Sinds 1989 bestaat de Lexus LS reeds. Het is het paradepaardje van de Japanners en beconcurreert wereldwijd al jarenlang de S-Klasses, 7 Reeksen en A8’en. Bijna 30 jaar later krijgen we generatie 5 van de LS voorgeschoteld. Gaat de LS 500h de bikkelharde concurrentie nu nog harder te lijf?
Ondanks mijn intro over de sterke concurrentie door de Lexus LS, zie je ze hier in Europa amper rond rijden. Maar in andere continenten zoals Amerika en Azïe is Lexus haar trots wel een vrij talrijk aanwezig in het straatbeeld. Het testexemplaar is dan ook één van de eerste in ons Belgisch straatbeeld.
Big brother is here
We kunnen er niet omheen, de LS 500h is lang! 5,24 meter om precies te zijn. En met zijn 1,9 meter breedte is hij nog eens breder dan zijn voorganger. Hierdoor oogt hij duidelijk een stuk agressiever dan zijn voorgangers. Zeker met het compleet nieuwe design die de Japanners hebben toegepast. Het meest opvallende aan het nieuwe design zal wel de chromen grille zijn die via een heel erg sterk patroon overgaat naar een ietwat scherpe hoek. Voetgangersvriendelijk? Misschien niet helemaal, maar die grille vinden we er toch echt wel heel cool uitzien. Verder hebben de koplampen een nieuw strak design in een soort van bliksemschicht vorm. Misschien waren de mannen en vrouwen van Lexus wel geïnspireerd door de bliksem? Of door het Opel logo …
Luxueus salon
Binnenin geen bliksemachtig design of agressieve looks. Wel een interieurdesign dat lijkt gebaseerd op de golvende vormen van de cello’s uit de derde symphonie van Mozart (voor zover die beste man uberhaupt ooit cello’s heeft gebruikt in zijn symphonieën). Tot zover dus mijn kennis over klassieke muziek, maar het is wel een feit dat het design van bijvoorbeeld het dashboard doet denken aan die klassieke wereld, we hebben het nog nooit eerder gezien in een auto. Een harp zou jaloers zijn op de golvende lijnen van de luchtventilatiemonden.
Goed werk geleverd van Lexus denken we dan, want met zijn prijskaartje van € 132.500 is de wagen ook maar voornamelijk weggelegd voor rijke koningen en presidenten die ’s avonds na hun dagdagelijkse agenda nog een concertje klassieke muziek meepikken. De LS 500h heeft dan ook niet voor niets een optiepakket die de President Line heet. In die President Line werd er vooral aandacht gegeven aan de achterbank, waar men in alle rust kan werken, slapen … en zich uiteraard kan laten verwennen door een deugddoende massage. Massagezetels vooraan ontbreken.
De chauffeur kan zich dan wel geen massage veroorloven, maar ook die persoon mag zich gelukkig prijzen in de LS 500h. Je kunt niet ongelukkig worden van het nette en luxueuze materiaalgebruik. Voornamelijk hout en leder merken we op en de plastics blijven weg. Maar ook glas vinden we in onze President Line. In de deuren vinden we een uniek stuk glas die gegraveerd is met de hand. Lexus is er zodanig trots op dat het een optie is van om en bij de € 5.000. Veel geld voor vier stukken glas, maar wie het mooi vindt en het geld er voor over heeft? Ja inderdaad, waarom niet dan?
Minder gelukkig worden we van het multimediasysteem die toch echt wel gewenning vraagt vooraleer je ermee bevriend wordt. We vonden een gelijkaardig systeem terug in de eerder geteste Lexus RC200t en waren er toen ook al niet erg tevreden mee. Lexus, misschien eens investeren in wat vernieuwing? Vooral de touchpad voelt heel erg vreemd aan vanwege de trillingen die hij maakt bij het gebruik.
Hoe rijdt de LS?
Om eerlijk te zijn, een stuk anders dan de concurrentie. Daar waar Mercedes en BMW hun tip tronic automatische versnellingsbakken hebben, gebruikt Lexus een CVT (Continu Variabele Transmissie). Die vraagt wat gewenning en de CVT heeft ook zo haar impact op het rijplezier. Niettegenstaande is de wegligging wel voortreffelijk en vooral comfortabel. Binnenin is het een echte saloon en heb je amper snelheidsbeleving. Tot je het gas induwt, want het gecombineerde maximumvermogen van 359 pk duwt je wel heerlijk in je massagezetel. Al zul je dit niet vaak doen want onder belasting klinkt het motorblok weinig sexy. Niettegenstaande dat je sowieso al niet veel motorgeluid wil hebben in dit soort auto’s.
Om dan toch over het motorblok te spreken. Bij deze generatie betreft het een 3,5 l v6 met 295 pk, de vorige generatie LS had nog een V8. De elektromotor in deze generatie duwt de laatste pk’s erbij, zodat het geheel op 359 pk komt. De LS 500h is wel geen plug-in hybride is, iets waar Lexus voorlopig niet in gelooft. Als we verder de cijfers mogen geloven die we meekregen dan zou dit vlaggenschip van Lexus van 0-100 km/h kunnen sprinten in 5,5 seconden en stop de teller pas bij 250 km/h.
Prijskaartje?
We rijden dan wel met de President Line met onder andere een extra infotainment systeem achteraan, maar uiteraard zijn er nog andere versies van de LS beschikbaar. De instapprijs van de LS 500h bedraagt € 94.990 (incl. BTW). Een sportievere versie is er met de AWD F-sport met aangepaste remmen, extra sportievere elementen … (€ 108.500). Net onder de President Line vinden we dan nog de Privilege (ook AWD) voor € 116.500 met standaard vierzonige airco en allerhande veiligheidssnufjes. En dan tot slot dus nog onze President Line voor presidentiële prijs van € 132.500.
Conclusie
Met de vernieuwing van de Lexus LS hebben we er zeker een wagen bij die het vuur aan de schenen kan leggen bij de Duitsers. Zeker voor wie eens vreemd wil gaan kan de LS een waardig alternatief betekenen. Toch denken we dat de niet al te malse prijs, het gebruiksonvriendelijk infotainment systeem en de luidruchtige motor onder belasting veel mensen bij de concurrenten zal houden.
Auto | Lexus LS 500h President Line |
---|---|
Motor | 3.5l V6 benzine + elektromotor |
Maximum vermogen | 359 pk |
Maximum koppel | 350 Nm voor benzinemotor, 300Nm voor elektromotor |
Overbrenging | permanente vierwielaandrijving met CVT automaat |
0-100 km/h | 5,5 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 161 g/km |
Normverbruik | 7,1 l/100 km |
Testverbruik | 10,5 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 94.990,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 132.500,00 |
BIV | € 918,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1536,07 |