Na een lange periode van teasen zijn ze bij TVR eindelijk naar buiten gekomen met de TVR Griffith. Het is het allereerste model sinds jaren voor TVR. Het merk komt dan ook uit een financiële put die dankzij een vriendelijke Rus terug gevuld is geraakt.
De nieuwe Griffith is qua design een stuk moderner geworden dan zijn voorgangers. Toch zien we heel snel dat het hier wel degelijk om een ware TVR gaat. Het lijnenspel van het vorig model herkennen we er duidelijk in. Dankzij Cosworth ligt er een 475 pk sterke 5,0 l V8 in die het beestje in minder dan 4 seconden laat sprinten naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt rond de 320 km/h.
De 475 paarden worden naar de achterwielen geleid via een manuele zesbak ontworpen door het Belgische Tremec. TVR zou zijn naam natuurlijk niet waar maken mocht de nieuwe Griffith vol zitten met elektronische snufjes. Nee, de ingenieurs bij TVR beweren dat de wagen zijn baan houdt dankzij “well developed engineering”. Dingen zoals ESP, lijnassistentie en dodehoekassistentie vinden we dus niet terug in de nieuwe Griffith. ABS is wel aanwezig vanwege de Europese normgevingen omtrent nieuwe voertuigen.
Wij kunnen alvast niet wachten om eens achter het stuur te kruipen en te zien of de Griffith daadwerkelijk zo goed is zoals TVR zelf beweert.