We zijn onderweg naar het circuit van Zolder. We kregen een unieke uitnodiging van Mercedes-AMG om bijna het volledige gamma AMG’s op en rond het circuit van Zolder te testen. Het regent pijpenstelen, of ‘cats and dogs’ zoals ze dat zo mooi in de Engelse taal omschrijven. Hoe meer we naar het Oosten rijden hoe minder we van de weg zien door het opspannend water. Een eigenschap van ons Belgisch wegennet die we minder weten te appreciëren. De dag lijkt letterlijk in het water te vallen.
The world of AMG
Na een lange (maar vooral vroege) rit kunnen we even bekomen tijdens een ‘World of AMG’ sessie waar we ondergedompeld worden in de historiek van AMG. Ons niet onbekend, maar het bijft een inspirerend verhaal hoe Aufrecht en Melcher in Aufrecht de grondvesten gelegd hebben voor een merk dat vandaag miljoenen mensen mateloos passioneert. We rijden ook nog eens kort door het volledige Mercedes-AMG gamma, waar eigenlijk enkel een AMG-versie van de B-Klasse en de GLB ontbreekt. Op de vraag waarom ook de GLE 53 nu verticale louvres heeft (die grille is normaal weggelegd voor de 63-AMG modellen) krijgen we een antwoord waarvoor we zelf 5 jaar hadden moeten studeren. Op de achtergrond horen en zien we al talloze AMG’s over het natte asfalt scheuren. Gelukkig hebben wij onze circuitsessies pas in de namiddag want de weergoden zouden ons dan beter gezind moeten zijn. Het geluid van AMG blijft meesterlijk als we dat even zo losbandig en subjectief mogen zeggen, maar ook de AMG Brand Manager Sven Van den bruel maakt dit duidelijk door nog eens te benadrukken dat er maar liefst een groep van 200 mensen permanent bezig is om ervoor te zorgen dat iedere AMG zo’n machtig geluid produceert. Een kunst op zich.
Race taxi
Een ritje als passagier op het circuit van Zolder in een Mercedes-AMG GT4 die ontwikkeld is door de Customer Racing divisie van AMG (met de hulp van specialist en buur in Affalterbach HWA die ondermeer ook de Formula E wagen van Stoffel Vandoorne hebben ontwikkeld) maakt duidelijk hoeveel grip er eigenlijk is op een kletsnatte piste. Onvoorstelbaar, alleen al de snelheid waarmee we uit de pits weg accelereren is bijna hallucinant. Nog te zwijgen van de eindeloze remkracht, en dat in de regen … Nu goed het setje banden kan je nu niet meteen bij je lokale bandenboer uit het rek halen. Mercedes had piloten Max Koebolt en Nico Verdonck opgetrommeld om met twee AMG GT4 wagens de ganse dag passagiers de rondjes van hun leven te bezorgen. Begin dit jaar kon ik al even mee op circuit in een Hyundai i20 TCR, maar deze AMG GT4 is toch nog van een ander kaliber.
Scenic tour
Omstreeks 10:30 kunnen we dan eindelijk zelf achter het stuur krijpen. Nog niet op het circuit van Zolder, maar op de secundaire wegen rond het circuit. Er staan zes AMGs klaar waar we om de beurt als passagier en bestuurder kunnen plaatsnemen. Eerst gaat het van een S 63 Cabrio naar een E 53 Cabrio, dan naar een G 63, een SLC 43 en tenslotte een AMG GT C Roadster. De route zelf valt enigsinds tegen, want de enige bochtjes die we konden meepikken waren die op de talloze ronde punten bij manier van spreken. Nu goed, om praktische redenen begrijpen we dat een bochtig Ardennenritje er niet mogelijk is. In het verleden had ik het geluk gehad om alle hiervoor vernoemde AMG modellen al eens te rijden, behalve dan de SLC 43. En net die verraste het meest. Weinig trallala in het interieur, de rijmodi die je moet veranderen via een piepklein knopje op de middenconsole, maar vooral een puur motorgeluid van de 3 liter V6 die ontzettend graag toeren maakt. Achterwielaandrijving maakt het plaatje compleet. Jammer dat de SLC een beetje het onderschatte model is van de Mercedes-familie, maar de auto speelt nu éénmaal in een nichemarkt en heeft ook haar prijskaartje niet mee.
Performance tracktime
Hier de sleutels en scheuren maar. Nee, het gaat er natuurlijk een stuk geciviliseerder aan toe. Mercedes heeft haar AMG gamma in verschillende performantie categoriën opgedeeld. We starten met de Performance modellen met ondermeer de GLC 63 S Coupé, de E 63 S 4MATIC+ en de C 63 AMG. Braaf zoals we zijn gaan we niet veder dan de Sport stand, het zijn dan ook mijn eerste rondjes Zolder. Gelukkig is de baan ondertussen op enkele plassen na bijna opgedroogd. Met haar 4MATIC+ en haar geschikter koetswerkformaat toont de E 63 S zich het meest performant op dit circuit. Niet slecht voor een auto die veel mensen (soms onterrecht) als taxi aanschouwen. Ondanks haar achterwielaandrijving toont de C 63 zich ook bijzonder bechaafd al zal dat in Race modus met ESP uitgeschakeld wellicht een ander verhaal zijn.
GT tracktime
Geen tijd om even op adem te komen. De volgende modellenreeks is de GT familie, en niet onbewust stappen we meteen naar een selenietgrijze AMG GT R. Toch nog een ander niveau van excitement. Het pré-facelift model welteverstaan, maar buiten wat meer digitalisatie in het interieur zijn die vrij gelijkaardig. Het terugschakelgeluid, de manier dat je in je zetel gesnokt wordt door de gordel bij hard remmen, dat stuurgevoel … Beter dan dit wordt het wellicht niet. Even later nemen we plaats in de GT 63 S vierdeurscoupé. De instructeur die op kop rijdt geeft ons voordien nog mee dat dit exemplaar geen keramische remschijven heeft. De manier waarop de GT 63 snelheid opbouwt is ongezien, maar remmen is inderdaad een ander verhaal. De E 63 AMG lijkt toch beter geschikt voor circuitgebruik dan de GT 63 die last heeft om haar massa op de baan te houden. In ekele pitboxen staat de opgefriste GT C Roadster en GT R.
Agility-X
Als intermezzo even onze stuurkunsten en reactievermogen tentoonspreiden op een slalom en hindernisparcours en dat in een A 200. We hoorden een A-Klasse nog nooit eerder zoveel toeren maken. Geen A 35 dus waarmee we het parcours afleggen, maar power is hier geen sleutel tot succes.
Entry Performance tracktime
Als de instructeurs (genre Jeffrey Van Hooydonk, Niels Schoenmakers en Marc Goossens) die op kop rijden merken dat het tempo omhoog kan dan doen ze dat ook. Dat is niet anders bij de Entry Performance modellen genre C 43 AMG en A 35 AMG. Zo’n C 43 trekt best haar slag op het circuit, en het geluid is ook best wal à point.
The end.
Gestart onder een kletsnatte hemel en geëindigd onder een stralende zon. We lijken wel op het circuit van Spa-Francorchamps te zijn, maar we zijn wel degelijk in Limburg. Aan alle mooie liedjes komt een eind. Ook aan deze AMG verwendag. Er is een AMG voor ieder van ons, dat is nu wel meer dan ooit duidelijk geworden. Van de A 35 tot de G 63 AMG, het contrast kan niet groter zijn. Of je het kan of wil betalen is een andere zaak helaas. Maar was dat nu echt nuttig om een hele resem AMGs op circuit te rijden? Toch wel. Al was het maar om onze stuurkunsten te verbeteren. Ondertussen dromen we nog steeds na van van die rondjes met de AMG GT R…