Alfa Romeo Giulia QV

4 redenen om de nieuwe Alfa Romeo Giulia te ontdekken

Het is geen geheim, sinds de geruchten van Alfa’s nieuwste telg de autowereld werden ingestuurd, hangt de gehele AutoJunior-redactie als vliegen aan een autovoorruit na een tripje Zuid-Frankrijk aan hoge snelheid. Sinds zeer recentelijk is de nieuwe Alfa Romeo Giulia te bestellen bij de Alfa-dealer. We geven jou enkele redenen waarom dat zeker de moeite waard is. En om alle roddels de kop in te drukken, dit bericht is niet gesponsord door de Italianen.

1 Het o zo Italiaanse design

Alfa Romeo mag dan wel willen concurreren met de Duitse gevestigde waarden zoals Audi’s A4 en BMW’s 3-reeks, het design hebben ze gelukkig zo Italiaans mogelijk gehouden. De voorkant is een mengelmoes van een Giullietta, de oudere 147 en zelfs een beetje een 8C-invloed, of zo lijkt het toch. De achterkant is iets strakker en bescheiden getekend à la Maserati Ghibli en zelfs de nieuwste Lexus IS. Verklaar me gek maar dat zijn toch de wagens die voor de ogen verschijnen wanneer we kijken naar de nieuwe Giulia.

Alfa Romeo Giulia QV

Ook de velgen ademen pizza’s en lasagna’s, ‘Italiaanser’ dan dit kan bijna niet. Een juiste kleurencombinatie maakt de Giulia af, zelfs in de minste krachtige versie.

Alfa Romeo Giulia QV

 

2 De start/stop-knop

Boys with Toys zullen we altijd blijven. Stap je in de nieuwe Giulia en kijk je naar het stuur dan waan je jezelf even in een Ferrari. Toch heeft Alfa Romeo bewust gekozen voor een start/stop-knop op het stuurwiel. Als dat geen knipoog is naar de Italiaanse collega’s uit Maranello dan weet ik het ook niet meer. Hoe leuk moet het zijn om elke ochtend jouw Alfa te starten met die knop. Een gewaagd maar zeer geslaagd detail. Het zijn overigens die kleinigheden die nieuwe modellen maken of kraken.

Alfa Romeo Giulia

 

3 Een dik motorblok

We zijn niet altijd en alleen maar verliefd op pk-monsters, ook kleine diesels of benzine-versies doen onze harten sneller slaan. Maar onthoud dat je de nieuwe Giulia ook kan bestellen met de 2,9 liter V6 biturbo met maar liefst 510 pk. Dit in combinatie met voorgaande pluspunten maakt dat de Giulia QV (want zo heet dat ding) bijna niet te kloppen is als totaalpakket. Vergeet een Maserati Ghibli of BMW M3. We durven er veel geld op inzetten dat de Giulia QV zoveel meer rijplezier biedt.

Alfa Romeo Giulia QV

 

4 Een schjerpe priijjs

De Alfa Romeo Giulia is natuurlijk geen pakken goedkoper dan z’n concurrenten, dat zou economisch niet echt interessant zijn. Maar toch, met een basisprijs van €31.900 inclusief btw is de Giulia goedkoper dan de Duitsers. Tel hierbij op dat Duitse opties geschift veel geld kosten tegenover een degelijke Italiaanse basisuitrusting en je weet wat je te doen staat. Bovendien sta je in de file ook niet naast tientallen andere Duitse leasewagens maar ben je (voorlopig nog) uniek met jouw Giulia.

De sportieve versie is uiteraard een stukje duurder, volgens Alfa’s online configurator kost die jou minstens €76.000.

Alfa Romeo Giulia
Een Giulia diesel met wat opties ziet er al heel wat stoerder uit

 

Vooraleer we massaal de lokale Alfa-dealer overstelpen met bestellingen voor de Alfa Romeo Giulia, neem eerst even de tijd jouw oude wagen te laten taxeren aan de hoogste prijs.