Soms heb je van die kansen in het leven waar je gewoon geen nee kunt tegen zeggen. Je kent het wel, dingen zoals een gratis ballonvaart of het testen van een splinternieuwe Jaguar. Ook wij kregen dankzij Volkswagen en Yamaha een unieke kans. We mochten de nieuwe technologie achter ’trailer assist’ uittesten en gaan jetskïen!
Afgelopen vrijdag was het zover en reden we met onze Ford Focus RS richting Eke waar het evenement plaatsvond. We werden hartelijk ontvangen en konden al kijken wat de jetskiërs deden op het water. Auto’s mochten er natuurlijk niet ontbreken. Volkswagen had daarom een VW Amarok 3.0 V6 diesel en een VW Beetle Cabrio meegenomen waar we in afwachting al even konden naar kijken. Na een uitgebreide maaltijd en een briefing werd het tijd om te beginnen. De jetski’s waren voor ons de eerste tussenstop.
Yamaha jetski’s
Om eerlijk te zijn wist ik vooraleer we hier toekwamen in de verste verte niks van jetski’s, laat staan dat ik er ooit ééntje had bestuurd. Tijdens de briefing werd ons dan ook extra informatie meegegeven over de jetski’s. Zo kwamen we onder andere de prijs en motorisatie te weten van de twee topmodellen die we later die dag zouden testen.
Enerzijds testten we de Yamaha Waverunner GP1800. Deze jetski is de grote trots van Yamaha. Een 1.8 viercilinder met maar liefst 280 pk stuwt dit watervoertuig voort. Dankzij deze motor kan je al accelereren in 2,8 seconden naar de 100 km/u! De topsnelheid van dit watermonster is gelimiteerd op 110 km/u. Niet dat we die snelheid zouden durven halen op het water, zo’n jetski voelt en reageert dan ook echt wel compleet anders dan een auto. De prijs van dit splinternieuwe model bedraagt om en bij de €20.000.
Anderzijds bestuurden we even de Yamaha FX-cruiser SVHO Limited. Een model dat volgens Yamaha de Bentley onder de jetski’s is. Hij vaart een stuk comfortabeler dan de Waverunner GP1800 en is vanwege zijn extra gewicht ook een klein beetje trager. De motor is dezelfde 1.8 viercillinder uit de GP1800 met 280 Pk, maar doet er nu 3,4 seconden over naar de 100 km/u. Wat nog steeds heel snel is, en deze keer natuurlijk met een stuk meer comfort. Voor de Yamaha FX-cruiser SVHO Limited betaal je €21.250.
Trailer Assist
Naast de jetski’s was er natuurlijk ook de trailer assist te doen. Al leg ik misschien best even uit wat die trail assist inhoudt. Trail assist is een technologie die je helpt bij het inparkeren van wagens waar een trailer aan bevestigd is. Het is vergelijkbaar met de technologie die je helpt parallel inparkeren, maar dan met een trailer eraan. Het is natuurlijk een onmisbare technologie voor wie vaak met trailers rondrijdt en wat moeite heeft met parkeren. Volledig autonoom is het systeem (nog) niet, de auto neemt dus enkel het stuur over, jij moet nog altijd gas geven en remmen. Het is wel alleszins een enorme hulp bij het inparkeren met de trailer.
Wil je zien hoe de trailer assist werkt of gewoon het dagverslag als video zien? Dan moet je zeker onderstaand filmpje bekijken.
Met dank aan Volkswagen en Yamaha voor de uitnodiging en de foto’s.