De E-Klasse familie is sinds enkele maanden compleet. De All-Terrain en de Cabrio zijn de jongste telgen, maar ook de nieuwste E-coupé kunnen we eindelijk grondig bestuderen. Moet er nog een S-coupé zijn?
Grote twijfels toen Mercedes aankondigde dat de E-coupé opnieuw een opvolger zou krijgen. Met de C-Klasse coupé en de S-coupé in het achterhoofd was de vrees reëel voor nog een Mercedes die moeilijk te onderscheiden zou zijn van de rest van de familie. Mede dankzij het karakteristiek AMG exterieur is Mercedes er toch in geslaagd om voldoende onderscheid met de twee andere coupés te behouden. Het glasoppervlak van de zijruiten lijkt zo groot dat het wellicht meer m² inneemt dan bij de S-coupé. Kenmerkend sinds de vorige E coupé is het vast zijruitje achteraan. We maken onszelf wijs dat het wellicht komt omdat het fysiek niet mogelijk is om het ruitje in de koets te laten zakken.
Hete brok
Net zoals elke andere E-Klasse transformeert het optioneel AMG pakket (€ 2.110) de E-Klasse in een volledig andere auto. Het seutje van de klas wordt plots de heetste brok van de school. Geen ingewikkelde lijnen zoals bij de vorige E-coupé al kon ik die persoonlijk best wel smaken in combinatie met het AMG pakket. De zijprofielen zijn bijna lijnloos, maar het is fascinerend hoe zich een soort lichtspel afspeelt op de ietwat bolle zijkanten. Het geheel ziet er uitzonderlijk ‘gelekt’ uit en hoeft in deze configuratie weinig onder te doen voor de standing van een S-Klasse coupé. We durven te voorspellen dat deze E coupé hard zal scoren op concours d’élégance binnen een 50-tal jaar. De lijnen zijn zo ‘simpel’, maar toch valt alles perfect op zijn plooi.
Met een lengte van 4,8 m en een breedte van 2 m en 6 cm is de E-coupé een echt slagschip. De afmetingen vallen net onder die van de S-coupé en je voelt dan ook dat je met een vrij grote auto onderweg bent. Dat vertaalt zich in combinatie met het leeggewicht van 1.635 kg in een vrij ‘zwaar’ rijgedrag. Sereen dat wel, maar een bochtenkampioen zal de E-coupé niet worden. Begrijp ons niet verkeerd, deze E 220d coupé rijdt menig auto uit het wiel en dat zonder dat het koetswerk begint te overhellen. Dankzij de optionele luchtvering kan via een knop op de middenconsole de E-coupé extra hoog op haar poten gezet worden (eerst achteraan, dan vooraan).
Flowing lines
De gigantische portieren bieden toegang tot knap gevormde zetels. Achterin zijn er twee vrij ruime kuipachtige zetels en het is er niet slecht vertoeven. Het is maar de vraag hoeveel eigenaars de achterzetels in realiteit bezet zien. De portieren vragen door de proporties enige kracht om te sluiten, soft-closing zou hier wel handig zijn. De boordplank is zo goed als identiek aan dat van de andere E-Klasse varianten, maar uniek voor de coupé en cabrio is het design van de ventilatiemonden. Een design dat we eerder zagen bij de S-Coupé Concept van enkele jaren terug, maar het gewaagde design vond zijn weg naar de productie in de E-coupé.
Ook het infotainmentsysteem kennen we ondertussen al van de berline en de break. Met de optionele digitale tellerpartij (Widescreen cockpit: € 850 excl. BTW) bovendien een toonbeeld van simpliciteit maar tegelijkertijd elegantie. Dankzij de swipe knopjes op het stuur is het mogelijk om zonder de handen van het stuur te halen alle functionaliteiten te bedienen. Instructies geven via de centrale draaiknop of via de centrale touchpad blijven ook mogelijk.
Standaard komt het interieur met een combinatie van stof en leder. Wie een volledig lederen interieur wenst is direct een dikke 2.000 euro kwijt. Vernoemenswaardig is de keuze uit sierelementen voor de boordplank en middenconsole. Deze E had sierelementen in zwart essenhout, maar voor wie echt budget over heeft kan ook opteren voor zwarte pianolak met prachtige flowing lines.
1.200 km rijbereik
De automatische 9 versnellingsbak voel je enkel van verzet veranderen bij het terugschakelen. Bij opschakelen is het onmogelijk om de verandering van verzet gewaar te worden. Dankzij de brandstoftank van maar liefst 66 liter en een verrassend doenbaar testverbruik (rekening houdend met de afmetingen van het gevaarte, de joekels van banden (20 inch), tientallen kilometer maandagochtendspits en de gemiddelde snelheid) van 5,3 liter per 100 km geraak je gemakkelijk 1.200 km ver met een volle tank. Deze recente 2 liter diesel kennen we al van eerdere testen en blinkt niet alleen uit in loopcultuur, maar ook in koppel, namelijk 400 Nm vanaf 1.600 rpm. Voorlopig zijn enkel automaten beschikbaar op de E-coupé en in combinatie met de 9 versnellingsbak sprint de E220d van 0 tot 100 km/h in 7,4 seconden. Via de Dynamic Select keuzehendel kunnen de eigenschappen van de ophanging en de gasrespons naar keuze worden ingesteld.
Voorlopig zijn nog drie andere motorisaties beschikbaar: de E 200, de E 300 (beide een 2 liter benzine) en de E 400 die standaard met vierwielaandrijving komt. Voor ongeveer drieduizend euro meer heb je de vierwielaangedreven variant van de E 220d. Die extra grip zal je wel bekopen met een duurdere factuur aan de pomp. Voor de snelle beslissers is er een tot 555 stuks gelimiteerde Edition 1 die ‘standaard’ (lees: voor € 13.734) komt met heel wat (visuele) toeters en bellen. In tegenstelling tot de vorige E-coupé zou deze C238-generatie wel een AMG variant krijgen.
Eindeloze lijst rijhulpsystemen
Voor een overzicht van de eindeloze lijst rijhulpsystemen (inclusief overstekende voetgangersherkenning) verwijzen we door naar onze eerdere rijtest van de E-Klasse berline. Verschillend ten opzichte van de eerder geteste E is dat zonder handen van rijstrook veranderen nu wel mogelijk is. Het is nog steeds een soort mindfuck, maar de beweging op zich wordt perfect uitgevoerd. Met Distronic Plus wordt perfect afstand gehouden tot voorliggers en het systeem remt indien nodig volledig af tot stilstand. Automatisch filerijden is dus mogelijk al remt de auto soms nog ietwat bruut. Dankzij de stuurassistentie hoef je ook de handen niet aan het stuur te houden, al vraagt het systeem na een tiental seconden om het stuur opnieuw even aan te raken.
Nice to have opties zoals de 360° parkeercamera (€ 850), het Memory Pack voor de zetels (€ 1.250), het Command online navigatiesysteem (€ 2.750), de Head-up-Display (€ 990), het Keyless-Go sleutelsysteem (€ 1.210), het panoramisch schuifdak (€ 1.420), draadloos opladen (€ 200), Multibeam LED koplampen (€ 1.085) tillen het kostenplaatje richting de basisprijs van een S-klasse. De App ontbrak ons, maar met je smartphone is het mogelijk om via de “Remote Parking Pilot” functie de auto in of uit een smalle parkeerplaats te rijden.
Fors prijskaartje
Mercedes blijft indruk maken met haar E-Klasse. Met de komst van de strak gelijnde coupé komt daar nu een emotionele toets bij. Een zucht van teleurstelling gonst door het interieur telkens als de bestemming bereikt is. Het is wederom ontzettend goed vertoeven in deze E-Klasse al hangt er zoals gewoonlijk een fors prijskaartje aan vast. Een standaard E 220d coupé vereist € 52.635, maar eens je begint te spelen met de configurator komen er al snel enkele tienduizenden euros bij. De E-coupé speelt duidelijk op een ander niveau dan de C-coupé en dankzij bereikbare motoren is het voortbestaan van de S-coupé ook niet meteen in gevaar. Je kan voor jezelf uitmaken of de E-coupé eigenlijk concurrenten heeft, maar het prijskaartje van de E-coupé is alvast een 10.000 tal euro duurder dan een gelijkaardig gemotoriseerde Audi A5 of BMW 4 coupé.
Auto | Mercedes-Benz E 220d Coupé C238 |
---|---|
Motor | 1.950 cc viercilinder (diesel) |
Maximum vermogen | 194 pk bij 3.800 rpm |
Maximum koppel | 400 Nm tussen 1.600 - 2.600 rpm |
Overbrenging | Achterwielaandrijving & automatische negenbak |
0-100 km/h | 7,4 s |
Topsnelheid | 242 km/h |
CO2 uitstoot | 106 g/km |
Normverbruik | 4,0 l/100 km |
Testverbruik | 5,3 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 52.635,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 82.364,70 |
BIV | € 555,48 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 351,44 |