance zetels. Verder zijn de sierelementen op het stuurwiel en de middenconsole nu in pianolak en carbon. Mocht je na dit alles toch niet opgemerkt hebben als passagier in wat je net plaatsgenomen hebt, dan is er nog altijd de kleine badge “Night Edition” op de middenconsole.
Mean machine
We stappen af op een bruut ogende machine die de weekendwagen van Darth Vader had kunnen zijn. Je laat je vallen in de prachtig ogende kuipzetels en voor je neus strekt een motorkap van 2 m zich uit. Je zit heel diep in de auto genesteld. Eenmaal de juiste zitpositie gevonden helpt het alcantara sportstuur het gevoel van een racewagen te versterken. Maak bij het opstarten zeker gebruik van de AMG Emotion start-up. Emotion Start is een opstartvolgordefunctie die de auto start met alle uitlaatkleppen open en het motortoerental iets verhoogd. Om een Emotion Start te doen, hoeft u alleen maar aan één van de schakelflippers te trekken en deze vast te houden, het maakt niet uit welke, voordat u op de start/stop-knop drukt. De motor brult dan een pak luider bij start-up, en dat jubelgeluid wordt dwars door alle vier de uitlaatpijpen gestuurd. Voor ons hebben we het vernieuwde 12.3 inch digitaal instrumentarium dat afhankelijk van de rijmodus een andere interface heeft. Bij de vroege GT’s waren dit twee analoge tellers.
Naast ons hebben we nog steeds de kenmerkende V-vormige middenconsole die bezaaid is met verschillende drukgevoelige schermpjes die zaken zoals de uitlaat, de opklapbare spoiler en demping instellen. Kleine tip voor je gaat rijden in druk verkeer, het knopje van de waarschuwingsknipperlichten zit in het dak verwerkt bij het leeslampje. Thank us later… Het centrale infotainmentdisplay is 10.3 inch groot en draait de software die we intussen al kennen uit de andere modellen met een ster op de neus. Het systeem is daarentegen geen touchscreen maar kan enkel bestuurd worden via de touchepad die centraal in de V van de middenconsole geplaatst is. Wat we daar ook terugvinden is de versnellingspook. Een stuk te ver naar achter geplaatst als je het ons vraagt, want het lijkt meer een ellebooghendel dan iets wat je met je hand kan bedienen.
Hot V8
Onder de langgerekte kap vinden we dus de beproefde en intussen welgekende 4.0 bi-turbo V8 die de bestuurder 530 pk en 670 Nm ter beschikking stelt. En onthoud dat dit de instapper is! Dit monster van een motor is gekoppeld aan de AMG Speedshift DCT versnellingsbak met 7 voorwaartse verzetten die de kracht enkel en alleen naar de achterwielen stuurt. Dit klinkt als een recept voor veel bezoekjes aan de bandenboer maar eigenlijk kan de GT zijn power erg goed kwijt op het wegdek. De 295 mm brede achterbanden bieden erg veel grip. Hij heeft duidelijk een ander karakter dan een C 63 S. Die amokmaker zal al veel eerder de handdoek in de ring gooien en z’n achterbanden opvreten als ontbijt. Uiteraard, als je het erg bont maakt en rechtervoet van lood hebt op een vochtige dag kan je er de hooligan mee uithangen.
Zet de auto in standje Race en hij loopt agressiever dan een seriemoordenaar met een kater. Ga op het gas staan en de versnellingsbak met dubbele koppeling is fantastisch goed bij de pinken. Na het vinden van de juiste versnelling, wat dus niet lang duurt, zet de V8 benzine om in een heerlijke soundtrack en een oogwaterende hoeveelheid trekkracht. In een mum van tijd zijn we snelheden aan het doen die de voorpagina in een krant niet zouden misstaan. Maar niet alleen op de rechte stukken kan de GT z’n mannetje staan, ook in de bochten trekken we hard de lijn door. De Michelin banden die eerder al veel grip voorzagen tijdens acceleratie houden het ook prima vol wanneer we aan dezelfde alarmerende snelheden de bochten induiken.
Is hij een GT, de GT?
Maar valt jullie niks op? De naam van deze auto klopt niet met alles wat we hier beschrijven. Moet de AMG GT geen GT zijn? Een echte Gran Tourer? We zijn blij te kunnen melden dat hij dit ook kan. Erg goed zelfs. Probeer eens rustig rond te pruttelen met een Lamborghini Gallardo in een stadscentrum. Je wordt eerst en vooral gek van de kleine jongetjes die zeker een foto willen van je blitse supercar. Ook het rijden met een single-clutch versnellingsbak is de hel in stopstart verkeer. Dit alles gecombineerd met een erg lage neus en harde vering is het perfecte recept om van een namiddagje uit de ware hel te maken. Dit zijn allemaal zorgen waar de GT geen last van heeft.
Plaats de auto in Comfort stand en de kleppen van de uitlaat gaan dicht, de adaptieve dempers gaan in hun meest vergeeflijke stand en uiteindelijk voelt dit wat als een C 200 d met een lange neus. Ok je hoort nog steeds de V8 maar hij is veel meer naar de achtergrond verdrongen. De versnellingsbak kiest al vroeg en soepel de hoogste versnelling om toch een beetje het hoge verbruik te kunnen drukken. De stoelen zijn voor lange ritten wat aan de harde kant maar oncomfortabel zouden we ze nu niet noemen. Nog een toptip indien je roomijs gaat halen. Houd dat dan best bij je in de cabine want aangezien de GT een transaxle versnellingsbak heeft die dus onder de kofferruimte leeft, kan de koffervloer wel eens erg warm worden.
De prijslijst
Wat kost deze pretraket? We vallen maar meteen met de deur in huis. De AMG GT Night Edition die we bij ons hebben kost net geen 160.000 euro. Dat is een hele klap geld, maar als we het tussen z’n dichtste concurrenten zetten zien we dat dit eigenlijk nog geen erg overdreven prijs is. Kies je voor een gelijk uitgevoerde Jaguar F-Type dan spaar je ongeveer 10.000 euro uit. Kies je een Porsche 911 992 GTS met gelijkaardige opties zal je al snel boven de AMG uitkomen aangezien die start aan 144.000 euro. Oh en voor je interesse krijgt, vergeet niet dat je eerst nog een gulle bijdrage van 11.500 euro aan BIV en 2.600 euro aan verkeersbelasting mag achterlaten in de schatkist van onze overheid. En daar stopt het kostenplaatje nog niet want de GT is een hongerig beestje dat vaak gevoed moet worden… Tijdens ons verlengd weekend waren we al zo’n 250 euro aan kwijt benzine!
Opvolging door SL
Sinds de GT Roadster uitkwam waren de criticasters er al snel met de vraag wat er dan moest gebeuren met het icoon dat de SL is. Want de sterkste concurrent kwam uit eigen huis! Wilde je een tweezitter cabrio, waarom zou je nog voor een SL gaan als je een veel modernere AMG GT Roadster kon kopen voor (bijna) hetzelfde geld! Die fout wordt nu na de GT rechtgezet. Een opvolger komt er namelijk niet. Althans niet voor de Roadster want eind 2021 kwam Mercedes-AMG met de geheel nieuwe SL! Ligt het aan ons of zien wij hier wel erg veel GT Roadster aan die kont… In de wandelgangen wordt al gefluisterd dat er een coupe variant aan zit te komen en dat die dan een spirituele opvolger zou zijn van de GT. Ook neemt de nieuwe SL nu de klanten van de S-Klasse Cabrio over die ook geen vervolg zou krijgen.
Erg veel zijn we dus eigenlijk niet meer met deze review aangezien deze geciviliseerde musclecar al uit productie is en de orderboeken reeds toegeslagen zijn. De AMG GT was de eerste van een volledig nieuwe generatie AMG’s, en voor geen enkel moment tijdens het rijden voelden we z’n leeftijd. Opa kan nog steeds dansen met the new kids on the block zoals hij vroeger deed. Bij z’n launch had hij de grote schoenen te vullen die de SLS hem achterliet maar in onze ogen is hij hier goed in geslaagd. Na vele varianten, kleurtjes en recordrondetijden is de GT z’n liedje uitgespeeld maar wat waren het leuke jaren. En of we uitkijken naar die “SL Coupe”!
Auto | Mercedes-AMG GT Night Edition |
Motor | 3.982 cc bi-turbo V8 |
Maximum vermogen | 530 pk |
Maximum koppel | 670 Nm |
Overbrenging & transmissie | Achterwielaandrijving & AMG SPEEDSHIFT DCT 7G |
0-100 km/h | 3,8 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 277 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 12,2 l / 100 km |
Testverbruik | 19 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 137.214 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 159.550 (Night Edition) |
BIV | € 11.556,92 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 2.689,28 |