Sinds het faillissement van Saab moet Volvo de Zweedse waarden alleen zien te verdedigen. Dat lukt aardig want de Chinese Renminbi’s van Geely werpen haar vruchten af. Naast de XC90 en de gloednieuwe XC60 kunnen de de Volvo S90 en V90 ook op veel aanzien rekenen. Opnieuw veiligheid troef bij de opvolger van de S80, maar heeft deze Volvo ook andere opvallende kwaliteiten? We zochten het uit met de Volvo S90 D4 Inscription.
Made in Sweden and … China
De Volvo S90 wordt sinds kort naast in Zweden ook in China gemaakt. De huidige eigenaar van Volvo is dan ook het Chinese Geely. Plannen zijn er om de in China geproduceerde Volvo’s ook te importeren naar de Europese markt via containers op een trein (drie S90’s per container) tot in Zeebrugge. De Volvo S90 is dan ook een belangrijke auto voor de Europese markt. Al opgemerkt hoeveel 5 reeksen, A6’en of E-klasses er in ons dagelijkse straatbeeld rondrijden?
Het design van de S90 vond duidelijk inspiratie bij de XC90 en is een verademing ten opzichte van zijn voorganger, de S80/V70. Het contrast met die S80 kan bijna niet groter zijn. We vallen bijna in slaap bij het terugdenken aan die statige Volvo’s. Ondanks dat elk automerk tegenwoordig de weg naar LED koplampen gevonden heeft, is Volvo er toch in geslaagd een kenmerkend design uit de pen te trekken. De LED lampen met geïntegreerd T-design is Volvo’s nieuwste handelsmerk en standaard op de S90.
“We vallen bijna in slaap bij het terugdenken aan de Volvo S80. Het contrast met de S90 kon niet groter zijn.”
Het front werd menigmaal bejubeld tijdens onze testrit, de achterkant was dan weer stof tot discussie. Hoewel, zoals het een echte Volvo betaamd heeft ook deze Volvo een lelijke trek, met name de achterkant. Uiteraard kan er hevig over gediscussieerd worden, maar naar onze bescheiden mening is Volvo er niet in geslaagd de elegantie van het front ook naar de achterkant te vertalen. Bij de nieuwe V90 is Volvo daar wel in geslaagd. Door de vrij grote ruitjes achter de achterportieren lijken de proporties van de Volvo S90 zelfs iets weg te hebben van de Audi A7, toch geen verkeerde vergelijking. Een verfijnd detail zijn de ruitensproeiers die verwerkt zijn in de ruitenwissers zelf, een systeem dat we reeds zagen op de Renault Espace van enkele generaties terug en ook op de huidige Mercedes SL.
Inscription
Volvo rijders zullen zich meteen thuis voelen in het strak interieur van de S90. Het design van de stoelen en de hoofdsteunen is dan ook een doordachte evolutie van het ‘stoelsel’ dat we reeds tientallen jaren in de grotere Volvo’s terugvinden. Via een knop op het aanraakscherm kan je luidruchtige achterpassagiers een halt toeroepen doordat de hoofdsteunen 90° naar beneden katapulteren. Het maakt deel uit van het “Versatility Pro Pack” dat ook een elektrisch bedienbare kofferklep en een 12V stopcontact in de 500 liter grote koffer omvat (€ 1.150). In normale stand nemen de hoofdsteunen een groot deel van het zicht naar achteren weg.
“Luidruchtige achterpassagiers kunnen een halt toegeroepen worden door de hoofdsteunen vanop afstand naar beneden te katapulteren.”
Volvo koos voor een geïntegreerd aanraakscherm gepositioneerd tussen twee verticale ventilatiemonden dat lichtjes naar de bestuurder is gericht. Werkelijk alles kan ingesteld worden via het verticaal scherm dat tevens een waanzinnig handig overzicht geeft van alle rijhulpsystemen in één oogopslag. Het enige nadeel is dat het infotainmentsysteem veel aandacht vergt omdat het zich relatief ver uit het gezichtsveld bevindt.
Als uitrustingsniveaus is er keuze uit de Momentum, Inscription en R-Design. De geteste Volvo had het Inscription pakket (€ 4.600) dat uitzonderlijk genereus is. Standaard beschikt de Volvo S90 al over volgende verwennerij: airco met twee zones en actieve koolstoffilter, lederen zetels, verwarmbare en elektrisch verstelbare voorzetels, lederen stuurwiel, parkeersensoren achteraan en verschillende veiligheidssnufjes waarop we later terugkomen. Het Inscription pakket voegt daar nog volgende aan toe: 18 inch velgen, LED mistlampen, beschermlijsten in schroom onderaan de zijdeuren, een geïntegreerde dubbele uitlaat, nappaleder, het digitaal bestuurdersdisplay en rijmodus Eco, Comfort en Dynamic.
Een navigatiesysteem is wel een optie (€ 1.450) en voor wie de geluidsbeleving naar een hoger niveau wil tillen kan kiezen voor het schitterende Bowers & Wilkins audio pakket (€ 3.860). Andere opties zoals het glazen schuifdak (€ 1.200), de 360° parkeerhulp (€ 800) en een head-up display (€ 1.350) doen de prijs opdrijven naar een bijna Duits niveau. De woofers van de geluidsinstallatie zie je doorheen het geraamte van de B&W luidsprekers. In tegenstelling tot de sublieme geluidskwaliteit ziet dat er wat cheap uit. Ook het (gigantisch) brandblusapparaat is ietwat opzichtig vastgemaakt aan de passagiersstoel, safety first zeker?
Electronic Brake Distribution
Volvo werkt al enige tijd met D2, D3, D4 en D5 benamingen voor de kracht van haar dieselmotoren aan te duiden. Geen gezeur dus met benamingen die de cilinderinhoud niet juist weergeven. De D4 in de S90 kan rekenen op 190 pk. De 2 liter dieselmotor is er ook met 150 pk als D3, maar wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of zestrapsautomaat. De D4 krijgt de keuze uit de manuele zesbak of een achttrapsautomaat. Het normverbruik van de D4 bedraagt amper 4,4 liter per 100 km, maar met een gemiddeld testverbruik van 6,8 liter per 100 km is het gat tussen praktijk en theorie wel relatief groot.
De achttrapsautomaat levert over het algemeen perfect werk, maar soms is er toch enige twijfel. Standaard zijn er geen schakelflippers achter het stuur om de eventuele twijfelmomenten van de versnellingsbak te overrulen. Wie kiest voor de D5 krijgt zelfs 235 pk onder de voeten. Benzinegeweld is er met de T6 en T8 waarbij die laatste zijn 2 liter gekoppeld wordt aan een elektromotor van 87 pk.
Ondanks het leeggewicht van bijna 1,8 ton is de S90 verrassend lichtvoetig. Hernemingen zijn een fluitje van een cent. In de Dynamic mode gaat het zelfs verbijsterend snel. Die sportieve stand past de stuurbekrachtiging strakker in het gareel en maakt het stuurgedrag best wel sportief.
De ophanging filtert alle oneffenheden vlotjes weg, op onze Belgische wegen zijn dat er nogal wat. Opvallend zijn de fijne rugleuningen, wat extra ruimte creëert zonder echt opofferingen op het vlak van comfort te doen. Het rempedaal is wel moeilijk te doseren om zonder schokken tot stilstand te komen. Geen idee of de Electronic Brake Distribution er voor iets tussen zit, maar buiten dat is het wel opvallend hoeveel remkracht er telkens beschikbaar is.
IntelliSafe
Standaard op de S90 zijn de “IntelliSafe” veiligheidstechnieken, een hele boterham opnieuw: City Safety, Collision Warning met automatische remfunctie, Pedestrian Detection, Cyclist Detection en zelfs Large Animal Detection. Ook Volvo springt mee op de kar van zelfrijdende auto’s en biedt standaard Pilot Assist aan. In combinatie met de adaptieve cruise control en een zelfsturend stuur kan er ook even met de handen achter het hoofd gereden worden. Automatisch van rijstrook veranderen zit er bij de S90 wel voorlopig niet in.
“Ook Volvo springt mee op de kar van zelfrijdende auto’s. Automatisch van rijstrook veranderen zit er bij de S90 voorlopig niet in.”
Daarnaast zijn ook volgende systemen standaard: verkeersbordherkenning inclusief snelheidsbeperking, wegmarkering herkenning inclusief actieve assistentie, een systeem die de rembalans continue bijstuurt, aangepaste remlichtsterkte a.d.h.v. de uitgevoerde remkracht, Engine Drag Control (ABS²), energieabsorberende voorzetels die rugletsels zouden moeten verminderen, Brake Pedal Release (rempedaal dat automatisch loskoppelt bij een impact om zo opnieuw letsels te voorkomen), een remsysteem dat een tweede aanrijding kan vermijden en ga zo maar door.
Conclusie
Volvo zet meer dan ooit in op veiligheid. De standaard veiligheidsuitrusting voor de S90 is dan ook ongezien. Deze fijna Volvo S90 komt zeer dicht in de buurt van de Duitse concurrenten. Met de nieuwe BMW 5 vergelijken kunnen we pas in augustus, maar ten opzichte van de E-klasse is de S90 toch iets minder verfijnd in bepaalde details: trillingen in het stuur, souplesse van de versnellingsbak, de gebruikte materialen, scherpte van het tft scherm, het gevoel van de portiergrepen en de algemene interieursfeer. Verschillen waar 99% van de potentiële kopers niet wakker van liggen.
Ook op het vlak van prijzenpolitiek is de Volvo S90 bijna een Duitser. De optielijst is zo verleidelijk dat het prijskaartje ook aardig kan oplopen, al ben je met de Volvo aan het einde van de rit toch enkele duizenden Euro’s goedkoper af t.o.v. de Duitsers. Niettegenstaande klokte onze testwagen af op net geen € 70.000. Niet dat de S90 niet praktisch is, maar wellicht wordt de V90 toch het populairste model.
Auto | Volvo S90 D4 |
---|---|
Motor | 1.969 cc viercilinder (diesel) |
Maximum vermogen | 190 pk bij 4.250 rpm |
Maximum koppel | 400 Nm tussen 1.750 - 2.500 rpm |
Overbrenging | Voorwielaandrijving & automatische achtbak |
0-100 km/h | 8,2 s |
Topsnelheid | 230 km/h |
CO2 uitstoot | 116 g/km |
Normverbruik | 4,4 l/100 km |
Testverbruik | 6,7 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 49.150 (Momentum) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 69.930 |
BIV | € 607,38 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 468,60 |