Dat lees je goed! Volvo is erin geslaagd om 450pk te halen uit een 2-liter grote viercilinder.
“Bij de lancering van de Drive-E-motoren was onze doelstelling om de meest geavanceerde viercilindermotoren in de sector te leveren die uitstekende prestaties en rijplezier bieden met minder emissies en een lager verbruik. We wisten dat 320 pk in ons assortiment benzinemotoren slechts een begin was. De krachtige 450-pk Drive-E-motor geeft blijk van deze ambitie en de veelzijdigheid van de Drive-E-motoren”, zegt Dr. Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development van Volvo Car Group.
De motor gebruikt een gelijkaardig principe als dat van de BMW M550d. Twee parallelle turbo’s, die beiden 2 cilinders onder druk zetten. En een derde, elektrisch gestuurde turbo, die op zijn buurt de twee andere turbo’s onder druk zet. Dat zorgt ervoor dat er veel turbodruk beschikbaar is in de lage toeren, wat voor een meer lineaire vermogensopbouw zorgt.
“Het klinkt misschien vreemd, maar deze 450pk-motor is een deel van dit werk. Downsizen moet klanten een aantrekkelijk en bruikbaar vermogen bieden, ook bij een aanzienlijk lagere uitstoot. Compacte motoren maken ruimte en gewicht vrij in de structuur van de wagen, die kunnen worden gebruikt voor elektrificatie om de uitstoot zo nog verder terug te dringen. En dat is onze ultieme ambitie”, besluit Dr. Mertens.
Als ze ‘downsizing’ tegenwoordig zo intrepreteren… Laat maar komen die volgende generatie motoren!