Bij AutoJunior zijn we geen specialist van busjes, of ‘vans’ zoals je ze tegenwoordig noemt. Maar onder het motto ‘ken je klassiekers’ zoals de Volkswagen Transporter/Multivan laten we ons graag toch even verrassen. We spendeerden een verlengd weekend met de T7 Multivan 1.4 eHybrid.
‘Was dat een bewuste keuze om dat busje te testrijden?’ Een vraag van een vriend die me zal bijblijven na een halve week rijden met de T7 Multivan. Het hipster gehalte van de eerste (Transporter) generaties zal de Multivan nog niet in de verste verte benaderen, maar de Multivan blijft wel enigszins een klassieker. Volkswagen zelf beweert dat de Multivan (ook wel gekend onder de bijnaam Bulli) zowaar een cultstatus heeft. Er zijn natuurlijk weinig busjes die al reeds meer dan 70 jaar in het gamma staan.
Looks
Toen we enige tijd geleden de eerste persfoto’s onder onze neus kregen, waren we toch niet echt overtuigd (voornamelijk van de achterkant dan). Gelukkig valt het in real life best wel mee met de looks van de Volkswagen T7 Multivan. Tegenover de T6 zijn de industriële lijnen er wel deels uit. De Multivan is in se de luxeversie van de Transporter, al bestaat die Transporter van de 7e generatie (voorlopig) nog niet. De Transporter moet het voorlopig doen als T6.1.
Wij kregen de multivan mee in dual tone combinatie “Florida Beach Metallic & Candy White” (kostprijs van iets meer dan € 3.000). Sommigen doet het denken aan een azuurblauwe hemel aan de Côte d’Azur, anderen doet het dan weer denken aan de kleur van de parkeerplaatsen voor minder validen. Op zich is het niet mis, maar VW heeft nog mooiere lakcombinaties in de aanbieding.
Plug-in hybride
Het klinkt wat sullig, maar deze gigantische Multivan moet het doen met een 1,4 liter benzinemotor. Wel in combinatie met een 13 kWh batterij (waarvan 10,4 kWh bruikbaar) die een elektromotor van stroom voorziet. Verder is er ook een 1,5 liter en 2,0 liter benzinemotor met respectievelijk 136 pk en 204 pk mogelijk. Ook een diesel is nog van de partij, een 2 liter met 150 pk. De Multivan komt er enkel in combinatie met de automatische DSG versnellingsbak. Dat creëerde mogelijkheden voor het interieur voorin, want de versnelling selecteren doe je voortaan via een soort reuze schakelaar naast het stuurwiel. Ook de handrem is mooi weggewerkt in het dashboard zodat er extra ruimtegevoel werd gecreëerd vooraan.
Verder in het interieur valt op dat in deze zes-zitsconfiguratie elke stoel apart te configureren valt en verschuifbaar is op rails. Pas wel op om geen verschot in je rug te heffen, want de stoelen wegen zo’n 25 kg per stuk. Ook de zogenaamde ‘multitool’ die eigenlijk een verschuifbare middenconsole met tafeltjes is, is handig, maar het gevaarte zit nogal in de weg indien je van voor naar achter wilt kruipen zonder de deuren te gebruiken. De zithoogte van alle stoelen is perfect, en jij lijkt gemakkelijk boven een Mercedes V-Klasse uit te stijgen. Onder iedere stoel zit ook een handig opbergvak en optioneel hebben alle stoelen ook armsteunen, wat ook erg handig is vooraan. Ook handig is de hoedenplank in de koffer achteraan waardoor je eigenlijk makkelijker en steviger kan stapelen. Onder de kofferklep is trouwens genoeg plaats voor een personeelsfeest van de lokale kmo om de hoek.
Zuinig
Volkswagen beweert dat het gewicht met 25% is gedaald tegenover de T6 Multivan, maar in eHybrid versie tikt de Multivan toch ruim 2,1 ton aan op de weegschaal. En dat voel je in de bochten en in de prestaties. De combinatie van de benzinemotor en elektromotor zorgt voor 218 pk en dankzij het elektrisch koppel lukt een sprint van 0 tot 100 km/h toch nog in 11,6 seconden en bedraagt de topsnelheid 190 km/h. De aandrijving gebeurt volledig op de voorwielen. Volkswagen belooft een puur elektrisch rijbereik van 46 km (in de praktijk ongeveer 35 km), maar dankzij een benzinetank van 70 liter is het totaal rijbereik zeker aanvaardbaar. Het theoretisch gemiddelde verbruik bedraagt 1,7 liter per 100 km in combinatie met een CO2 uitstoot van 39 gram CO2 per km. Waarden die enkel te halen zijn indien je ten allen tijde bijlaadt en enkel korte afstanden afhaspelt. Gemiddeld kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 km in combinatie met 6,1 kWh per 100 km. Niet slecht voor een gestroomlijnde afvalcontainer op wielen zeker in acht houdend dat ongeveer 70% snelwegkilometers waren.
We geven nog mee dat deze Multivan op het modulair MQB platform staat dat ook dient voor bv. een Audi Q3, Skoda Kodiaq en VW Tiguan. Het is al snel duidelijk dat dit platform in combinatie met de onafhankelijke ophanging de focus legt op comfort, en dat is de juiste keuze. Rijden met de Multivan geeft echt een nieuwe definitie aan chillen. Dit zitpositie vooraan is eigenlijk zo goed als perfect. De bedieningen van de automaat bevindt zich bovenop het dashboard naast het stuur en omvat ook een Sport stand. Die lijkt ons overbodig op dit soort wagen. Enkel indien er eens een ‘asshole’ in je achterkant zit te duwen lijkt ons dit eens nuttig. Ook de start-stop knop zit vrij goed verstopt.
De lijn van het exterieur wordt doorgetrokken in het interieur waar het iets minder strak aan toe gaat dan voorheen. Het centraal aanraakscherm is relatief klein in vergelijking met de grootte van het dashboard maar doet haar werk wel voorbeeldig. De inleg op het dashboard is nu niet per se rustgevend, maar er zijn gelukkig andere mogelijkheden. De twee bekerhouders en de USB-C aansluitingen zitten dan wel weer mooi weggewerkt. Overal waar je kijkt in het interieur zie je lussen en knopjes, het lijkt wel een kermisattractie. Onder de zetels zijn er ook handige opbergvakjes.
Prijzig
De Multivan is er in drie uitrustingsniveaus: Multivan, Life en Style. Voor de eHybrid is er specifiek de Energetic variant. De nieuwe Multivan is duur, dat staat als een paal boven water. De eHybrid start pas vanaf ruim € 53.000, en als Energetic uitvoering pas vanaf ruim € 73.000. Onze Multivan had nog enkele nuttige (de dual tone lak, trekhaak, comfortzetels vooraan, Keyless Go en een elektrische achterklep) en minder nuttige opties (een head-up display van bijna € 1.300 en adaptieve onderstelregeling). Dankzij de lage CO2 uitstoot is de Multivan even interessant als een lichte vracht terwijl je wel de volledige binnenruimte voor personen kan behouden. Zo bespaar je jaarlijks toch een mooi bedrag tegenover een conventionele benzine of diesel variant, maar de hoge startprijs zal voor particulieren toch een groot struikelblok zijn.
Conclusie
We kunnen het VW moeilijk kwalijk nemen, maar de voorganger van de T7 (de T6) was toch iets stijlvoller. Het verlies op dat vlak wordt wel gecompenseerd door een relatief efficiënte aandrijflijn en een veel doordachter interieur. Ook de Multivan past nu volledig in het nieuw Volkswagen plaatje. Comfortabel reizen krijgt een nieuwe definitie dankzij het goed doordachte interieur van de Multivan. De grootste concurrentie voor de nieuwe Multivan zal wellicht van intern komen door de hippe (elektrische) ID.Buzz.
Auto | Volkswagen T7 Multivan 1.4 eHybrid |
Motor / Batterijcapaciteit | 1,4 l 4-in-lijn turbodiesel + elektromotor / 10,4 kWh batterij |
Maximum vermogen | 218 pk (150 pk verbrandingsmotor + 68 pk synchroonmotor) |
Maximum koppel | 350 Nm |
Overbrenging & transmissie | Voorwielaandrijving & DSG6 Automaat |
0-100 km/h | 11,6 s |
Topsnelheid | 190 km/h |
CO2 uitstoot | 39 g/km |
Normverbruik | 1,7 l / 100 km + 1,7 kWh / 100 km |
Elektrisch normrijberijk | 46 km |
Testverbruik | 5,4 l / 100 km + 6,1 kWh / 100 km |
Elektrisch testrijberijk | 35 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 63.688,94 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 76.736,72 |
BIV | € 6,23 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 130,94 |