Vorig jaar moesten we het in Genève nog stellen met de concept van de AMG GT vierdeurscoupé. Dit jaar staat de productieversie van deze langverwachte AMG vierdeurscoupé er in vol ornaat. Mercedes-AMG heeft in het laatste ontwikkelingsjaar niets aan het toeval overgelaten. Dat belooft …
Het design zou je kunnen afschrijven als een mix tussen een Audi A7 en een Porsche Panamera, maar aan die goedkope praat zullen we ons niet wagen. Om de link met de GT coupé te behouden is de naam vrij duidelijk, maar banaal: AMG GT 4-Door Coupé. Velen zijn in de war omdat Mercedes onlangs nog maar een nieuwe CLS (de moeder van alle vierdeuscoupés) lanceerde. De GT 4-Door Coupé zou zich van de CLS moeten onderscheiden door de krachtigere motoren en sportiever karakter. Die redenering volgen we voor de GT 63 en 63 S, maar de GT 53 zorgt voor verwarring omdat ook de CLS met die 3,0 R6 met EQ boost beschikbaar is. De toekomst zal het uitwijzen of de GT 53 AMG of CLS 53 AMG even nutteloos is als de letter g in lasagne.
De middenconsole is een afgeleide van de GT coupé en het dashboard is zo goed als identiek als dat van de Mercedes CLS. De bediening van de 9-trapsautomaat vinden we ook terug op de middenconsole, iets minder handig als aan het stuur, maar het zou het sportieve karakter van de GT vierdeurscoupé moeten onderstrepen. Visueel is er keuze uit het Night Package met zwarte accenten, een Chrome Package met extra veel sierelementen in chrome, twee Carbon-Fibre Packages en een Aerodynamic Package met ondermeer een vaste achterspoiler.
Zoals eerder vermeld zijn er drie motorisaties beschikbaar. Het topmodel is de GT 63 S AMG die kan rekenen op maar liefst 639 pk uit de 4,0 l V8 M177. Dankzij 900 Nm liggen de prestaties op sportwagenniveau: 0 tot 100 km/h in 3,2 seconden en een topsnelheid van 315 km/h. De GT 63 AMG met 585 pk is 0,2 seconden minder snel op het reguliere spurtnummertje. Alle GT’s zijn standaard uitgerust met vierwielaandrijving (4MATIC+) waarbij een elektromechanische koppeling de permanent aangedreven achteras verbindt met de vooras. De AMG computers berekenen continu wat de best mogelijke koppelverdeling over beide assen is afhankelijk van de omstandigheden. De GT 63 S komt als enige standaard met een elektronisch sperdifferentieel die extra grip moet opleveren. In drift-modus wordt de GT zelfs een puur achterwielaangedreven auto. Op de GT 53 vinden we een stalen ophanging, de V8 modellen krijgen de luchtvering met meerdere kamers mee of ook beter gekend als AMG RIDE CONTROL+.
Opmerkelijk zijn de actieve bevestiginspunten van de motor die standaard zijn op de GT 63 S. Ze laten toe om de krachtoverbrenging zo soepel mogelijk te laten gebeuren en in sport-stand zo efficiënt mogelijk. Voor het eerst maakt AMG ook gebruik van turbinewielen die gemonteerd zijn in de wentellagers en dat in combinatie met twin-scroll turbo’s. Ook de directe injectie met piëzo-injectoren werd verder verfijnd evenals het aluminium carter, de nokkenasafstelling en de koeling. Ook op de GT vierdeurscoupé is cilinderuitschakeling van de partij. Een natte koppeling zorgt voor extra soepelheid en bevordert dus ook de levensduur.
De verkoopsvrijgave is pas voorzien voor komende zomer.