Mercedes zelf omschrijft de nieuwe S-Klasse als de beste auto ter wereld. We zijn het gewoon van Mercedes dat wanneer er een nieuwe S-Klasse gelanceerd wordt, die altijd boordevol zit met nieuwe technologie… Maar is het daarom de beste wagen ter wereld?
Uiterlijk is de wagen slanker en gestroomlijnder geworden dan zijn voorganger. Dat is grotendeels te danken aan de auto waarvan ze de inspiratie voor het design haalden, namelijk de F700 concept uit 2008. Dit heeft er trouwens voor gezorgd dat dit de meest aerodynamische limousine ooit is.
De meeste nieuwe snufjes vinden we terug onderhuids en in het interieur. De nieuwe S-Klasse is bijvoorbeeld de eerste wagen ooit waar je geen halogeenlampen op kan terugvinden. Alles werd vervangen door LED’s, 300 aan de binnenkant en 200 aan de buitenkant.
Wij kregen de S500L mee als testwagen. Met andere woorden de meest krachtige variant, AMG’s niet inbegrepen. De V8 met dubbele turbo vooraan produceert 445pk en maar liefst 700Nm aan koppel. Zoveel koppel dat de S500L vanuit stilstand in 2de versnelling vertrekt. Die kracht wordt via een 7-traps automaat met dubbele koppeling naar de achteras gestuurd.
Dankzij het gebruik van lichtere en stevigere materialen is de nieuwe S-Klasse 50% stijver en 100 kilo lichter dan de vorige generatie. Alles samen zorgt dat ervoor dat deze bijna 2 ton (1985 kg om precies te zijn) wegende S500L van 0 naar 100 km/u gekatapulteerd wordt in amper 4,8 seconden.
Zoals ik al eerder zei, zijn de meeste verandering aan de binnenkant te vinden. Eenmaal achter het stuur valt onmiddellijk op dat het het dashboard voor meer dan de helft gevuld is met twee grote schermen. Vaarwel analoge toerentalteller en snelheidsmeter en welkom in de 21ste eeuw, waar alles digitaal is.
Op die schermen kan je vanalles instellen… Van welke soort massage je had gewenst tot welk kleurtje de sfeerverlichting in het interieur moet hebben. Verder heeft de S500L camera’s rondom de wagen die zo via wat computer-hokus-pokus een 360° vogelperspectief van de auto kan weergeven. Kwestie van de 5,2 meter lange wagen makkelijk te kunnen manoeuvreren.
Hoe goed en comfortabel je ook zit achter het stuur, waar veel klanten van de S500L zullen zitten is achteraan. Het is tenslotte een limo… Beenruimte genoeg achteraan, en als je schuin achter de bestuurder zit kan je met één enkel knopje de passagiersstoel helemaal naar voor schuiven, waardoor je languit kan liggen. Dat terwijl je geniet van een heerlijke ‘hot stone’-massage en kijkt naar een aflevering van TopGear.
Onze testwagen moet zowat de veiligste wagen op de weg zijn. Zo lijkt het er toch op wanneer we zien wat voor veiligheidssystemen er op de S500L zitten. Een kleine opsomming: Nightvision, Adaptive Cruisecontrol, lane-assist, dode hoek sensoren, gordels met ingebouwde airbags, en nog zoveel meer.
En wanneer al die hulpsystemen er toch niet inslagen een ongeval te voorkomen en de airbags worden geactiveerd, dan gaan automatisch de zijramen naar beneden om ervoor te zorgen dat je geen stikstof inademt.
Hoeveel kost deze rijdende welness? Standaard zonder opties en exclusief BTW betaal je €96.100 voor de Mercedes S500L. Onze testwagen was echter bijna full-option, wat neerkwam op €148.136 excl. BTW. Met BTW inbegrepen is dat een schappelijke €179.244,56… – slik –
Toch heel wat voor een auto. Maar dit moet je natuurlijk relatief bekijken. Als je kijkt naar de basisprijs van een Rolls-Royce Ghost… €277.423 (zonder verlengde wielbasis) en dan kijkt naar hoe ‘oud’ de technologie in die wagen is in vergelijking met hoe hightech de S500L is. Dan kan je bijna zeggen dat dit een koopje is, zeker nu Maybach niet langer bestaat. Misschien heeft Mercedes wel gelijk en is dit wel degelijk de beste auto ter wereld… Voorlopig althans.
Motor: V8 benzinemotor, 4.663 cc, 445 pk, 700 Nm Transmissie: RWD, 7-traps DSG Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec Normverbruik: 8,6 l/100km (testverbruik 9,5 l/100km) Prijs: 96.100 euro