Denk even goed na voor je jouw antwoord over de lippen rolt. De Fiat is nieuwer en Italiaans. Zijn die zaken nu voordelen of nadelen? Da’s persoonlijk natuurlijk. Een nieuw model is altijd leuk om mee uit te pakken dan een model dat rond elke kerktoren te vinden is. Al is de Fiat 124 Spider ook niet meer volledig nieuw, die was er in 1966 ook al. Of toch maar de iconische Miata verkiezen die garant staat voor puur rijplezier die bovendien decennia betrouwbare rijkwaliteit biedt? Moeilijke keuze!
Keuzestress
Mocht je in de positie zijn om dit dilemma te moeten trotseren, 1. we zijn stikjaloers op jou en 2. denk goed na, there’s no way back. Wat je ook kiest, verliezers zijn er niet wanneer het gaat om kiezen tussen deze twee roadsters. De Mazda MX-5 hebben we zelf getest en geloof me, meer rijplezier haal je niet uit een wagen. Tezelfdertijd testten we de Mercedes-AMG GT. In alle eerlijkheid, het was een moeilijke kwestie toen ik de vraag ‘welke van de twee zou je daadwerkelijk kopen?’ voorgeschoteld kreeg. Maar goed, terug naar de 124 Spider. Die ligt in het directe vaarwater van Mazda’s leukste.
Kracht
Het aantal peekaas is voor veel mensen alleszeggend, terwijl dat in realiteit bijna niets zegt. Toch voelen we ons verplicht de nummertjes te vergelijken. De Fiat doet het met de 1.4 liter MultiAir-motor met turbo, achterwielaandrijving en 140 pk. De MX-5 doet het met 130 of 160 pk, vergelijkbaar dus. De Mazda sprint naar 100 km/u in 7,3 seconden, bereikt maximaal 214 km/u en doet dat met een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 kilometer met een uitstoot van 139 gram CO² per km.
De Fiat 124 Spider daarentegen doet dezelfde sprint in 7,5 seconden en gaat door tot 217 km/u met een gemiddelde van 6,4 liter benzine. De uitstoot is iets hoger namelijk 148 gram.
Centjes
De Mazda MX-5 is geprijsd vanaf €22.490. Veel opties zijn er trouwens niet te verkrijgen, wat de MX-5 een mooie kanshebber maakt met een degelijke basisuitrusting. Mazda gaat er ook van uit dat de kopers van een MX-5 niet meer nodig hebben dan de motor, stuurwiel en handbak om optimaal te genieten.
De Fiat 124 Spider kost al gauw €5.000 meer (€27.290), wat direct het grootste nadeel is van de Italiaan. Daar kan je jouw ultieme roadster wel nog configureren volgens jouw smaak, al is dat natuurlijk ook niet gratis. Wel opvallend is de basisuitrusting van de Fiat die opvallend luxueus is. Veel luxe heb je echter niet in de Mazda. Vandaar het prijsverschil.
Ons verdict? We zijn voorlopig nog hevige fan van de MX-5. Wie weet brengt een rijtest met de Fiat 124 Spider daar verandering in.