Rijtest: Mercedes-Benz SL 400

Er zijn weinig auto’s die zo’n rijke geschiedenis met zich meedragen als de Mercedes SL. Met een Gullwing en 190 SL als voorvaders maakt Mercedes het zichzelf natuurlijk moeilijk om opvolgers van hetzelfde kaliber te creëren. Een weekendje op pad met een grondige update van de huidige SL generatie moet duidelijk maken of de SL nog steeds een gevoelige snaar kan raken.

Van de post Gullwing/190 SL generaties brak de vorige SL-generatie (R230) nog het meeste potten. Niet alleen dankzij het coupé/cabrio concept, maar vooral door de bejubelde SL 55 AMG die het sportieve GT landschap compleet overhoop gooide en ook deels wegblies. Het Sport Leicht concept had Mercedes al enkele generaties overboord gegooid, maar de SL was zo goed als compromisloos: dagelijks bruikbaar, supercomfortabel, pijlsnel en een stijlicoon zonder extravagant te zijn.

SL 400

 

Tweede adem

Daar waar de vorige SL-generatie een verkoopskanon was (de niet-facelift welteverstaan), zal Mercedes niet kunnen ontkennen dat de huidige SL toch een stuk minder klanten kan warm maken ondanks de onderhuidse kwaliteiten. Het design kreeg toch enkele malen een “gemiste kans” etiket opgeplakt en de looks deden het hem enkel in AMG versie. Een grondige facelift liet dan ook niet lang op zich wachten waarbij vooral het front een grondige opknapbeurt kreeg.

Met optioneel AMG pakket (bijna 4.000 euro, slik) heeft de vernieuwde neus veel weg van de AMG GT, maar op de SL werd de trapeziumvormige grille wel 180° gedraaid. Een designtrek die we ook terugzien op de nieuwste AMG GT R. De achterlichtunits zijn nu volledig rood, een eenvoudige ingreep die wel haar effect niet mist. De SL testwagen had uiteraard een extra troef achter de hand, namelijk de opvallende matgrijze kleur (officieel selenietgrijs magno) uit de designo catalogus (€ 1.224). De aanpassingen zorgen er alvast voor dat het design van de SL eindelijk terug à point is.

SL 43 AMG

De 367 pk van deze basismotorisatie is meer dan voldoende om er pijlsnel vandoor te gaan. De spurt van 0 naar 100 km/h neemt amper 4,9 seconden in beslag. Enkel in Eco stand is de gasrespons opmerkelijk trager, maar dat is dan ook de bedoeling. Ter vergelijking, in de jaren ’90 had je al een SL 60 AMG nodig om een gelijkaardig aantal pk’s ter beschikking te hebben en dezelfde opmerking geldt voor de prestaties. Nog een vergelijking: een SL 65 AMG is met 4,0 s niet zoveel sneller in de spurt naar 100 km/h. De SL400 kan dan ook rekenen op de uiterst efficiënte 9G-TRONIC met negen verzetten. De bediening ervan vinden we niet aan het stuur, maar in AMG style via een pookje op de middenconsole waar normaal de centrale draaiknop zit. Die draaiknop zit bij de SL iets meer naar rechts en is ook geen hippe touchpad, maar een oldschool draaiknop.

IMG_0708

 

Via de standaard aanwezige Dynamic Select knop kan gekozen worden voor volgende rijstanden: Eco, Comfort, Sport, Sport + en Individual. In Sport en Sport + standen lijkt het alsof we met een SL 43 AMG onderweg zijn. Het uitlaatgeluid is in die standen namelijk zeer AMG-achtig, inclusief terugschakelplofjes. De 3 liter V6 met dubbele turbo in de SL 400 is dan ook gelijkaardig aan de motoren die voor recente 43 AMG modellen (C, E, GLE & GLE coupé) wordt gebruikt. De loopcultuur van het blok is voorbeeldig en bovendien staat er 500 Nm ter beschikking voor de SL vanaf 2.000 rpm.

De SL 400 heeft een theoretische CO2 uitstoot van 175 g/km en officieel bedraagt het verbruik 7,7 liter per 100 km. Als je continu in Sport (+) stand rijdt dan ga je niet onder 11 liter, maar in comfort stand is onder 8 liter duiken geen pijnlijke evenwichtsoefening. Overall was het testverbruik 8,2 liter per 100 km (70 % snelwegkilometers) en dankzij de optionele tank (gratis) van 75 liter (standaard 65 l) is een rijbereik van 1.000 km geen onmogelijke opdracht. Ook de start-en stop functie helpt het verbruik te drukken.

IMG_0704

 

Het stuur kennen we ondertussen van in zowat elke Mercedes, maar het blijft verbazend goed in de hand liggen en ook het stuurgevoel is ondanks het breed schoeisel zeer direct. Manueel schakelen kan via de schakelpeddels, maar met 9 versnellingen is daar weinig reden toe. De dakconstructie is niet volledig trillingsvrij indien je over slecht wegdek rijdt, maar afhankelijk van de rijstand gaat de rijervaring van zeer stil en comfortabel (ondanks de optionele 19 inch velgen) tot zeer sportief. De SL is geen circuitmonster, maar vindt wel de juiste balans tussen comfort en sportiviteit in de juiste verpakking.

De lengte van de haast oneindige motorkap (inclusief twee powerdomes) is een typische SL-designtrek, maar de afmetingen zijn wel vrij moeilijk in te schatten. De kostbare neus wordt in de teugels gehouden dankzij een legioen parkeersensoren, maar het blijft toch soms een beetje gokwerk. De zithouding is voor een sportwagen wel relatief hoog en dat helpt ondermeer voor het zicht naar achteren dat positief verrast.

IMG_0623

 

Subliem interieur

Eenmaal ingestapt in de SL is het snel duidelijk dat het interieur buiten categorie is. Enkel al het design van de zetels en de aluminiuminleg (standaard) in de middenconsole zorgen voor het kwaliteitsgevoel. Ook het infotainmentscherm is knap in de boordplank geïntegreerd (zoals het eigenlijk hoort) en de luchtmonden zijn dan weer een knipoog naar het verleden. Een subtiel klokje bovenop het dashboard (€ 224) is een verademing in deze digitale wereld. Het past dan ook perfect in het SL interieur.

‘Onze’ SL 400 was uitgerust met het Premium pack (€ 6.500 excl. BTW) die gelukkig veel waar voor geld biedt: nappa leder, metaalkleur, rij-assistentiepakket (dynamische afstandsregelaar met stuurassistentie, Pre Safe, actieve dodehoekassistent en actieve spoorassistent), verwarmde en geklimatiseerde actieve multicontour zetels inclusief airscarf, keyless-go, surround systeem van Harmon Kardon en een achteruitrijcamera. De actieve multicontour zetels zorgen ervoor dat je in bochten extra zijdelingse steun krijgt, maar ook als je in putten rijdt drukken de zetels je stevig vast.

Ook in de SL vinden we dus de Airscarf (ingebouwde nekverwarmers) terug. Enkele weken terug was Mercedes in een patentkwestie verzeild geraakt waardoor de verkoop van elke Mercedes met Airscarf een fikse boete opleverde. Op geheimzinnige wijze is Mercedes er wel in geslaagd om het patent te omzeilen waardoor er geen verkoopsstop van het systeem nodig is. Het wegklapbaar variodak bevat standaard een glazen panoramadak dat met een ‘gordijn’ manueel kan worden afgesloten. De afscherming van het dakmechanisme in het interieur is wel niet overal even subtiel weggewerkt. De kofferruimte varieert van 385 tot 485 liter, maar door de ietwat vreemde vorm lijkt die een stuk kleiner.

Ondanks de basisprijs van € 107.085 is de optielijst aanzienlijk. Als je dat bedrag kan neertellen voor een wagen dan zal 20.000 euro aan opties spenderen ook geen probleem zijn, maar het blijft een vraagteken waarom een bekerhouder (€ 77) of elektrisch inklapbare buitenspiegels (€ 235) niet standaard worden meegeleverd. Full LED lichtunits zijn dan wel weer standaard net zoals het glazen panoramadak. Niet vaak gezien, maar wel efficiënt: de ruitenwisservloeistof wordt direct ingespoten bij het rubber van de ruitenwissers zelf (verwarmd ruitensproeiersysteem Magic Vision Control, € 265). Het zit hem soms in de details … Net zoals het windnet dat knap weggewerkt zit achter de zetels en bovendien zijn nut niet mist.

Niets beter dan een SL?

Dankzij de grondige facelift is Mercedes erin geslaagd haar SL opnieuw een beloftevol tweede leven te geven. De looks zijn opnieuw up-to-date en de onderhuidse kwaliteiten van de SL blijven behouden en zelfs in de basisversie komt er een portie sportiviteit bij. In combinatie met de coupé/cabrio dualiteit is dit de ideale cruiser voor in het weekend en dankzij het relatief aanvaardbare verbruik komt de SL zeker ook in aanmerking als daily. Door de hoge basisprijs is de SL 400 niet alleen een aanslag op je bankrekening, maar de SL komt erdoor in het vaarwater van de Porsche 911 cabrio. De Porsche heeft objectief enkel haar typische looks en sportiever karakter voor op de SL, want de SL blijft ontzettend compromisloos. Indien je voor de keuze staat zullen er toch ook emotionele elementen meespelen, maar het vooroordeel dat de SL een bompakar is heeft deze rijtest alvast overtuigend weggewerkt.

IMG_0913

 

Voor wie het charisma van een V8 wil kan opteren voor de SL 500 (€ 127k) en voor wie extravagante looks wil kan kiezen voor de SL 63 AMG (€ 166k) of de SL 65 AMG met V12 (€ 250k !), maar weet dat een SL 400 je hoogstwaarschijnlijk even gelukkig zal maken.

Specificaties Mercedes-Benz SL 400 R231 – Motor: V6 benzine, 2.996 cc – 367 pk bij 5.500 rpm; 500 Nm tussen 2.000 en 4.200 rpm Transmissie: 9G Tronic Prestaties: Topsnelheid: 250 km/h, 0-100 km/u in 4,9 s Normverbruik: 7,7 l/100 km Testverbruik: 8,2 l/100 km CO2 uitstoot: 175 g/km Basisprijs: € 107.085 incl. BTW Prijs Testwagen: € 124.173 incl. BTW

SL 400