Rijtest: Mercedes-Benz CLS220 BlueTec Coupé

CLS220Coupe-7

In- en uitstappen vanop de achterbank van een Mercedes CLS gaat nog net, al mag je niet té groot zijn. Want vergis je niet, dit is en blijft nog altijd een coupé.

Een vierdeurs-coupé die Mercedes als eerste producent zo’n 12 jaar geleden op de markt bracht. BMW volgde een jaar later met de 6-serie, maar dan een echte coupé met slechts 2 deuren. Audi, om het Duitse trio te vervolledigen, kwam pas veel later met de A7, die het moest opnemen tegen deze CLS en inmiddels ook tegen de 6-serie Gran Coupé. Veel journalisten en consumenten vonden het uitgesproken ontwerp van de eerste generatie CLS wansmakelijk en Mercedes-onwaardig.

Vandaag krijgen we van Mercedes de facelift-versie van de tweede generatie CLS mee. Deze ziet er al een stuk minder uitgesproken uit dan de eerste generatie en kreeg wat meer (elegante) Mercedes-lijnen mee.

CLS220Coupe-4

Een nieuwigheid op deze CLS zijn de Multibeam-koplampen, die we al kennen vanop de S-klasse die we een paar maanden geleden testten. In het donker kan je werkelijk elk afzonderlijk LED-lampje fel zien oplichten, wat zeer mooi is. De voorkant is ook voorzien van een chrome lip zoals we zagen bij de E-Coupe die we ook onlangs hebben getest. De échte verandering zien we echter aan de achterkant.

CLS220Coupe-8

De tijden van de CLS 320 of 350 CDI met 3-liter 6-cilinders zijn voorbij. Downsizen is de trend en dat heeft Mercedes duidelijk begrepen. Mercedes heeft namelijk een 2,1 liter diesel onder de motorkap gelepeld, net als bij de 250 CDI van de pre-face-lift-versie, onder de vorm van 220-naam. Dit is daarmee de minst krachtige motor die Mercedes voorziet in een wagen in dit luxe-segment. De wagen moet het met 41 pk minder doen dan de CLS 250. Om wiskundige fouten te vermijden: dat is slechts 170 pk. Daarmee probeert Mercedes de CLS nog toegankelijker te maken voor de leasingrijder en met een gunstige uitstoot van slechts 122 gram/km is deze de absolute fiscale winnaar in zijn segment. Maar is hij ook een winnaar op het gebied van prestaties?

CLS220Coupe-2

Wel, ja en neen. Laat me eerst zeggen dat ook deze gefacelifte Mercedes de 9G-Tronic automatische versnellingsbak heeft meegekregen. Het paradepaardje dat Mercedes nu op veel van z’n modellen introduceert. Dat is logisch aangezien deze Duitser een échte groene wagen probeert te zijn. En dankzij 9 overbrengingen schakelt de wagen uiterst efficiënt, daardoor is het gemiddeld verbruik slechts 4,7 l/100 km. Ons gemiddeld verbruik ligt uiteraard wat hoger, maar de opgegeven cijfers zijn zeker te benaderen. Rustig naar je werk of op reis gaan is dus geen probleem, zonder de files mee te rekenen dan.

CLS220Coupe-3

Het rijden voelt nu en dan onnatuurlijk aan omdat hij al bij 1700 toeren van versnelling wisselt, wat misschien té ijverig is van Mercedes. Ga je sportiever rijden en de wagen van E naar S omzetten, dan blijf je hoger in toeren hangen en krijg je net niet dat sportief motorgeluid, er zijn slechts 4 cilinders, dus louter een luider motorgeluid is het resultaat. De gasrespons is absoluut niet sneller in Sport-stand dan in Eco-mode. Wat wel positief is aan de Sport-stand is dat je het gevoel hebt dat de wagen sneller accelereert. Dat is dan ook meteen het enige sportieve wat ik kan vinden.

CLS220Coupe-11

Deze specifieke wagen kreeg voor 15.000 euro aan opties mee. Onder andere het prachtige cavansit-blauw, wat de wagen beeldig staat. Kostprijs 930 euro. De Multibeam LED-koplampen 1600 euro, het aan te raden sportpakket van 2200 euro en het ‘porselein-kleurig’ leder van 1800 euro. We tikken dan af op een dikke 70.000 euro inclusief BTW. Een kale CLS 220 BlueTEC is er al vanaf 55.000 euro. Om met een knaller af te sluiten, deze CLS 220 is liefst 7.000 euro goedkoper dan de vorige instapper, de CLS250!

CLS220Coupe-10

Kortom, wil je iets exclusievers dan een E-klasse dan is deze CLS 220 Coupé een zeer goede optie. Ben je een lease-rijder of zelfstandige, dan is dit nog interessanter voor je. Lage CO2, laag verbruik én goedkoper dan zijn concurrenten. En met zo’n mooi design zou ik het wel weten!

Motor: 4 inlijn dieselmotor, 2.143 cc, 170pk, 400Nm Transmissie: RWD, 9G-Tronic Prestaties: 226 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec Normverbruik: 4,6 l/100km Prijs: 55.660 euro