Home Rijtesten Rijtest: BMW 420d Gran Coupé
Rijtest: BMW 420d Gran Coupé 4.5

Rijtest: BMW 420d Gran Coupé

0
0

De BMW 4 Reeks draait al enige jaren mee en kreeg vorig jaar dan ook een kleine update. Naast de coupé en cabrio kreeg de Gran Coupé ook de opfrissingskuur. Een BMW 420d Gran Coupé met Individual uitrusting probeert de meerwaarde tegenover een BMW 3 bloot te leggen.

Gepimpte 3 Reeks

Al sinds de komst van de 4 Reeks heerst er eigenlijk de discussie of we nu met een aparte reeks binnen BMW te maken hebben. De 4 Gran Coupé is in se eigenlijk gewoon een strakker getrokken 3 Reeks. Je moet echt al een BMW-kenner zijn om de verschillen op te merken. Zo heeft de 4 Reeks een strakkere daklijn en zien we (kleine) verschillen in de voorbumpers en het achterwerk. Opvallend zijn ook de frameloze ruiten. Het interieur is dan weer nauwelijks verschillend tussen beide modellen. Spijtig, want de 4 Reeks had zoveel meer kunnen zijn dan een gepimpte 3 Reeks. Dat de 4 onlangs ook nog een facelift heeft gehad zien we amper. Buiten minuscuul bijgewerkte lichtunits zijn er dan ook amper verschillen.

Mooi alternatief voor een break

We rijden dan wel met een “3 Reeks”, maar verder zijn we wél vrij positief over deze 420d Gran Coupé. Zo heeft de Gran Coupé een kofferklep waarbij de achterruit mee opengaat (a.k.a. vijfdeurs). Daardoor zijn spullen die diep in de koffer liggen belachelijk gemakkelijk te bereiken. Een probleem die sedans wel hebben waardoor veel mensen toch geneigd zijn een break aan te schaffen, maar deze Gran Coupé biedt hiervoor een fijn alternatief!

Dankzij de kofferruimte van 480 liter is de 420d Gran Coupé gemakkelijk te gebruiken om grotere objecten te vervoeren. Leggen we de achterbank plat dan wordt de kofferruimte zelfs uitgebreid tot maar liefst 1.300 liter.

Lange afstandscruizer

Met een testverbruik van 6,6 l per 100 km scoort de 4 Reeks diesel vrij goed, waardoor hij perfect is om lange afstanden te doen zonder hoge brandstofkosten te hebben. Het gecombineerde verbruik ligt volgens BMW op 4,1-4,5 l per 100 km dus voor de brave chauffeur zit er nog wel wat speling op ons gemiddeld testverbruik. In combinatie met het heerlijke rijcomfort zijn lange afstanden zonder ook maar een beetje pijn of krampen te krijgen een fluitje van een cent. Dat hebben we zelf ondervonden door er dagelijks 180 km autosnelweg mee af te leggen, we liegen er dus niet om.

Motorisatie

De 420d Gran Coupé komt met de gekende 2,0 l viercilinder turbodiesel. Er zijn twee versies met respectievelijk 163 pk of 190 pk, afhankelijk van jouw (fiscale) voorkeur. De 163 pk-versie beschikt over een koppel van 380 Nm, de 190 pk-versie heeft dan weer een koppel van 400 Nm.

In combinatie met de 8-traps automaat die wij hadden in onze testwagen geeft dit een heerlijk rijgedrag waarbij de automaat precies weet wanneer te schakelen. De acceleratie is zeker voldoende en het bochtenwerk verloopt zeer soepel voor een sedan.

Volgens BMW haalt de 420d Gran Coupé een topsnelheid van 240 km/h. Zeker niet slecht dus, maar hou het veilig als je het uitprobeert. De acceleratie zelf ligt op 7,5 seconden om 100 km/h te halen. Met dank aan de dieselmotor die bij een laag toerental al een groot deel van zijn koppel weet bloot te leggen.

Kostenplaatje?

Halen we de prijslijst boven dan zien we in eerste instantie dat de 420d Gran Coupé er is vanaf € 35.041,32 exclusief btw. Interessant wordt het wanneer we zien dat onze testwagen daar € 20.293,39 aan opties toevoegt, exclusief btw ook te verstaan. Een totaalplaatje van € 55.334,71 exclusief btw, met btw dus € 66.955,00. Een groot deel van de meerkost is te wijten aan de Individual uitrusting. Het is een uitrusting speciaal op maat van de klant gemaakt door de BMW Individual afdeling van het merk.

Belangrijkste opties zijn het Business Pack Plus (€ 4.818,18) dat bestaat uit het betere instrumentendisplay, het M Sport model en, een alarmsysteem, spiegelpakket en nog wat snufjes. Verder is er nog keuze uit het Innovation Pack, Comfort Pack, Audio Pack en het M sportpakket. Elk pakket met zijn eigen extraatjes om jouw 4 Reeks naar een hoger niveau te tillen.

Conclusie

De BMW 420d Gran Coupé is een heerlijke lange afstandscruizer die zonder compromis het praktische van een break verbindt met de schoonheid van een sportieve sedan. Het lage verbruik in combinatie met de comfortabele zetels zorgen ervoor dat de 420d Gran Coupé de ideale auto is voor dagelijks gebruik. Hij lijkt wat op de BMW 3 Reeks, maar voor wie het ziet zitten om extra euro’s te spenderen is de 4 Gran Coupé zeker een waardig alternatief.

AutoBMW 420d Gran Coupé
Motor2.0l viercilinder turbodiesel
Maximum vermogen163 pk
Maximum koppel380 Nm
OverbrengingAchterwielaandrijving en 8-traps automaat
0-100 km/h7,5 s
Topsnelheid240 km/h
CO2 uitstoot128 g/km
Normverbruik4,1-4,4 l/100 km
Testverbruik6,6 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 42.400
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 66.900
BIV€ 754
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 492,44
BMW 420d GranCoupé
Design
Interieur
Motor
Rijgedrag
Prijs

Geef een reactie