Mercedes-Benz opent het jaar met een uitzonderlijk belangrijk model. Niet alleen is de A-Klasse een strategische speler om de gemiddelde CO2 uitstoot van het Mercedes-gamma naar beneden te brengen, het is tevens het startschot voor de vernieuwing van enkele andere sterspelers van het gamma: de CLA en B-Klasse.
AutoJunior was vandaag samen met de wereldpers aanwezig op de wereldpremière van de vierde generatie in Amsterdam. De vorige generatie A-Klasse was wellicht de belangrijkste auto voor Mercedes in de afgelopen 25 jaar. De drive die de auto teweegbracht in het Mercedes-gamma resulteerde in een verdubbeling van de wereldwijde verkoop van Mercedes. Mercedes laat nu zelfs met gemak Audi en BMW achter zich.
Terug naar de nieuwe A-Klasse. Die krijgt een variant op de voorlichten van de nieuwe CLS die we wellicht ook op op de CLA zullen terug vinden. Op de A-Klasse lijken ze nog net iets beter tot hun recht te komen. De A-type aanduiding verhuist tot bijna tegen de achterbumper door de ietwat schuine achterlichten. Het valt vooral op dat de A-Klasse een serieuze groeischeut kreeg. Daar profiteert vooral de schouder, elleboog- en kofferruimte van. De interieurvormgeving was geen verrassing meer, maar blijft hoge ogen gooien.
Een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden:
- MBUX: Mercedes-Benz User Experience multimediasysteem
- Touchscreen, touchpad op de middenconsole en swipe knopjes op het stuurwiel
- “Hey Mercedes” fucntie die het instellen van navigatie en klimaatregeling vergemakkelijkt (optie)
- Navigatie met augmented reality gebaseerd op Google Streetview (optie)
- MBUX maakt gebruik van artificiële intelligentie om het multimediasysteem een leereffect te geven
- Intelligent Drive
- Semi-autonome rijfuncties dankzij de combinatie van actieve afstandsregelaar, lijnassistentie, actieve noodstopassistentie en automatisch van rijstrook veranderen.
- Pre-Safe Plus die nu ook een kop-staart botsing herkent en alle veiligheidssystemen in paraatheid brengt om de inzittenden zo goed mogelijk te beschermen.
- 3 gloednieuwe motoren
- 1,4 liter viercilinder benzine met cilinderuitschakeling (163 pk en 250 Nm)
- 2 liter viercilinder benzine (224 pk en 350 Nm)
- 1,5 liter viercilinder diesel (116 pk en 260 Nm)
Mercedes belooft ook een geüpgrade Dynamic Select systeem (Eco, Sport & Comfort), een aangepast 4MATIC systeem en extra verfijnde MacPherson voorophanging en multi-link achterophanging. Mercedes belooft bovendien het rijgedrag van een C-Klasse, wij zijn alvast benieuwd.
Ontdek ook de vlogvideo van Louis: