S 63 AMG

Rijtest: Mercedes-AMG S63 Cabrio 4Matic

Er zijn van die momenten waarop je niet weet wat eerst te doen met een testwagen. Ga ik de uitgestrekte veldwegen opzoeken waar geen kat te bespeuren is of kiezen we toch maar voor snelwegen om te kijken wat de motor allemaal kan. Het zijn is een groot dilemma voor een testrijder. Hoofdpersonage in volgend verhaal is de Mercedes-AMG S63 Cabrio 4Matic. Een hele naam … en die maakt hij ook waar.

Als je dacht dat een AMG perfect was, denk opnieuw. Ze zijn niet perfect. Ze zijn briljant. Door de jaren heen (wat worden we toch oud) hebben we heel wat AMG’s onder de poep gekregen. Vinnige stadswagens zoals de CLA 45 en GLA 45, maar ook pure rijdersauto’s zoals de AMG GT S en AMG GT. Geen van die testwagens evenaart de S 63 Cabrio. Een gewaagde uitspraak die ondersteunt wordt door onderstaande bewijslast.

S63 AMG

Anonieme AMG

Ook al is dit de peetvader van de AMG’s, de S 65 even buiten beschouwing gelaten, onze testwagen ziet er redelijk anoniem uit. Mede door het feit dat de badges op zij- en achterkant weggelaten zijn, een optie van €0,-. Wie de achterkant aanschouwd ziet vrijwel meteen dat er meer aan de hand is dan gewoonlijk. Wie de voorkant op tijd opmerkt herkent de typische AMG-bumper, één van de mooiste neuzen van het moment wat mij betreft. De gestroomlijnde luchtinlaten afgewerkt met de beste materialen en een piepkleine subtiele AMG-badge zorgen voor een uiterst understatement qua looks. De duisternis zorgt voor een uniek zicht voor tegenliggers met de LED-lampen met Swarovski kristallen (€ 2.856,00). Ja, zo exclusief en duur is deze Mercedes-AMG S63 Cabrio 4MATIC. Wacht tot je de prijs hoort van dit alles.

img_4405

Ons Selenietgrijs exemplaar kreeg 20 inch sloffen mee (5-dubbelspaaksvelgen; € 969,00) die net een tikkeltje te groot zijn (lees hieronder). In Affalterbach (thuisbasis AMG) moet iemand een vrachtlading koolstofvezel verloren zijn want het ‘gewicht’ aan carbon op en in deze S 63 Cabrio is belachelijk. Voor € 5.000 aan carbon-elementen werden op de buitenkant van deze AMG geschroefd.

Misschien is deze uitvoering té anoniem voor bepaalde mensen. Geef toe, die ‘V8 Biturbo’-badge maakt een AMG helemaal af. Die ontbreekt. Ook het kleur vinden we persoonlijk wat te saai om een cabrio te zijn. Een vermogende CEO kan die anonimiteit best smaken. Koop je deze voor jouw vakantiehuis in Zuid-Frankrijk dan zou een opvallendere kleur toch een tikkeltje leuker staan. (Geen rood aub, check interieur).

Bengaals interieur

De deur opengooien en meteen openvallende monden. Dat is het scenario dat gedurende het hele testweekend terugkeert. Het Nappa exclusief designo leder in Bengaalrode kleur valt de passagiers direct aan. Ook al is het interieur volledig ‘in your face’, het is smaakvol. Niet een knalrood interieur zoals je soms ziet in de vroeg-geproduceerde Maserati GranTurismo’s van deze wereld. Smaak en stijl mag er wel zijn aan bijhorend prijskaartje.

img_4521

Wat kunnen we nog meer zeggen over hetzelfde interieur als uit onze vorige S-klasse testwagens? “Perfect? Prachtig? Ongelofelijk?”. Zoiets ja. Ook in deze wagen is het beste van het beste en duurste van het duurste gebruikt om de kopers te overtuigen. Het Burmester High-End 3D-Surround-Soundsysteem (€ 6.426), een Digitale TV (€ 1.102), Head-Up-Display (€ 1.030), Nachtzichtassistent Plus (€ 2.081), AMG-Performance stuurwiel (€ 428) en ga zo maar door. Alles, maar dan ook alles wat je kunt dromen zit ergens wel verborgen op deze S 63 4 Matic Cabrio. Voor alle technische veiligheidssnufjes verwijzen we graag naar de rijtest van de S 500.

Als je dacht dat een Mercedes-AMG S63 Cabrio een ruime 4-zitsdakloze achtcilinder was dan ben je grandioos verkeerd. Integendeel, om één persoon om de ‘achterbank’ te krijgen moet je uw best al doen. Als het stoffen plooidak toe is krijg je nog eens een kopstoot gratis en voor niets bij de instappoging. Met open dak lukt dat iets beter. De stoelen op de eerste rij gaan dan wel netjes automatisch naar voor om de achterste passagier te laten instappen (net zoals bij de gewone S-klasse), veel plaats om met het lief de achterbank te dopen is er dus niet.

Kofferruimte? Niet te veel van verwachten. Je zit tot slot van rekening met een klapdak dat ergens opgeborgen moet worden. Juist ja, in de koffer. Is het dak toe dan kan je elektrisch een deel van de dakconstructie nar voren schuiven om de kofferruimte te.. ‘vergroten’ is het juiste woord denk ik. Maar dan nog, meer dan een kleine reistrolley moet je niet meesleuren.

img_4531

Zalig cruisen dankzij Airscarf (en 5.5 liter V8)

De ‘open-dak-beleving’ is iets bijzonders. Voor mij persoonlijk is het trouwens de eerste cabriolet die ik rijd, en wat voor een. Het dak klapt netjes open tot een snelheid van 50 km/u. in 99% van de gevallen geen probleem. Denk je voor een iets langere toch het dak naar beneden te klappen en de snelweg op te rijden om dan vervolgens van gedachten te veranderen en het dak te willen toeklappen? Dan zal je toch even de pechstrook of eerstvolgende benzinestation moeten opzoeken. De knoppen om het dak en dergelijke te regelen zitten ietwat verborgen in het opbergvak in de middenconsole, waarom daar? Eerste gedachte die opkomt is om niet een geheel nieuw interieur te moeten ontwerpen ten opzichte van de gesloten S Coupé en zo uiteraard kosten te besparen.

De befaamde Airscarf (€663), die in de VS heel wat tegenkanting kreeg en bijna verboden werd, voelt heerlijk aan. In de hoofdsteun zitten propellers die warme lucht in jouw nek blazen. Temperatuur valt te regelen via de middenconsole. Bij een ‘net-niet-warm-genoeg-cabrioweer’ is dergelijke optie zeker welkom. Bovendien, handig voor passagiers, kan je te veel windverplaatsing binnenin de wagen beperken door de AIRCAP (€1.222) te activeren. Dan schuift er een soort van spoiler uit boven de voorruit en een windscherm achter de tweede zitrij. Die twee zaken moeten de wind over de wagen hevelen.

img_4316

De 5.5 liter V8 doen ontwaken houdt slechts één druk op de start/stop-knop in. Meteen is de eerste AMG-grom een feit. Voor de ophanging kan je kiezen uit Comfort (iets zachter) en Sport (iets harder). De verschillende rijmodussen zijn niet anders dan in andere AMG’s. Comfort voor het normale wegverkeer. Sport voor hogere toeren, meer motorgeluid en snellere schakeltijden en ‘M’ om manueel te schakelen en zelf de toeren te bepalen. Het meeste fun heb je natuurlijk in Sport, als je niet houdt van zelf schakelen, of M, als je wel een schakelaar bent. De transmissie is overigens de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sporttransmissie, daar valt niets op aan te merken. Het verbruik loopt, bij sportief rijden, op tot 17-18 liter per 100 kilometer. Wat maakt dat je redelijk vaak aan de pomp staat met deze Mercedes.

De kracht in de Mercedes-AMG S63 Cabrio 4Matic, 585 pk, wordt verdeeld over vier wielen. Een jammer gegeven, maar begrijpelijk met zo een gevaarte op de weg gezien het grote gewicht en afmetingen. Maar toch, als je in verschillende AMG’s hebt gereden, waarom de ‘kanariegele’ AMG GT met ‘maar’ 470 pk, dan zou je denken dat de S 63 4Matic Cabrio té weinig kracht in het vooronder heeft. Het gaspedaal volledig intrappen brengt je dan wel snel naar 200 km/u, het snelheidsgevoel is volledig anders en opvallend minder. Wellicht is deze wagen het grootste slachtoffer van zijn perfecte rij-eigenschappen die hij deelt met de normale S-klasse. Zijnde perfecte besturing, vederlicht gevoel en puur comfort. Dat heeft Mercedes-AMG te veel in deze AMG laten zitten om er een stoere krachtpatser van te maken. Enig minpuntje aan onze testwagen zijn de té grote velgen, die doen het comfort inboeten.

img_4371

Het blijft natuurlijk hét beste van hét beste om te cruisen met open dak. Een vergelijking maken? Alleszins niets met een Bentley Continental GTC. Die is wel exclusiever maar de technologie in de Bentley is niets vergeleken met die in de Mercedes. De enige waardige vergelijking kunnen we maken tussen de Mercedes-AMG S63 Cabrio 4 Matic en de Rolls-Royce Dawn. Hetzelfde rijgevoel, comfort. Enige verschil is de prijs (en de looks).

Prijs & Conclusie

Lees tussen de lijnen en je weet dat het prijskaartje dat bij deze Mercedes-AMG S63 cabrio hoort weer navenant zal zijn. €235.672,92 (incl. btw) en neen dat is geen typo. Zoveel betaal je voor deze uitvoering. Duurder dan dat kan je trouwens niet gaan (hopen we). Maar om zoveel geld uit te geven voor een Mercedes-AMG S63 Cabrio? Ter vergelijking, met €235.000 koop je een nieuwe mooi-uitgeruste Ferrari 488 Spider, een BMW M6 cabrio + M4, of 70% van een Rolls-Royce Dawn. En toch zijn er mensen (Mercedes-superfans + miljonair) die dergelijke testwagens zonder knipogen bestellen. En dan even na te denken dat er nog een duurdere versie bestaat, de Mercedes-AMG S 65.

Onze conclusie? Beter dan dit kan je nergens krijgen. De ideale combinatie wat betreft luxe, comfort, rij-eigenschappen en bakken technologie. Helaas leven we in een economisch rationele wereld waar naar ieders beurs auto’s worden gekocht. Als autoliefhebbers kiezen wa daarom liever voor een C63 S Cabrio met 500+ pk op de achterwielen, of wie weet een Mercedes-AMG E Cabrio in de toekomst?

img_4345

Met dank aan Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

Specificaties Mercedes-AMG S63 Cabrio 4Matic – Motor: 5.5 V8, 5461 cc – 585 pk bij 5.500 toeren; 900 Nm tussen 2.250 en 3.750 rpm Transmissie: AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sporttransmissie Prestaties: Topsnelheid: 250 km/h, 0-100 km/h in 3,9 s Normverbruik: 10,4 l/100 km Testverbruik: 15,4 l/100 km CO2 uitstoot: 244 g/km Basisprijs: € 193.358 incl. BTW Prijs Testwagen: € 235.672,92 incl. BTW