Was de vorige XC60 nog een halve Land Rover Freelander én geproduceerd in Gent, dan kan de tweede generatie volledig rekenen op een in huis ontwikkeld modulair platform, maar (helaas) een productiecarrière buiten België. Het fris design en de toegenomen basisprijs van € 5.000 doen de verwachtingen alvast hoog opwaaien.
Wereldwijd was de eerste generatie Volvo XC60 Volvo’s best verkochte model uit de Volvo catalogus. In totaal werden meer dan 1 miljoen stuks geproduceerd, met vorig jaar zelfs de beste verkoopcijfers voor de XC60 sinds de introductie in 2008. Zo belangrijk is de XC60 dus voor Volvo. Volvo deed er dan ook goed aan om haar nieuwe designtaal ook op de XC60 te introduceren. En met succes want de nieuwe Volvo XC60 is een uitermate knappe auto, zeker in de gekregen configuratie. De leveringen van de XC60’s kwam in onze testperiode nog maar net op gang en dat zorgde voor de nodige bewonderende blikken. De nieuwe XC60 duwt zijn voorganger dan ook spontaan in een vergeethoekje. De vorige generatie was best wel een stijlvolle wagen, maar éénmaal naast de nieuwe smelt zijn design als ijs voor de zon.
We durven de nieuwe Volvo XC60 zelfs één van de knapste SUVs van het moment te noemen. Onze gelekte configuratie helpt uiteraard: Inscription configuratie met 20 inch velgen en rechthoekige dubbele uitlaten. Ook de optionele ‘Muscle Blue Metallic’ lak (€ 950) accentueert de lijnen van de XC60 perfect en is zijn geld meer dan waard. Wie extra sportieve looks wil kan opteren voor het R-Design uitrustingsniveau met 22 inch velgen en twee uitlaten met dubbele pijpen. Ook mooi meegenomen, Volvo komt er op één of andere manier mee weg dat de Zweedse SUVs net niet als asociaal worden aanzien, iets waar de Duitse concurrenten meer last van hebben.
Metal Mesh
Wie vertrouwd is met het interieur van de XC90 of S90/V90 zal weinig verschillen opmerken in de XC60. Net zoals in deze andere recente Volvo’s probeerden de Zweden zoveel mogelijk knoppen weg te werken in het naar de bestuurder gedraaid aanraakscherm. Gelukkig zijn belangrijke functies zoals de verwarmbare achter-en vooruit, de automatische parkeerrem en de selectiehendel voor de driving mode wel nog steeds bedienbaar via knoppen. Het Sensus gedoopte infotainmentsysteem is overigens vrij gebruiksvriendelijk eenmaal het digitale pad geëffend is. Indien je het scherm volledig naar links swiped vinden we een gemakkelijk overzicht waar je alle hulpsystemen met één klik kan activeren of deactiveren.
Zweden zijn echte chauvinisten. Het interieur zit vol met verwijzingen naar het thuisland. Zo is er in de aluminium Metal Mesh inleg een Zweedse vlag verwerkt en ook op de voorzetels vinden we Zweedse vlaggetjes. Ook de zetels zijn typisch Volvo met herkenbare vormen, met als beste voorbeeld de kopsteunen. De voorzetels zitten trouwens vrij stevig om niet te zeggen hard, de achterzetels zijn dan weer een stuk zachter. Het in Amber Moritz leder opgetrokken interieur brengt extra ruimte in het reeds ruime interieur, net zoals het optioneel panoramadak. Ook fijn is de zo goed als frameloze achteruitkijkspiegel; minder fijn dan weer is dat de digitale tellerpartij niet 100 % scherp is. De bouwkwaliteit wordt dan weer in de verf gezet door de massief aanvoelende deuren. Net zoals het exterieur viel het interieur dan ook zwaar in de smaak. Opnieuw scoren.
Dynamic
Geen verrassingen in het rijgedrag van deze SUV al is de sportstand een aangename surprise. Zijn de “Eco” stand en “Comfort” stand nog vrij gematigd, dan resulteert de “Dynamic” stand in een best wel snel reactievermogen. Dat neemt niet weg dat het stuurgevoel in alle rijstanden vrij slap is bij lage snelheden. De stuurbekrachtiging maakt dan ook onnodige overuren bij gezapige snelheden. Bij hogere snelheden is het stuurgevoel dan wel weer lekker strak. De afstelling van de ophanging is gericht op comfort en maakt van deze XC60 een echte kilometervreter. Ook mooi meegenomen is dat de koets weinig last heeft van rolneigingen in bochten. Het neemt wel niet weg dat de XC60 nogal zwaar aanvoelt in bochten, al voelt de bochtensnelheid wel een stuk hoger dan de aangegeven snelheid op de teller. Een punt van kritiek is de werking van de airco in “Eco” stand. Bij vochtig weer is het onmogelijk om in die stand te rijden omdat de ruiten bedomen in een mum van tijd.
Over het algemeen is de tweeliter diesel viercilinder een motor die graag toeren maakt op aansturen van de achttrapsautomaat. Bij zware belasting dringt het motorgeluid wel ferm door tot in het interieur. De 190 pk en 400 Nm is meer dan voldoende om de bijna 1,8 ton zware Volvo vlot uit de startblokken te laten komen. Op het afdekscherm van het panoramadak na is het interieur vrij van kraakjes. Enkel tijdens parkeermanoeuvres duiken soms trillingen op in het stuur als we dan toch een negatief puntje moeten aanhalen. De NEDC testcyclus belooft een officieel verbruik van 5,5 l per 100 km, maar in de praktijk moet je al serieus je best doen en de nodige snelwegkilometer afleggen om de D4 onder 7 liter per 100 km te krijgen. Op zich is het gemiddeld verbruik zeker aanvaardbaar, maar we zijn ondertussen toch reeds 2017.
Veiligheid troef
Volvo’s worden onherroepelijk geassocieerd met een uitstekende passieve veiligheid. Ook de actieve veiligheid kan op de XC60 naar een nog hoger niveau gebracht worden indien gekozen wordt voor het IntelliSafe Pro Pack (€ 1.650). Dit veiligheids pakket omvat “IntelliSafe Surround” met BLIS (dodehoek detectie) en Cross Traffic Alert (vergemakkelijkt achteruitrijden door kruisend verkeer in het oog te houden en in bepaalde omstandigheden worden zelfs fietsers en voetgangers gedetecteerd). Het pakket omvat ook “IntelliSafe Assist” : Adaptieve Cruise control (werkt tot een snelheid van 200 km/h) en Pilot Assist dat de XC60 mooi tussen de lijntjes houdt zonder dat je het stuur moet vasthouden (na een 10-tal seconden vraagt de elektronica wel om opnieuw om het stuur even vast te houden).
De Pilot Assist zou je als hulpje kunnen gebruiken voor langere afstanden: gewoon de handjes op het stuur houden (omdat de software/de wet niet toelaat permanent handenvrij te rijden) en laat de computers het werk maar doen. Helaas brengt dat nogal veel onnatuurlijk aanvoelende handbewegingen met zich mee. Ook zonder dat de Pilot Assist geactiveerd is kan je rekenen op lijnassistentie die zijn werk meer dan behoorlijk doet. Bij wegenwerken met slecht afgelijnde rijstroken wordt de lijnassistentie zelf even gedeactiveerd zodat er geen vreemde manoeuvres van komen. Volvo benadert wel dat deze veiligheidssnufjes ondersteunende functies zijn en dat de bestuurder altijd de eindverantwoordelijkheid draagt. Het blijft dus een beetje hinken op twee benen.
Duitse trekken
De basisprijs van een Volvo XC60 D4 (in Momemtum uitvoering) met automaat komt net onder € 50.000 uit. Toch een dikke € 5.000 meer dan een gelijkaardige voorganger. Onze testwagen tikte zelfs aan tot € 65.000, niet voor iedereen weggelegd dus. Het lijkt wel een Duits verhaal, maar de optieprijzen van Volvo zijn wel net dat ietsje gematigder. Interessant is het Xenium Pack (€ 2.200): Panoramisch schuif- en kanteldak met geïntegreerd elektrisch bediend zonnescherm; klimaatregeling met vier zones (achteraan kan de temperatuur ook via een touchscreen aangepast worden) en 360° Park Assist Camera met bovenaanzicht. Ondanks de frisse temperaturen sloot het zonnescherm zich automatisch toen de elektronica vond dat het te warm werd in het interieur.
De parkeerhulp is een geschenk uit de hemel, want het begin en einde van de XC60 inschatten is geen evidentie. De auto voelt dan ook groter aan dan ze eigenlijk in werkelijkheid is, wellicht door de gigantische neus. Het is dan ook even schrikken als je de elektrische kofferklep opent en er een vrij kleine koffer tevoorschijn komt. Relatief natuurlijk, maar ook het vak onder de kofferbodem is enkel geschikt voor voorwerpen met de allervreemdste vormen. Met vijf op pad is dan ook een uitdaging zonder dat je het zicht naar achteren elimineert. Handig is wel dat de achterkant van de auto zakt wanneer je de koffer openmaakt. Nadeel is dan weer dat de kofferklep logischerwijs ook mee zakt. Geen pretje voor grote mensen …
Ook handig is het optionele Light Pack: LED mistlampen en full LED koplampen met adaptieve bochtenverlichting inclusief Active High Beam functie die ervoor zorgt dat je de grootlicht functie permanent actief kan laten. De elektronica zorgt er namelijk voor dat voor- of tegenliggers nooit verblind zullen worden. De lichtsterkte is zo fel dat je moet oppassen dat je jezelf niet verblindt bij manier van spreken. Andere opties op onze testwagen: donker getinte achterruiten (€ 430), elektrisch verwarmbare voorruit (€ 600), elektrisch te bedienen voorzetels, Keyless Entry (€ 610), schakelhendels aan het stuurwiel (€ 170), 230 V stopcontact achteraan (€ 110), trekhaak met halfautomatische wegklapfunctie (€ 1.100), Park Assist Pilot om automatisch in- en uit te parkeren (€ 770) …
Daar stopt het niet want de optielijst gaat nog wel even door: verwarmbare achterbank (€ 380), voorzetels met massagefunctie (€ 700), zetels met elektrisch verstelbare zitkussen en zijsteunen (€ 400), elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achteraan (€ 200), parkeerverwarming op basis van brandstof met timer (€ 1.400), elektrisch neerklapbare achterbank (€ 250), Head-up display (€ 1.210), verwarmbaar stuurwiel (€ 240), DAB radio (€ 340), aluminium beschermplaat onder de motor (€ 295), een sleutel in hout of rode afwerking (€ 150) …
Conclusie
De XC60 is ongetwijfeld dé Volvo van het moment. Zeker als je er enige euro’s tegenaan kan/wil smijten is dit misschien wel de knapste Volvo ooit en datzelfde geldt voor het strakke interieur. De XC60 hoeft bovendien geen schrik meer te hebben van de Duitsers, integendeel. Het comfortniveau, de technologie, het rijgevoel en de uitstraling zit volledig juist. Enkel de minder scherpe digitale tellerpartij, de relatief kleine koffer en de geluidsisolatie zijn voor verbetering vatbaar.
Auto | Volvo XC60 D4 Inscription |
---|---|
Motor | 1.969 cc viercilinder (diesel) |
Maximum vermogen | 190 pk bij 4.250 rpm |
Maximum koppel | 400 Nm tussen 1.750 - 2.500 rpm |
Overbrenging | Vierwielaandrijving & 8-traps automaat Geartronic |
0-100 km/h | 8,4 s |
Topsnelheid | 205 km/h |
CO2 uitstoot | 145 g/km |
Normverbruik | 5,5 l/100 km |
Testverbruik | 6,8 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 49.550 (XC60 D4 Momemtum Automaat) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 64.440 |
BIV | € 921,11 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 513,94 |