Ook Porsche is (helaas) aan het downsizen tegenwoordig. De Porsche Cayenne GTS ging steevast met een ronkende V8 gepaard, maar dat is nu verleden tijd. Steeds meer zien we de overstap van benzine slurpende achtcilinders naar bescheiden zescilinders. Al is het woord bescheiden bij de nieuwe Porsche Cayenne GTS misschien niet op zijn plaats.
Porsche lanceert de nieuwe Cayenne GTS later deze maand, op 19 november, op de Los Angeles Auto Show. Uiterlijk ziet de GTS-versie van de populaire SUV uit Stuttgart er weer bijzonder dik uit. Nieuwigheden zijn de Cayenne Turbo-neus, bredere wielkasten en 20-inch patservelgen. Bovendien ligt de GTS lager dan de Cayenne S, 24mm om precies te zijn. Sideskirts maken de job compleet.
Motorisch gezien verdwijnt de V8 dus van het toneel maar komt een 3,6 liter V6 biturbo het podium opgereden. Een sterke zescilinder, dat wel. Want de Cayenne GTS krijgt er 20 pk en 85 Nm bij ten opzichte van zijn voorganger. Dat maakt een totale optelsom van 440 pk en 600 Nm. Niet mis! Porsche belooft ons dat het typische GTS-geluid toch nog te horen zal zijn bij deze nieuwe zespitter. Het verbruik is ongeveer 1 l/100 km gedaald en de topsnelheid ligt op 262 km/u. Tot slot wordt de 0-100 sprint afgerond op 5,2 sec. Met het Sport Chrono-pakket lukt je dat in 5,1 sec.
Met dit bericht geeft Porsche ook meteen een motorupdate mee voor de Cayenne-instapversie. Deze beschikt ook over een 3,6 liter V6 met 300 pk, die 9,2 l/100 km verbruikt, een top heeft van 230 km/u en een sprint naar 100 km/u in 7,7 afrondt. Deze nieuwe instapper wordt overigens op hetzelfde moment voorgesteld in LA als de Cayenne GTS.